Seat Arosa: Arosa loopt niet meer op 4 cilinders

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 mpi

De Seat Arosa van mijn vriendin had een week geleden last van haperen tijdens het rijden.
Bij de Seat dealer laten uitlezen, bleken de bougiekabels te zijn.

Ik heb de kabels besteld en er zelf opgezet. Hij haperde nog steeds, toen heb ik wat contact spray op de verdeelkap aansluitingen gespoten, de auto hierna 2 dagen perfect gereden zonder problemen.

Gisteren begon de auto ineens beroerd te lopen en te roken, je hoort dat hij nu op 3 of misschien wel 2 cilinders rijd, wat kan ik nu doen om de auto weer normaal te laten functioneren?

Ik heb de verdeelkap gedemonteerd en nagekeken, in de verdeelkap zitten 3 contactpunten waar een vettige substantie inzit (hoort er volgens mij ook in), er zat ook wat zand op, dit heb ik grotendeels verwijdert en alles netjes teruggemonteerd, geen verschil.
De bougies zijn een half jaar oud.

Iemand een idee?

Alvast bedankt :)

SeatArosa1982

Geplaatst door SeatArosa1982 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Peter Schouten (0), 15 jaar geleden

Kijk eens of de koolstift in de kap slijtagesporen vertoont. Kan ook nog zijn dat de kap haarscheurtjes heeft waardoor vocht ook daar z'n kans heeft gekregen. Dus je zou kunnen overwegen om de kap en de rotor ook te vernieuwen. En weet je zeker dat de kabels echt goed vast zitten (dus ook aan de kant waar de bougie zit)?

suc6
Peter

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

de kabels zitten goed, heb ze tot 3 keer toe opnieuw bevestigd, ze sluiten ook netjes aan omdat ze nieuw zijn.
De bougies zien er nieuw uit.

Ik zie wel 2 hele kleine scheurtjes in de zwarte kap, leek me niet ernstig, maar goed ik ben geen kenner en vocht kan er natuurlijk dus wel inkomen.
Ik weet niet wat de koolstift is. Alles ziet er verder normaal uit aan de verdeelkap en andere onderdelen.

Heeft trouwens elke verdeelkap een rotor?

Misschien moet ik dan toch de kap en (als die er zit) de rotor vervangen.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je een verdeelkap hebt dan is er ook een rotor aanwezig. Een rotor en verdeelkap zijn de kosten niet, dus hier kan je wel een poging in wagen. Een klein scheurtje kan al voor problemen zorgen. Gewoon vervangen.........gezien leefdtijd is het toch geen overbodige luxe.

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

Vanmorgen een verdeelkap en rotor gehaald voor 2 tientjes, kom ik bij de auto en lijkt het er totaal niet op. Blijkt dus dat ik een bobine heb, ben ook maar een leek ;)

Dinsdag kan ik hem afhalen. (135 euro)

Laat nog wel even weten of het probleem dan opgelost is, hoop het wel :)

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

Update:

Nieuwe bobine erop gezet, nog eens alle kabels langsgelopen, gewoon nog steeds beroerd lopen.

Ik twijfel nu echt over de juiste volgorde van de bougiekabel aansluitingen. Ook al liep de auto een paar dagen perfect vd week.

Op de bobine/verdeelkap staat wel a, b, c, d

Die van Seat zij, je moet vanaf de distributieriem 1, 4, 3, 2 tellen.
Dat komt dus volledig niet overeen met hoe het bij mij zit.
Maar 3 of 4 kabels verkeerd, lijkt me sterk toch als je ze per stuk hebt geplaatst (kwam alleen met de laatste kabel niet uit omdat die te kort was, heb ze toen verwisseld en de kans is echt klein dat je zo'n domme fout maakt)

ludolf01 (0), 15 jaar geleden

de ontstekingsvolgorde is 1,3,4,2 (en niet zoals die balimedewerker van seat dealer zegt: 1.4.3.2.)
En een scheurtje in de verdeelkap kan doorslag veroorzaken.

Ludolf.

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

Er is geen verdeelkap aanwezig,
bij de Arosa zitten gewoon bougie(kabel) aansluitingen op de bobine, het is één geheel.

De bougies bleken erg versleten te zijn, de meneer waar we het onderhoud lieten doen, is dus niet zo goed te vertrouwen.
Net nieuwe erin gedraaid en de auto loopt toch nog raar.
Stationair lijkt hij goed te lopen, als je gas geeft houdt hij in en hoor je dat de motor zeer waarschijnlijk op 3 cilinders loopt. (ik ken dat geluid)

De enige mogelijkheid lijkt me nu dat de bougiekabels in de verkeerde volgorde zitten. (Bobine geeft aan A,B,C,D

1 A, 3 B, 4 C, 2 D is het zeker niet zoals Ludolf01 vertelde, dan start de auto niet.

Nu zit het
1 A
3 B
2 C
4 D

Iemand een idee hoe het hoort te zitten? het is een 1.4 MPI vanaf 2001 (met bobine, dus geen verdeelkap en rotor)

Heeren Auto (0) PRO, 15 jaar geleden

Je cilinders zitten vanaf de distributie kant gewoon 1 2 3 4
dus A is 1, B is 3, C is 4, D is 2.
Goed naar je aansluitingen van bougie kabels kijken en mogelijke scheuren, daar moet je ze soms flink voor buigen.
Bobine kabel ook niet kapot ?

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

We zijn vandaag weer bezig geweest met de auto. De cilindervolgorde is dus 1, 3, 2, 4 (zoals het al zat)

Even de feiten:

Het is een 1.4 MPI van 2001

-De bougiekabels zijn nieuw,
-De bobine incl. bougiekabel aansluitingen zijn nieuw (is 1 geheel)
-Bougies zijn nieuw
-Bobinekabel is in perfecte staat

Auto start perfect, loopt niet goed stationair, loopt niet mega slecht, maar je hoort dat er iets niet goed zit.
Als je gas geeft houdt hij in, in het begin, geef je meer gas lijkt hij stabieler te lopen.

Heeft iemand enig idee?

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toch apart dat je begint over een bobinekabel als ie die niet heeft.

- Hoe is de compressie over de cilinders.
- Zagen alle bougies en goed uit of was er één zwart. Geeft je bijvoorbeeld een richting welke cilinder je het moet zoeken.
- Een slecht werkende verstuiver. Hij sproeit bijvoorbeeld niet goed.

Dit zal een paar dingen wat het mogelijk kan zijn.

SeatArosa1982 (0), 15 jaar geleden

Er zit een stekker/kabel op de bobine, dacht dat het een bobinekabel was.

Compressie is goed, 2 bougies waren beetje vettig, maar dat komt waarschijnlijk omdat we met de bougiekabel volgorde hebben gewisseld. We hebben ze natuurlijk nu schoongemaakt en teruggestopt.
Ze vonken wel alle 4.
De injectoren hebben we eruitgehaald en schoongemaakt (12 volt erop en doorgespoten)

Zou het kunnen dat er ergens een brandstoffilter zit die verstopt is?
Misschien de brandstofpomp?

Morgen anders maar proberen naar de dealer te rijden en uit te laten lezen, ben alleen bang dat het een risicovol ritje wordt.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=SeatArosa1982]De injectoren hebben we eruitgehaald en schoongemaakt (12 volt erop en doorgespoten)[/quote]
Dat werkt echt niet zo. Ze moeten ultrasoon schoongemaakt worden.

Even uitlezen geeft ook in de meeste gevallen geen indicatie wat het probleem is. Je zal hem dan gewoon achter moeten laten bij de dealer.

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 15 jaar geleden

[quote=alexander242][quote=SeatArosa1982]De injectoren hebben we eruitgehaald en schoongemaakt (12 volt erop en doorgespoten)[/quote]
Dat werkt echt niet zo. Ze moeten ultrasoon schoongemaakt worden.

Even uitlezen geeft ook in de meeste gevallen geen indicatie wat het probleem is. Je zal hem dan gewoon achter moeten laten bij de dealer.[/quote]
Je zegt dat de motor bij iets meer gas geven stabieler lijkt te lopen. Heb je gecontroleerd of 'ie misschien ergens valse lucht trekt?
Rob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.