Seat Arosa: Brandstof verbruik Seat Arosa sdi

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 sdi aku

Hallo,

Ik heb een auto gekocht een Seat Arosa sdi vanwege het feit dat ik meer kilometers ging rijden etc, ben zeer tevreden alleen er erriteren me toch aantal dingen.
Ik heb zelf mijn monteurs diploma (net gehaald), maar vind het leuk om de theorie erbij te pakken samen met jullie van, waar kan ik het beste zoeken, waarom, en dan gaan kijken of het ook zo is.

Even een stukje vooraf, mijn moeder heeft ook een Arosa sdi (precies dezelfde auto), en zij rijd altijd 1:20 (uitschieters zomers naar +-1:23 en als ik gebruikers reviews van autoweek mag geloven van mensen, die rijden ook minstens 1:20 met zelfs volgens hun (optimisten! ;) uitschieters naar 1:26.
(ik rij wel pittig, maar vergelijkbaar met dat van mijn moeder).

* Maar wat in dit geval mijn probleem is dat mijn brandstof verbruik nu rond de 1:16,5 is, en dat vind ik toch vrij royaal.
* Bij de koude start (na voorgloeien) komt er blauwe rook uit de uitlaat, en als ik dan een beetje gas geef +- 2000 toeren rookt het redelijk door (blauw) en na +- 4km nog steeds. (als de motor boven de 70 graden komt stopt het, motor komt wel op bedrijf temperatuur +-90).
* Maar als de motor warm is (en tevens ook bij koud), ruik ik een hele scherpe verbrande diesellucht, en het komt uit de uitlaat (moeilijk uit te leggen). (als ik de auto stationair laat lopen ruikt het om de hele auto (buiten) naar uitlaat gassen. Sterke lucht van verbrand diesel, (en misschien heeft dat wat met het hoge brandstof verbruik te maken. Er wordt te veel diesel ingespoten, en ruikt het zo?? (alleen totaal geen ''zwarte'' rook!)

Punten die ik al heb gedaan:
Koelvloeistof temperatuursensor (niets, auto uitgelezen)
Auto uitgelezen, geen storing (niks)

Zou het helpen om de pomptiming te controleren met vag-com, of heeft dit alleen iets te maken met het idiaal laten lopen van de motor, en niets met het verbruik?
De auto is wel toe aan een grote onderhoudsbeurt (alle filters etc.)
Alleen ik denk niet dat dit echt grote gevolgen heeft voor het verbruik.
Ik heb wel een flesje van wynns gekocht voor het injectie systeem, alleen heb hier wel een hard hoofd in.

Ik ben opzoek naar een oplossing, tips, tricks etc.
Alvast bedankt.

Hi-shusui

Geplaatst door Hi-shusui (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo ????

Leuk zoals je bezig bent..En knap dat je bent geslaagd voor je monteurs diploma. Je snijdt een onderwerp aan dat bij velen gevoelig ligt. Het is vrij lastig de fantasie verhalen erover op hun waarde te schatten... Eerst dit, Zonder storm in de rug of continu van een helling afdalen, is het ondoenlijk de opgegeven verbruikscijfers van de fabrikant te evenaren....Zelfs je eigen moeder zal je (onbedoeld) verkeerde informatie verstrekken...

Ik beperk me nu verder maar tot wat algemene informatie en tips.
Zoals je weet zullen de volgende factoren het verbruik nadelig beinvloeden....Hoewel ik niet zeker ben van de juiste volgorde probeer ik met de belangrijkste oorzaken van het te veel verbruik te beginnen...

Te hoge snelheid, Imperiaal, andere extra uitstekende delen, ontbreken van beplating onderkant of open ramen (luchtweerstand hoger)
Te lage bandenspanning, bredere banden, onjuiste sporing van de voor af achterwielen. Aanlopemde remblokken of schoenen m.a.w. (rolweerstand hoger)
Extra passagiers of belading, Extra versnellen (en onnodig vertragen) Dit vraagt oa extra energie en dus brandstof...

Natuurlijk heeft de conditie van de motor ook invloed op het verbruik. Vooral de bedrijfs temperatuur en de conditie van de inlaat en de uitlaat zijn zaken welke een monteur moet bekijken. Een schoon luchtfilter doet soms wonderen. De zg ademhaling van de motor vraagt ook om correct openen en sluiten van de kleppen...De inspuittiming moet natuurlijk kloppen...Ook bij koude motor.

Misschien is er wat te doen aan het roken?? is toch allemaal extra verbruik!!!!! gloeibougies??? Hoe het volgende heet bij Seat weet ik niet. Maar op de brandstofpomp zit een inrichting welke bij koude motor zorgt voor een aanpassing van timing. toerental en hoeveelheid ingespoten brandstof.. Daar zou ik in dit geval mijn aandacht op richten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.