Airco Probleem Seat Toledo 2001 1600 16v
1.5 week geleden ontdekte ik een probleem met mijn climate control. Ik zal het zo compleet mogelijk omschrijven.
3 weken geleden airco laten vullen, en hij werkte uitstekent.
Echter een week geleden merkte ik iets raars. In eerste instantie leek de airco het niet meer te doen.
Na wat spelen met de instellingen van de climate control, merkte ik dat als de airco op de koudste stand stond (low), dat uit de roosters op in het dashboard (1 links, 2 midden, 1 rechts) amper lucht kwam.
Terwijl hij op het maximale blaasnivo staat, alle streepjes omhoog. Er kwam wel iets koude lucht uit, maar dat was niet meer dan een heel koud briesje. Dat klopt natuurlijk niet als hij op de hardste stand staat.
Wat mij opviel, als ik overschakel naar de blazer voor de voorruit, dan werkt de airco prima. op wat voor stand of temperatuur dan ook.
Schakel ik weer over naar de 4 units in het dashboard, dan komt er weer nagenoeg niks uit. Wel hoor ik hem flink blazen (zoals hij op de hardste stand doet).
Maar er komt simpelweg gewoon uit geen enkel rooster lucht.
Als ik de airco uit schakel, en hij staat gewoon op kachelstand. Dan krijg ik uit alle roosters gewoon lucht. Op welke stand of temperatuur dan ook.
Ik ben met de auto naar de univsersele garage geweest, en die vonden met hun uitlees apparaat geen storingen etc. Wel hebben ze de kleppen etc gereset/ingeleerd maar dit mocht niet baten.
Toch bij een andere garage de boel nog is laten uitlezen (ex seat garage). Maar die vond ook geen storingen etc).
Vandaag weer terug geweest naar de garage die de airco geserviced heeft, die heeft hem toch nog een keer opnieuw afgevuld maar dat mocht ook niet baten.
Thuisgekomen toch weer met de climate control gaan spelen en er viel me wel iets anders op:
Ik zat toevallig op de knopjes te drukken en zette hem perongeluk eigenlijk op stand 25. En ja hoor, er kwam weer zoals normaal lucht uit alle 4 de dashboard units.
Dus ik denk ik zal hem is wat lager zetten, maar bij stand 22 stopte hij weer met blazen.
Naar mate de auto langer liep, kon ik hem terug zetten tot 20. En dan bleef hij het doen.
Zodra hij op 19 kwam of lager, was het net of hij overschakelt naar iets anders en dan is de lucht weer compleet weg.
Zet ik hem weer op 24-25 dan begint ie weer te blazen uit alle 4 de roosters en kan ik hem weer terug zetten naar zon 20. Dan doet ie het wel perfect en blaast hij ook koude lucht.
Nu net heb ik hem toevallig een keer op 18 kunnen krijgen. Maar zodra hij op low gezet werd, deden alle units in het dashboard het niet meer.
Wat ik ook wel raar vind, je hoort hem als een gek blazen, maar uit geen enkel rooster komt lucht. Hij moet dat toch wel ergens laten lijkt mij?
Ik heb veel berichten gelezen over de 2 fans aan de voorkant van de auto. Als ik voor recht mijn auto sta, en ik start met een koude motor levert dit het volgende resultaat op:
Airco uit -> fans draaien allebij niet.
Airco aan: alleen de linker gaat draaien. En na een minuut of 2 gaat die rechter dan ook draaien, (maar ik denk dat dat is vanwege de motor die warmer word?)
Als de airco aanstaat, gaat ook weer na een tijdje de rechter Fan uit. En dan paar minuten springt ie weer aan.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Zou het nog zin hebben om naar de officiele seat dealer te gaan en hem daar uit te laten lezen?
Die (ex) seat dealer had zon soort king size pin apparaat. En weet dat ze bij de officiele dealer zon computer hebben. Maar of dat uit maak en/of deze storing daar uberhaupt wel op te zien is?
Beide garage's hadden geen idee wat het kon zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou even de waardes van de interrieur temperatuursensoren laten uitlezen of deze wel goed aangeven. Je hebt climatronic denk ik? Zo ja dan heb je nog meer interrieur temp. sensoren.
