Seat Ibiza 1.2i special met 'porsche systeem' (is volgens mij alleen hydraulische klepstoters of injectie) slaat cilinder nr. 3 over. Getest door het uittrekken van stekker van injector nr 3 en geen verschil in toerental horen, terwijl dit bij andere cilinders wel goed hoorbaar is. Garage kwam op zelfde conclusie. Alle standaard dingen die met 1 cil te maken kunnen hebben getest: compressie, bougies, bougie-kabels, verdeelkap, injector + aansturing (omgewisseld met andere cil en geen effect), inlaatpakking vervangen. Mijn garage heeft er ook naar gekeken weet ook niet meer wat het nog kan zijn. Iemand van jullie enig idee ? Ik zat zelf te denken aan de hydraulische klepstoters die misschien een klep helemaal niet meer openen. Maar dit is schijnbaar heel onwaarschijnlijk. Nog andere (creative) idee-en ? Help... (want hij liep onlangs nog zo goed, snif).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb ooit eens een gek probleem gehad met een wat nieuwere seat.Deze liep stationair niet lekker,bleek dat cilinder 2 bij stationair draaien niet goed mee deed,maar wel op toeren.
Na wat zoek werk bleek axiaal lagers eruit te liggen,waardoor de motor een te lage oliedruk had.Misschien kunnen ze oliedruk eens nameten.Kan je weer iets uitsluiten.
groeten
Dank je voor de tip Alexander. Maar ik vind het wel raar als het iets met oliedruk zou zijn. Dat is toch iets wat alle cilinders aan zou moeten gaan ? Maar goed, dat was bij jou dus wel het geval. Bij mij heeft een ander toerental trouwens niet echt invloed. Enig idee hoe hoog die oliedruk zou moeten zijn ? En waar zitten die axiaal lagers die je noemde ?
20 jaar
Driekus,
Ik denk ook aan een klepstoter of een afgesleten nok van de nokkenas,gebroken klepveer oid,haal eens het kleppendeksel eraf misschien ondek je dan iets.
Hans
Het kleppendeksel is er al af geweest en met nokken en indrukken van de stoters leek niets mis. Ik weet natuurlijk niet of met het indrukken van de klepstoter ook werkelijk de klep open wordt gedrukt, dat kun je niet zien van bovenaf. Iemand enig idee hoe ik zou kunnen testen of een klep open wordt gedrukt (en of dit voldoende is) ?
20 jaar
Gebruik eens een endoscoop.
Tja, als ik die eens had...
20 jaar
Bougie er uit draaien en een oude bougie doorboren. Hierop een perslucht aansluiting maken en voila je kunt een cilinderlektest doen. Als je nu luchtdruk boven de zuiger zet en je verdraait de motor dan moet je de ene keer lucht uit de inlaat horen en daarna uit de uitlaat. Zo kun je testen of de kleppen openen en sluiten.
hmm, bedankt voor dit creative idee. Ik had ook al een aan perslucht gedacht, maar om dit met een doorboorde bougie te doen is misschien wel handig ja. Helaas is perslucht niet iets wat ik voor het grijpen heb, waardoor dit wat meer gedoe wordt dan het in eerste instantie lijkt, maar misschien kan ik hier of daar wel iets regelen. Ik ga het in ieder geval proberen, (desnoods met een stofzuiger of fietspomp. ;-) )
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar