Beste forumleden,
Sinds enige dagen heb ik een probleem met mijn Saab 93. Het betreft een diesel 1.9TID van 150PK.
Normaal regenereert de Saab rond de 800km. Sinds een tijdje regenereert de auto ineens na bijna elke (koude) start, zelfs als dit binnen de 50km is sinds de vorige regeneratie. Vaak is de motor dan nog niet eens volledig warm. Er vindt dan ook veel blauwe rookontwikkeling plaats. Nadat de auto dit drie- tot viermaal heeft gedaan, is het voorbij en wordt er pas weer geregenereerd rond de 800km. Vervolgens begint het verhaal van voor af aan. De auto geeft geen meldingen.
Ook is mij opgevallen dat de boordcomputer een oplopend verbruik aangeeft bij stationair draaien. Dus tijdens het rijden een verbruik van bijvoorbeeld 5.6l/100km. Sta ik bij een stoplicht dan loopt het verbruik op, elke 5 seconden stijgt het verbruik van 5,6 naar 5,7 naar 5,8/100km, enz. De D.T.E. (reikwijdte) verandert echter niet en blijft hetzelfde.
Volgens de onderhoudshistorie zou 2 jaar terug het roetfilter vervangen zijn.
Ik rijd dagelijks woon-werkverkeer. Dus twee starts per dag. Enkele reis 30km, grotendeels 80km-weg.
Kort geleden is de auto voor klein onderhoud langs de Saabgarage geweest, daarbij nagelopen en uitgelezen. Geen storingen bekend, geen bijzonderheden op een trillend massavliegwiel na.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou de garage kunnen vragen om eens in de data te kijken hoe vol het roetfilter zit. Verder kan er een probleem met de verschildruksensor zijn die bij die koude start een vol roetfilter ziet. Kortom de data bekijken want er hoeft geen foutmelding te worden geven terwijl er toch iets niet goed gaat.
Beste Siem,
Inmiddels is de Saab naar de garage geweest. Ik moet opmerken dat enige dagen voor het garagebezoek de Saab met de melding kwam dat het roetfilter vol zat. Ik heb voor mijn werk een langere snelwegrit moeten maken, waarna de melding niet meer is teruggekomen.
De garage heeft bij het uitlezen een storing in de smoorklep gevonden. Bij nader onderzoek bleek deze helemaal niet te werken. Smoorklep is vervangen. Ook zijn de gloeibougies doorgemeten, daarbij was één gloeibougie wat minder. Allee vier de gloeibougies laten vervangen.
Op advies van de garage een geforceerde regeneratie laten uitvoeren. Deze kregen ze echter niet op gang bij de garage. Tot tweemaal toe hebben ze het geprobeerd, maar het is beide keren afgebroken. Bij het uitlezen blijkt de regeneratie niet op gang te komen. De uitlaatgastemperatuur komt niet hoger dan 320°C, de druk komt niet boven de 7 hPa. De regeneratie blijft op 0%. Daarbij produceert de Saab een flink rookgordijn. Dit komt overeen met wat ik meemaak bij een actieve regeneratie op de weg. De garage weet niet waar dit aan ligt, ik zal een andere keer terug moeten komen voor een uitgebreide diagnose.
Het lijkt er dus op dat de Saab de hogere temperaturen voor een actieve regeneratie niet voor elkaar krijgt, brandstofverbruik stijgt echter wel flink op dat moment. Passieve regeneratie op de snelweg lukt wel.
Zou de EGR hier een rol in spelen?
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar