Seat Ibiza 2002: Centrale vergrendeling met slotloze deurgrepen defect?
- 5 maanden geleden gevraagd
- 14 reacties
Goedeavond,
Helaas zitten we met een probleem :(
Onze auto had ongeveer 2 weken op oprit stil gestaan (omdat we hem niet nodig hadden), in de brandende zon.
We wilden hem afgelopen zaterdag eigenlijk meenemen, maar auto starte niet. Conclusie accu was leeg (vorig jaar net nieuwe ingekomen). Dus accu losgekoppeld en aan lader gelegd. Centrale deurvergrendeling had ook kuren, we dachten dat ligt aan accu dus verder niets mee gedaan. Zaterdagavond accu met 50% terug gezet in auto, en met moeite kregen we hem gelukkig weer gestart.
Zondagmorgen starte auto meteen, maar centrale vergrendeling doet niets meer.
Aangezien we slotloze deurgrepen hebben, kunnen we er alleen via kofferbak in, wat natuurlijk niet prettig is.
Ik heb vanaf zondagmorgen op diverse forums vanalles gelezen en hebben ook al vanalles geprobeerd, maar tot nu toe helaas zonder geluk :(
Wat hebben we al gedaan:
- We hebben zekering vervangen voor zekerheid, geen resultaat.
- Sleutel geprobeerd te synchroniseren, ledje knippert maar verder niets, ook geen geluid.
- Batterij vervangen in sleutel 2 x CR2016, geen resultaat.
- Tellerklok alvast losgemaakt, module is zichtbaar, maar die moeten we er nog evt.uithalen en meten, weet alleen niet hoe (bloos)
- Centrale vergrendelingsknopje in linker deur, lampje brandt maar doet ook niets.
Misschien ben ik nog iets vergeten, maar dan kan ik het altijd nog toevoegen.
Ondanks dat het heel verhaal is geworden waarvoor mijn excuus, is mijn vraag: iemand een idee wat we nu het beste kunnen doen?
Hoor graag jullie mening/ervaring :)
Mvg Mystery@1980
Geplaatst door mystery@1980 , lid sinds 5 maanden geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 Reacties
patrickmk3 PRO, 5 maanden geleden
handigste is even om de auto even uit te lezen of dit te laten doen.
wel zorgen dat dit met fatsoenlijke apparatuur gebeurt zoals vcds, of odis of een goeie universele tester die op oem niveau data kan controleren en bekijken.
wat je even kan kijken nog heb je een melding op het scherm er een deur open is ?
terwijl alle deuren gesloten zijn ?
elke zekering na meten mischien toch met jump starten piekspanning of kortsluiting gehad.
patrickmk3 PRO, 5 maanden geleden
de gene die met vcds aan je auto moet werken is wel fijn als deze enige kennis van zaken heeft.
niet lullig bedoeld maar je kunt met vcds een boel repareren maar je kunt de boel net zo hard vernielen.
weet niet of ik hier door mag linken.
dus google even op vcds en bezoek de site die begint met een r
hier staat alle uitleg op.
je zoekt naar meetwaarden - 08
en foutcode's -02
batterijen let heel goed op hoe ze er in moeten ook aangezien nu lees dat je de gene heb met de dubbele batterij erin.
als je deze niet in de correcte volgorde plaatst gebeurt er weinig.
maar aangezien de knop op deurpaneel ook niet werkt ligt jou probleem dieper als de afstandsbediening.
mystery@1980, 5 maanden geleden
Goedemiddag Patrickmk3 en andere forumbezoekers :) Hier een update:
We hebben met VCDS uitgelezen en geen foutmeldingen i.v.m. centrale vergrendeling / deuren, blijkbaar wel foutcode 17961 ( Sensor barometrische druk F96 / Sensor absolute druk inlaat spruitstuk verhouding buiten specificaties ) -> geen idee of die te maken kan hebben met dat we laatst met moeite de auto gestart kregen ( toen hij +/- 2 weken stil had gestaan in de brandende zon en accu dus leeg was )?
Bij het VCDS programma konden we niet in module 35 of 46, dus er is een auto-scan gemaakt. We kunnen blijkbaar alleen maar in 01, 15 en 17 met onze auto?
We hebben gisteren het slot in bestuurdersdeur eruit gehaald en "open gemaakt" tot zover konden we niets vreemds zien.
Als ik het goed zeg is het "bruine kastje" van Kiekert het motortje, maar dat "kastje" krijgen we nog niet open...
Ik ben alvast gaan zoeken op het productnummer, maar ze zijn ( buiten de dealer denk ik ) alleen nog maar 2de hands te verkrijgen.
Ik weet alleen niet waar ik dan precies op moet letten aangezien we slotloze deurgrepen hebben en de auto dus alleen met de centrale vergrendeling afstandsbediening open kunnen krijgen. Heeft u of iemand anders nog een goede tip?
Het slot wat er nu in zit heeft productnr. ZSB 6K3 837 015 D.
Hoor graag van u of iemand :)
mystery@1980, 5 maanden geleden
Inmiddels 2de hands slot gekocht en gisteren getest, aangezien er werd gezegd "plug en play" (dus stekkers eraan klikken).
Conclusie: deed nog niets :(
Ik begin een beetje te stressen, wat kan ik nu nog doen?
Wil er s.v.p. iemand reageren (bloos)?
mystery@1980, 5 maanden geleden
Update van ons probleem met niet werkende centrale deurvergrendeling:
Vandaag wat laten doormeten, de stekker van slot ( ik geloof de 2 polige stekker ) "reageerde" wel, de "veiligheidsschakelaar" in de bestuurdersdeur "reageerde" ook. Er is ook gekeken of de kabels nog "normaal" eruit zagen, ook bij de slurf tussen deur en auto, hier niets vreemds te zien. Het zou nog de centrale vergrendelingsmodule kunnen zijn...
Deze hebben wij er vanmiddag uitgehaald en naar stekkers gekeken, niets vreemds te zien, doormeten weten we niet hoe we dit moeten doen (bloos), maar stekkers en waar de stekkers in de module gaan ingespoten met contactspray en gedeeltelijk terug gebouwd, geen resultaat helaas!
Wat ons wel opgevallen is dat het losse kabeltje wat in de rechtse stekker zit, afgeplakt was met tape ( dit was dus al ) maar geen idee waar die kabel voor dient?
Nu kunnen we het er wel op gokken en een 2de hands centrale vergrendelings module kopen bij autodemontage bedrijf, maar mijn vraag is KAN het daar aan liggen?
mystery@1980, 4 maanden geleden
Update:
Inmiddels toch maar 2de hands centrale vergrendelingsmodule gekocht met hetzelfde onderdeelnummer, maar nog niet getest aangezien we niet precies weten of we voordat we stekkers "ompluggen" nog ergens rekening mee moeten houden?
Kan iemand van jullie ons hier duidelijkheid over geven s.v.p.? ๐
patrickmk3 PRO, 4 maanden geleden
Codering kan anders zijn van de nieuwe in verhouding met de oude.
Check vqn de oude even de codering en sla dit op.
Controleer hier na de nieuwe en zorg dat deze gelijk is of gelijk gelijk gecodeerd word
mystery@1980, 4 maanden geleden
Dank je wel Patrickmk3 voor je reactie!
Kun je mij ook zeggen hoe ik de codering kan checken van beide modules?๐๐
patrickmk3 PRO, 4 maanden geleden
Ik kan het je wel vertellen maar zorg dat je hier iemand bij hebt die het weet. Hier moet je niet aan zitten als je het zelf niet exact weet.
Want je kan het flink vernielen
mystery@1980, 4 maanden geleden
Ik waardeer het enorm dat je reageert en ons wilt helpen, maar op dit moment kunnen we niets met auto ๐ช
Hij is op de "comfortmodule" niet uit te lezen, weet dus niet of je dat bedoeld met "de codering"?๐
Ik zal een afbeelding toevoegen van de module, misschien dat het "het beeld" iets duidelijker maakt?๐
Hoor graag van je๐
patrickmk3 PRO, 4 maanden geleden
Vandaar dat u ook iemand er bij moet hebben die weet wat die doet.
De data uit de oude comfortmodule is van de chip uit te lezen of de hele chip kan over gezet worden.
Of iemand die weet wat die doet kan de codering aanpassen naar de auto.
patrickmk3 PRO, 4 maanden geleden
Kent u niemand die dit zou kunnen plaats dan uw mail adres even dan neem ik contact met u op.
Beste antwoord, geplaatst door mystery@1980, 4 maanden geleden
Update:
Het is gelukt YES!!!
We hebben de accu losgekoppeld
module vervangen
ik zat in auto met deuren dicht en mijn vriend heeft accu weer vastgezet
Toen ik op centrale vergrendeling schakelaar drukte, deed die het weer!
Afstandsbediening toen nog niet maar aan de hand van YouTube filmpje heb ik het volgende gedaan:
Sleutel ongeveer 3 seconden op contact en sleutel eruit
De ontgrendelknop op afstandsbediening ingedrukt en vastgehouden en dan 3 x op de vergrendelknop gedrukt.
Toen deed de afstandsbediening het ook weer!
Dus heel erg bedankt voor alle moeite ๐
Hans4040 PRO, 4 maanden geleden
Mooi zo, bedankt voor de feedback.