Seat Ibiza: 3e bobine in half jaar tijd

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 agg

Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft is bij mij nu voor de 3e x mijn bobine overleden. 1e x gebeurde op de terugweg van een vakantie en toen is de anwb langs geweest om het probleem op te lossen.

2e x is pakweg een maand geleden dat die weer stuk bleek te zijn. Anwb gebeld en een nieuwe laten monteren, achteraf met de anwb geregeld dat ik schadeloos werd gesteld. ( heb de oude garantie bobine nog)

Maar nu is zondag weer de bobine stuk gegaan, heb zelf een nieuwe gehaald en die gemonteerd.

Nu vraag ik me af hoe het kan dat het afgelopen jaar ik 3x met een defecte bobine zit terwijl de originele jaren mee is gegaan.

1x kan ik me nog indenken, denk aan productiefout of iets dergelijks, maar 3x is erg overdreven.

Wat me opvalt met de oude bobines is dat de meest rechter pootje van de aansluiting (stekker) erg roestig / geoxideerd is.

Eventueel kan ik er fotos van maken.

Iemand ook maar enig idee waarom mijn auto gek is op nieuwe bobines?

double-s

Geplaatst door double-s (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Tiguan (0) PRO, 9 jaar geleden

in zo'n auto zitten 4x bobine's , is het elke keer de zelfde cilinder bobine die defect raakt of elke keer een andere cilinder

double-s (0), 9 jaar geleden

Dag Tiguan,

Dit model heeft nog 1 bobine, op het schutbord. Is nog van vorige eeuw, met bougiekabels rotor en verdelerkap.

Gr

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Onder de bobine zit de module . Deze moet zijn warmte goed af kunnen voeren naar de plaat waar hij op gemonteerd zit .

Bij montage moet daarvoor een laagje warmte afvoerend vet gebruikt worden en is WIT van kleur .

Kijk of dat VET ER TUSSEN ZIT .

Die bobine/module is een unit en alleen met doormeten kan je zien wat er nu eigenlijk stuk is en waardoor het komt.

De primaire wikkeling is laag ohmig , de aansturing van spanning is heel kort anders verbrandt de primaire wikkeling .

Dit kan je met een scoop zien. De dwell (tijd van open verbinding en sluiten) op de primaire spoel is variabel.

Groet.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

bougie kabels met een te hoge weerstand(vaak goedkope universele)geven ook problemen
de bobine wordt dan te heet

double-s (0), 9 jaar geleden

Goedendag,

Het probleem is opgelost. Het lag aan de stekker op de bobine. Die maakte geen goed contact waardoor de bobine doorbrandde.

Bijgevoegd is een foto waarop de desbetreffende kabel + stekker te zien is.

Bedankt voor het meedenken.
[url=http://postimg.org/image/lrwhf24df/][img]http://s13.postimg.org/lrwhf24df/2015030...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij is dit eerder een gevolg van de kortsluiting in de module .

Hierdoor werd die draad overbelast.

Volg ook de raad van "fordmannetje" op ! Hoe hoger de weerstand van die ontstekingsdelen hoe hoger de spanning die moet worden opgewekt.

Succes.

double-s (0), 9 jaar geleden

voor de zekerheid ook de bougiekabels vervangen. Tot dusver geen doorgebrande bobine meer gehad. En misschien nog wel prettiger. Hij start ten alle tijden weer.

Bedankt voor het meedenken. Dit topic kan dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.