close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Alhambra: bine vervangen. SindStartprobleem Alhambra

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: ADY

Twee jaar geleden bobine vervangen. Sindsdien wil de motor (af en toe) niet goed meer starten. Symptomen: Bij koude motor en met name bij buitentemperaturen beneden plm. -5 graden draait de startmotor maar langzaam rond (alsof de accu bijna leeg is). Stop je met starten en start je daarna opnieuw, draait de startmotor wel snel rond en slaat motor ook direct aan. De laatste tijd deed dit probleem zich steeds vaker voor. Maar alleen bij buitemtemperaturen beneden plm. -5 graden. Accu laten doormeten, Bleek goed te zijn. Startspanning, laadspanning, enz. allemaal in orde. Massaaansluitingen gecontroleerd. Allemaal oké. Startmotor gedemonteerd en laten testen bij een revisiebedrijf. Werkte goed, alleen had de bendix speling, waardoor de startmotor zwaar zou kunnen draaien. In januari van dit jaar dus maar een nieuwe startmotor gemonteerd en het probleem leek over. Moet er bij vertellen dat het na montage van de nieuwe startmotor niet meer koud is geweest. Probleem stak echter de afgelopen dagen weer de kop op (nadat het
's nachts gevroren had). Gisteren de accu (Bosch 55Ah onderhoudsvrij) maar weer eens laten testen. Die bleek weliswaar niet meer in topconditie maar zou het volgens de geleerden toch nog moeten kunnen doen. Krijg het idee dat ik toch nog voor de kat z'n viool een nieuwe startmotor gekocht heb.
Iemand een idee?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Rob.

Geplaatst door

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja dit zal best wel eens het geval kunnen zijn maar aan de andere kant kan het zo zijn doordat de startmotor te traag zijn werk deed dat daardoor de startmotor defect is geraakt
in dit geval dient een test te worden uitgevoerd
in 1 e instantie een vierpuntsmeting om te zien of er ergens een weerstand aanwezig is waardoor de accu spanning niet goed bij de startmotor kan komen waardoor de startmotor op een te lage spanning gaat werken
en in 2e instantie de accu testen met een duurtest om de inhoud van de accu te testen of de accu niet instort en daardoor niet het vermogen kan leveren

andreas08 0
badge

16 jaar

[quote=andreas08]ja dit zal best wel eens het geval kunnen zijn maar aan de andere kant kan het zo zijn doordat de startmotor te traag zijn werk deed dat daardoor de startmotor defect is geraakt
in dit geval dient een test te worden uitgevoerd
in 1 e instantie een vierpuntsmeting om te zien of er ergens een weerstand aanwezig is waardoor de accu spanning niet goed bij de startmotor kan komen waardoor de startmotor op een te lage spanning gaat werken
en in 2e instantie de accu testen met een duurtest om de inhoud van de accu te testen of de accu niet instort en daardoor niet het vermogen kan leveren[/quote]
Zal er binnenkort naar laten kijken. Bij de huidige buitentemperaturen is er geen enkel probleem. Maakt het nog wat uit of de accu getest wordt wanneer die koud is? De accu is in dit geval twe keer getest, maar toen had ik alweer met de auto gereden en was de accu natuurlijk al weer wat bijgeladen.
Rob.

Een koudeaccu verliest stevig aan capaciteit, reken maar op een verschil tusses een accu van 20 graden celcius en -5 van 1/3 minder capaciteit.

Door de eerste startpoging loopt er een hoge stroom door de accu, deze warmt iets op en levert dan even iets meer spanning bij de volgende start poging door de wat hogere capaciteit door de verwarming.

Reden dat ik bij mijn auto's meestal een hogere capaciteit kies bij vervanging van de accu.
25 a 30 % hoger is al genoeg.

Laden van een accu produceert ook warmte in de accu, dus testen ter plaatse met een koude accu.

Cor1822 0
badge

16 jaar

[quote=Cor1822]Een koudeaccu verliest stevig aan capaciteit, reken maar op een verschil tusses een accu van 20 graden celcius en -5 van 1/3 minder capaciteit.

Door de eerste startpoging loopt er een hoge stroom door de accu, deze warmt iets op en levert dan even iets meer spanning bij de volgende start poging door de wat hogere capaciteit door de verwarming.

Reden dat ik bij mijn auto's meestal een hogere capaciteit kies bij vervanging van de accu.
25 a 30 % hoger is al genoeg.

Laden van een accu produceert ook warmte in de accu, dus testen ter plaatse met een koude accu.[/quote]
Precies, had ik zelf ook al bedacht. Alleen als je bij de accuboer komt, wordt er gezegd dat het in principe niet uitmaakt of je de accu koud of "warm" test. Ik sluit me bij jouw mening aan en blijf er voorlopig maar ff mee doorrijden totdat de accu definitief de geest geeft. Had me ook al voorgenomen om bij vervanging van de accu een wat zwaardere uitvoering te nemen. De ruimte is er wel voor.
Bedankt voor je reactie.
Rob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.