Stel 1 sensor meet 16 graden (terwijl het 26 graden is in werkelijkheid) dan gaat kachel logischerwijs niet kouder blazen omdat hij al die (verkeerde) 16 graden meet dus gooit hij de kleppen dicht omdat hij niet kouder hoeft te blazen want dat is het al volgens die defecte sensor. Ik weet het niet zeker of dit het probleem is maar als je climatronic hebt dan heb je minstens 4 temp. sensoren in interrieur, interrieurtemp/sensor middenroosters/sensor beneden/boven en sensor bij de verdamper en bij vw gaat die van verdamper vaak stuk. Zou dus eerst de sensoren uitsluiten en ook de buitentemp. sensor of ze allemaal wel de werkelijke waarde meten.
Om dit te doen moet je alle roosters open zetten en blower volgas en na 2 min meetwaardes checken en dan airco aan en dan weer checken wat ze allemaal aangeven. Die van verdamper geeft het koudst aan maar die van de roosters mogen een paar graden verschillen (zitten verder weg van de verdamper).
Bedankt voor je snelle respons. Ik ga dit is bij de dealer na laten kijken ook.
ik heb idd climatronic. wat mij opviel gister. en dacht dat het misschien toeval was.
Je hebt tussen je radio en de climatronic een soort van klein roostertje/rasterwerkje zitten in het plastic.
Allemaal van die kleine gaatjes noem ik het maar even. Ik zag dat daar vuil en stof tussen zat. dus was met me vinger erop aan het wrijven en opeens ging de airco uit? of dat toeval wees weet ik niet.
Later toen dekte we met de vinger helemaal die gaatjes weer af. toen nokte hij er weer mee.
Zit daar toevallig ook iets achter? of was dit puur toeval?
11 jaar
Daar zit ook een sensor.
Nou de wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.
Mijn neefje heeft net een nieuwe auto en had een nieuwe hogedrukspuit gekocht met schuim unit en vroeg of ik met hem de autos wilde schoonmaken.
Dus ik heb eerst mijn auto volledig schoongemaakt aan de binnenkant, en overal een natte doek overheen. Ook o.a. dat roostertje schoongeblazen en met een doek eroverheen.
Daarna de auto gewassen, flink met de hogedrukspuit alles schoongespoten. Mijn neefje zei nu moet je hem ff droogzemen. Daar had ik weinig zin in dus ik zeg ik rij wel ff de snelweg op dan zijn de meeste druppels er af. En nog voor ik de snelweg opdraai denkik wat blaast dat ding toch koud.
Dus ik kijk, en hij staat gewoon uitzichzelf op stand 19 te blazen uit de 4 roosters uit het dashboard.
Dus ik denk zal hem is op low zetten. En ja hoor ijskoude lucht en blaast gigantisch hard.
Dus de auto weer neergezet, en denk zal het over een half uur nog is proberen. En hij doet het nu gewoon weer als vanouds.
Heb wel met de hogedrukspuit flink door de roosters aan de voorkant gespoten. Later toen hij het deed zag ik ook nog wat bladeren zitten bij de radiateur. Die heb ik ook weggehaald maar toen deed hij het al.
Ik krijg bijna het idee, dat het iets heeft te maken met die eerder genoemde sensor.
Ik hoop iig dat hij het blijft doen.. Ik zal hier van de week nog even posten of hij het blijft doen.
Ik vind het iig zeer vreemd!
11 jaar
Nou waarschijnlijk goedkoop opgelost dan haha.
Achter dat roostertje zit de interrieur temp. sensor, daarin zit een motortje (of vlak erachter de sensor) die lucht uit interrieur aanzuigt wat vervolgens langs een sensor komt en dan weet clima wat de temp. is van interrieur. Als dit idd verstoord wordt door vuil e.d. dan werkt hij ook niet zoals hoort.
Idd! Hoop dat het nu zo blijft. Heb het roostertje zo goed als schoongeblazen. ik zat er nog aan te denken om de gaatjes met een paperclip open te maken? Of kan ik dat beter niet doen?
Het lijkt nu iig of het open is maar zie nog wel wat stof zitten.
Iig bedankt voor je heldere uitleg Ricky! Klopte als een bus wat je zei :)
11 jaar
Nee gewoon ff zo laten en het aankijken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar