Seat Cordoba Vario (276000km) stort hevig tussen 2000 en 2500 toeren als er gas gegeven wordt. Dit bonken komt voor in 3de 4de en 5de versnelling waarbij de klachten groter worden als de versnelling hoger is.
Wordt echter in zijn 2 doorgetrokken tot 3500 toeren en opgeschakeld naar 3de versnelling (komt dan boven de 2500 toeren uit) dan loop alles goed en vlot. In zijn 3 doortrekken naar 3500 en weer doorschakelen naar zijn 4 (>2500 toeren) gaat ook prima. Maar " optrekken" (ook rustig) in 4de of 5de tussen 2000 en 2500 toeren is geen prettige ervaring. Brandstof keuze maakt hierin niet uit. Benzine of LPG hebben dezelfde " klachten" binnen deze toerentalregio in de hogere versnellingen. Buiten deze toerentallen lijkt er niets aan de hand. Maar 80-90 km per uur rijden is precies een "probleemsnelheid".
De volgende acties zijn ondernomen:
Aandrijfassen: alle homokineten (binnen en buiten) zijn vervangen door nieuwe exemplaren. De binneste homokineten vertoonde verregaande sporen van sluitage. Na vervanging was het bonken wel minder maar niet weg. Slijitage lijkt me hierdoor meer een gevolg dan oorzaak van het bonken.
Ontsteking: was goed, maar bobine, bougies en kabels zijn vervangen door nieuwe exemplaren.
Hierna is (ivm het teruglopen van vermogen (kop of cylinders zelf) het blok vervangen door een ander blok (140.000km) en is de bak gewisseld (48.000km). Hierbij is koppeling ook vervangen. Motor rijdt prima, vermogen is terug, verbruik is weer normaal, maar ook nu last van bonken.
Lijkt niet mechanisch (alle draaiende delen zijn immers vervangen) incl alles sensoren. Het enige dat niet vervangenis, zijn de aandrijfassen zelf (niet echt makkelijk aan te komen).
VAG-com geeft geen fouten weer.
Er zijn twee dingen nog wel standaard:
- draadboom
- ECU
Wat zie ik over het hoofd?
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
John
Je heb al alles vervangen, maar heb je voor het vervangen ook al eens wat dingen gemeten, of tijdens het uitlezen de sensoren bekeken in de meetwaardeblokken ?? Dat is wel zo belangrijk!
Die motor die erin ligt, heeft die precies dezelfde motorcode ? Als dit al afwijkt had je ook in de meeste gevallen de ECU moeten omhangen die bij die motor hoort..
Heb je ook de brandstofdruk op opbrengst al eens gemeten ?
Wat is de weerstand van de koelvloeistof temp sensor ? ( Even controleren wanneer de motor slecht loopt, dus koud of warm )
Maar doet hij nu precies hetzelfde als met de oude motor ? Dan zou je het haast in een andere hoek moeten zoeken.
Gr Stefan
Stefan,
Bedankt voor je reactie (wordt gewaardeerd).
Ik heb geen waardes van meetblokken genoteerd. Omdat het blok toch vervangen zou worden heb ik gewacht tot dat was uitgevoerd (was wel een rot klus). Nieuwe blok en oude blok hebben alle twee last van het bokken. Hebben alle twee ook dezelfde motorcode (AKK). Maar als je bepaalde meetblokken in gedachten hebt, ter controlle, dan kijk ik morgen graag.
Brandstofdruk meten leek mij eigenlijk niet nodig omdat op LPG als op benzine het probleem zich voordoet. Verder kan ik wel tot 5000 toeren doortrekken en kan ik vanaf de 2500 toeren ook "plankgas" geven en trekt ie lekker op. Leek me niet aannemelijk dat er tegelijkertijd een brandstofprobleem bij zowel LPG als bij benzine zou ontstaan.
Temp sensor lijkt me prima (waardes VAGcom), maar misschien kijk ik naar een andere meetwaarde/blok dan dat jij bedoelt.
Ja: bokken met oude en nieuwe blok (en bak).
John
14 jaar
Staat de tandriem wel op tijd?
John,
Waar heb je zelf dan de sensor bekeken in Vagcom ?
Als je naar meetwaardeblokken 08 gaat,
001 > 2e kolom > Temp sensor koelvloeistof
003 > 4e kolom > Luchtinlaat temp sensor
006 > 1e kolom > Lambdasonde O2 Active
Dat zou je eens kunnen na lopen.
Gr Stefan
14 jaar
Rick: Tandriem staat/stond op tijd. (Was zo bij beide blokken)
Stefan: Ik ga deze waarden tijdens het rijden (laten) noteren en meld me dan weet terug
14 jaar
Stefan,
De waardes vliegen om mijn oren tijdens het rijden. Maar heb een dump gemaakt en daaruit blijkt het volgende:
Bonken gebeurt boven de 75% last (Block 006, kolom2)
Gemeten op dat tijdstip:
Block Kolom Omsch Waarde
001 2 Temp sensor Koelvloeistof 75C (na 271 sec rijden) temp meter in cockpit gaf ca 90 graden aan)
004 4 Luchtinlaat temp 15C (je gaf zelf op block 003, kolom 4 maar dat is "Ignition angle")
006 3 Lambda sonde 3.1 % (continue). je gaf zelf block 006, kolom 1 maar dat is rmp)
Kan jij iets afleiden uit bovenstaande waardes?
Het bonken was vandaag niet zo heel hevig (je merkt het wel, maar niet de hele auto is aan het schudden). Wel had ik na het rijden een foutmeldingen
16684 - Random/multiple cylinder misfire Detected (p0300 - 35-00 - -)
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected (p0303 - 35-00 - -)
Ik heb de foutcodes verwijderd en zal kijken of deze foutmeldingen terugkomen (bobine, bougies en kabels zijn onlangs vervangen maar heeft niet geholpen ten aanzien van het bonken).
Groet,
John
14 jaar
John,
Zag je geen voltage`s bij die lambda staan ?? Die 3,1 % is ook niet goed en vind de temp sensor koelvoeistof ook wat veel afwijken,
Zijn er geen vacuumslangetjes poreus of kapot ?? Is het inlaattraject dicht ? Net zoals de uitlaat, die moet gasdicht zijn vanaf spruitstuk tot aan de kat / lambdasonde..
Zie ook onderstaande :
foutcode: 16687 P0303
nl Cylinder 3 heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
en Cylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Moeilijker te starten dan anders
De motor stottert, aarzelt, slaat over
Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk
Mogelijke oorzaken:
Ontsteking defect
Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
Defecte bobine(huis)
Ontstekings versterker is defect
Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
Brandstof druk
Verbrande klep
Faulty catalyc converter(s)
Geen of te weinig brandstof aanwezig
Te weinig compressie
EVAP canister purge valve (brandstofdamp afzuigsysteem)
EVAP emmision system (brandstofdamp afzuigsysteem)
ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
Check bobine(s)
Check / vervang de ontstekings versterker
Check / repareer lucht inlaat systeem op lekken
Vervang brandstofinjectoren
Check / vervang catalyc converter
Check brandstofdruk en -voorraad
Check compressie
Check EVAP systeem
Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
Als laatste: vervang de ECU
Extra info:
Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie.
Gr Stefan
14 jaar
Stefan,
Bedankt voor de vele info en de tijd die je neemt.
Ik heb getracht op alles zo veel mogelijk te reageren. Omdat het zoveel opties waren heb ik de meest onwaarschijnlijke ook zo benoemd (wil niet zeggen dat ze het niet kunnen zijn, maar de kans is kleiner) en begin te zoeken bij de overige:
[quote]Zag je geen voltage`s bij die lambda staan ?? Die 3,1 % is ook niet goed en vind de temp sensor koelvoeistof ook wat veel afwijken[/quote]
Lamda voltage: ik zag alleen de 3.1% adaptatie Heb zelf geen lambda met Volt gevonden. Weet je misschien een ander block en kolom (zou trouwens mijn 3de lambdasonde zijn die ik mag vervangen, dus waarom niet dit keer)
Koelsensor: dat is de koelsensor in het slanghuis direkt onder de bobine aan der voorkant onder de kop? De huidige komt uit het oude blok waarmee alles begon. UPDATE: heb net deze sensor vervangen en zal gaan meten of de koelvoeistoftemperatuur nu overeen komt met de daadwerkelijke temperatuur (en dan bedoelo ik meten met thermometer) .
[quote]Zijn er geen vacuumslangetjes poreus of kapot ?? Is het inlaattraject dicht ? Net zoals de uitlaat, die moet gasdicht zijn vanaf spruitstuk tot aan de kat / lambdasonde..[/quote]
Hoe kan ik dat controleren? Door voorzichting ether te spuiten en te luisteren of toerental oppakt?
[quote]foutcode: 16687 P0303
nl Cylinder 3 heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
en Cylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Moeilijker te starten dan anders[/quote]
(nee start prima)
[quote]De motor stottert, aarzelt, slaat over[/quote]
(ja tussen 2000 en 2500 toeren bij vollast)
Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk
[quote]Mogelijke oorzaken:
Ontsteking defect[/quote]
(?)
[quote]Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan[/quote]
(nieuwe bougies en verstuiver maar oude bedrading. Maar zorgt de verstuiver niet alleen voor het benzine deel omdat de LPG in het inlaatspruitstuk wordt gepoten? Ik zal hoe dan ook extra kijken bij/rond injector cilinder 3)
[quote]Defecte bobine(huis)[/quote]
(is vervangen)
[quote]Ontstekings versterker is defect[/quote]
(eh, zit dat niet in de bobine? Zo nee, waar dan? ECU? )
[quote]Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)[/quote]
(Kan geen EGR vinden op mijn motor)
[quote]Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
(zeker een optie)
Brandstof druk[/quote]
(niet uit te sluiten, maar tegelijk op lpg en benzine lijkt me niet aannemelijk)
[quote]Verbrande klep[/quote]
(zit net een andere kop op)
[quote]Faulty catalyc converter(s)[/quote]
(is net vervangen)
[quote]Geen of te weinig brandstof aanwezig[/quote]
(niet uit te sluiten, maar tegelijk op lpg en benzine lijkt me niet aannemelijk)
[quote]Te weinig compressie[/quote]
UPDATE: 1:14.0; 2:14.1; 3:14.2 en 4:14.0
[quote]EVAP canister purge valve (brandstofdamp afzuigsysteem)
EVAP emmision system (brandstofdamp afzuigsysteem)[/quote]
Las net in ELSA dat ik hiervoor een vacuumtest moet doen. Moet even kijken hoe ik dat kan uitvoeren..
[quote](ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)[/quote]
((heb nog een ECU van het nieuwe blok liggen. Kan deze slechts gebruiken zodra sleutels erop geprogrameerd zijn bij een/de dealer))
Mogelijke oplossingen:
Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
(heb ik gedaan. Evt vervang ik de bedrading naar injectoren)
Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
(allen vervangen (voor zover aanwezig)
Check / vervang de ontstekings versterker
(waar zit dat zing?)
Check / repareer lucht inlaat systeem op lekken
(nog te doen)
Vervang brandstofinjectoren
(ook nodig ivm gebruik lpg?)
Check / vervang catalyc converter
(is vervangen)
Check brandstofdruk en -voorraad
Check compressie
(nog te doen)
Check EVAP systeem
(hoe?)
Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
(Lijkt me onwaarschijnlijk omdat deze sensor al; op het nieuwe blok/de kop zat)
Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
(hmm, zou niet eens weten of deze mijn blok zit. Zal eens gaan zoeken).
Als laatste: vervang de ECU
------------------------------------
UPDATE:
1) koeltempsensor vervangen
2) compressie meting uitgevoerd UPDATE: 1:14.0; 2:14.1; 3:14.2 en 4:14.0
OPMERKELIJK: bougie cylinder 3 was wel heel makkelijk los te draaien en had koolaanslag. Bougies bij terugplaatsen op moment vastgezet. Ik zal nu denk ik eerst maar of de tempsensor of de misschien te losse bougie de oorzaak zijn geweest.
Anders nog te doen: controle bedrading injectoren en lambdasonde). Mocht je ondertussen tips hebben voor controle lekkage inlaat of één van de andere punten, dan hoor ik het heel graag.
grt,
John
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar