Seat Ibiza 2002: Centrale vergrendeling met slotloze deurgrepen defect?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Goedeavond,
Helaas zitten we met een probleem :(
Onze auto had ongeveer 2 weken op oprit stil gestaan (omdat we hem niet nodig hadden), in de brandende zon.
We wilden hem afgelopen zaterdag eigenlijk meenemen, maar auto starte niet. Conclusie accu was leeg (vorig jaar net nieuwe ingekomen). Dus accu losgekoppeld en aan lader gelegd. Centrale deurvergrendeling had ook kuren, we dachten dat ligt aan accu dus verder niets mee gedaan. Zaterdagavond accu met 50% terug gezet in auto, en met moeite kregen we hem gelukkig weer gestart.
Zondagmorgen starte auto meteen, maar centrale vergrendeling doet niets meer.
Aangezien we slotloze deurgrepen hebben, kunnen we er alleen via kofferbak in, wat natuurlijk niet prettig is.
Ik heb vanaf zondagmorgen op diverse forums vanalles gelezen en hebben ook al vanalles geprobeerd, maar tot nu toe helaas zonder geluk :(
Wat hebben we al gedaan:
- We hebben zekering vervangen voor zekerheid, geen resultaat.
- Sleutel geprobeerd te synchroniseren, ledje knippert maar verder niets, ook geen geluid.
- Batterij vervangen in sleutel 2 x CR2016, geen resultaat.
- Tellerklok alvast losgemaakt, module is zichtbaar, maar die moeten we er nog evt.uithalen en meten, weet alleen niet hoe (bloos)
- Centrale vergrendelingsknopje in linker deur, lampje brandt maar doet ook niets.
Misschien ben ik nog iets vergeten, maar dan kan ik het altijd nog toevoegen.

Ondanks dat het heel verhaal is geworden waarvoor mijn excuus, is mijn vraag: iemand een idee wat we nu het beste kunnen doen?

Hoor graag jullie mening/ervaring :)

Mvg Mystery@1980

mystery@1980

Geplaatst door mystery@1980 , lid sinds 1 maand geleden

14 Reacties

patrickmk3 PRO, 1 maand geleden

handigste is even om de auto even uit te lezen of dit te laten doen.
wel zorgen dat dit met fatsoenlijke apparatuur gebeurt zoals vcds, of odis of een goeie universele tester die op oem niveau data kan controleren en bekijken.
wat je even kan kijken nog heb je een melding op het scherm er een deur open is ?
terwijl alle deuren gesloten zijn ?
elke zekering na meten mischien toch met jump starten piekspanning of kortsluiting gehad.

    Dank u wel Patrickmk3 voor uw reactie. Ik ken wel iemand die de auto uit kan lezen met VCDS (als ik het goed zeg), alleen hebben we in het verleden alleen gekeken voor foutmeldingen. Kunt u mij zeggen hoe we op oem niveau naar de data kunnen kijken / controleren? We krijgen geen melding in dashboard over dat er deur open is, terwijl ze dicht zijn. Zou het probleem b.v.in de bestuurdersdeur kunnen zitten aangezien we deze "open hebben liggen"? En zou het nut hebben om de centrale vergrendelingsmodule eruit te halen, en doormeten als ik weet hoe (bloos)? Ik moet even afwachten of de persoon die ik ken, dit kan en wilt doen maar zodra ik hier iets van weet, zal ik het hier plaatsen.. - mystery@1980, 1 maand geleden
    Even met vcds uitlezen en kijken of er in de deur modules geen fouten staan. Dan live data kijken of als je op de knop deurpaneel drukt of dit signaal aankomt bij de module. Tevens kun je zien of het signaal van de afstandsbediening ontvangen word. De vag groep auto's hebben vaak problemen met micro schakelaars in de sloten hierdoor kan je centrale vergrendeling in de war raken als een van deze signalen niet goed binnenkomt. - patrickmk3 PRO, 1 maand geleden
    Dank u wel Patrickmk3 voor uw reactie. Diegene die ik ken kan misschien aankomend weekend kijken, alleen is mijn vraag is er ergens op internet een uitleg waar en hoe we in het programma kunnen zoeken/kijken, wat u schrijft (bloos)? En aangezien we slotloze deurgrepen hebben, hoort deze microschakelaar dan ook gewoon in slot te zitten (sorry ben een leek hierin)? Als deze defect is kan dat verklaren waarom we helemaal geen geluid/klik horen als we de sleutel (op alle mogelijke manieren) geprobeerd hebben te synchroniseren? *Ik heb vandaag met multimeter en aan de hand van YouTube filmpje, wel de batterijen in sleutel getest. Ze gaven apart +/- 3.01v aan en "in" sleutel (3 zilveren "haakjes") en beide batterijen was het +/- 5.97v, dus zou als leek denken dat dit verder goed is (bloos). Hoor graag van u of als iemand anders een idee of ervaring heeft :) - mystery@1980, 1 maand geleden

patrickmk3 PRO, 1 maand geleden

de gene die met vcds aan je auto moet werken is wel fijn als deze enige kennis van zaken heeft.
niet lullig bedoeld maar je kunt met vcds een boel repareren maar je kunt de boel net zo hard vernielen.
weet niet of ik hier door mag linken.
dus google even op vcds en bezoek de site die begint met een r
hier staat alle uitleg op.
je zoekt naar meetwaarden - 08
en foutcode's -02
batterijen let heel goed op hoe ze er in moeten ook aangezien nu lees dat je de gene heb met de dubbele batterij erin.
als je deze niet in de correcte volgorde plaatst gebeurt er weinig.
maar aangezien de knop op deurpaneel ook niet werkt ligt jou probleem dieper als de afstandsbediening.

    Goedeavond Patrickmk3 en excuus voor mijn late reactie. Ik heb site gevonden en die zal ik er morgen bijhouden, dank u wel voor de tip! Even vraag uit mezelf: Is het zo bij vcds dat als je iets zou moeten veranderen, je eerst foto maakt of noteert hoe het staat, zodat mocht het fout gaan, je altijd nog terug kan? Wat betreft de batterijen, deze heb ik op beide manieren geprobeerd aan de hand van YouTube filmpjes. Dus zowel metalen plaatje tussen de batterijen in, zoals het zat en nu weer en metalen plaatje bovenop en daaronder de 2 batterijen. Morgen zullen we denk / hoop ik meer te weten komen, maar vraag me het volgende af als leek (bloos): De "veiligheidsschakelaar" in linker deur, daarvan branden de lampjes wel, hij geeft met multimeter 12v aan, maar kan het niet zijn dat het schakelaartje qua werking defect is? Sorry als het een stomme vraag is.. - mystery@1980, 1 maand geleden

mystery@1980, 1 maand geleden

Goedemiddag Patrickmk3 en andere forumbezoekers :) Hier een update:
We hebben met VCDS uitgelezen en geen foutmeldingen i.v.m. centrale vergrendeling / deuren, blijkbaar wel foutcode 17961 ( Sensor barometrische druk F96 / Sensor absolute druk inlaat spruitstuk verhouding buiten specificaties ) -> geen idee of die te maken kan hebben met dat we laatst met moeite de auto gestart kregen ( toen hij +/- 2 weken stil had gestaan in de brandende zon en accu dus leeg was )?
Bij het VCDS programma konden we niet in module 35 of 46, dus er is een auto-scan gemaakt. We kunnen blijkbaar alleen maar in 01, 15 en 17 met onze auto?
We hebben gisteren het slot in bestuurdersdeur eruit gehaald en "open gemaakt" tot zover konden we niets vreemds zien.
Als ik het goed zeg is het "bruine kastje" van Kiekert het motortje, maar dat "kastje" krijgen we nog niet open...
Ik ben alvast gaan zoeken op het productnummer, maar ze zijn ( buiten de dealer denk ik ) alleen nog maar 2de hands te verkrijgen.
Ik weet alleen niet waar ik dan precies op moet letten aangezien we slotloze deurgrepen hebben en de auto dus alleen met de centrale vergrendeling afstandsbediening open kunnen krijgen. Heeft u of iemand anders nog een goede tip?
Het slot wat er nu in zit heeft productnr. ZSB 6K3 837 015 D.
Hoor graag van u of iemand :)

mystery@1980, 4 weken geleden

Inmiddels 2de hands slot gekocht en gisteren getest, aangezien er werd gezegd "plug en play" (dus stekkers eraan klikken).
Conclusie: deed nog niets :(
Ik begin een beetje te stressen, wat kan ik nu nog doen?
Wil er s.v.p. iemand reageren (bloos)?

mystery@1980, 3 weken geleden

Update van ons probleem met niet werkende centrale deurvergrendeling:
Vandaag wat laten doormeten, de stekker van slot ( ik geloof de 2 polige stekker ) "reageerde" wel, de "veiligheidsschakelaar" in de bestuurdersdeur "reageerde" ook. Er is ook gekeken of de kabels nog "normaal" eruit zagen, ook bij de slurf tussen deur en auto, hier niets vreemds te zien. Het zou nog de centrale vergrendelingsmodule kunnen zijn...

Deze hebben wij er vanmiddag uitgehaald en naar stekkers gekeken, niets vreemds te zien, doormeten weten we niet hoe we dit moeten doen (bloos), maar stekkers en waar de stekkers in de module gaan ingespoten met contactspray en gedeeltelijk terug gebouwd, geen resultaat helaas!

Wat ons wel opgevallen is dat het losse kabeltje wat in de rechtse stekker zit, afgeplakt was met tape ( dit was dus al ) maar geen idee waar die kabel voor dient?

Nu kunnen we het er wel op gokken en een 2de hands centrale vergrendelings module kopen bij autodemontage bedrijf, maar mijn vraag is KAN het daar aan liggen?

mystery@1980, 3 weken geleden

Update:
Inmiddels toch maar 2de hands centrale vergrendelingsmodule gekocht met hetzelfde onderdeelnummer, maar nog niet getest aangezien we niet precies weten of we voordat we stekkers "ompluggen" nog ergens rekening mee moeten houden?

Kan iemand van jullie ons hier duidelijkheid over geven s.v.p.? ๐Ÿ˜Š

patrickmk3 PRO, 3 weken geleden

Codering kan anders zijn van de nieuwe in verhouding met de oude.
Check vqn de oude even de codering en sla dit op.
Controleer hier na de nieuwe en zorg dat deze gelijk is of gelijk gelijk gecodeerd word

mystery@1980, 3 weken geleden

Dank je wel Patrickmk3 voor je reactie!
Kun je mij ook zeggen hoe ik de codering kan checken van beide modules?๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

patrickmk3 PRO, 3 weken geleden

Ik kan het je wel vertellen maar zorg dat je hier iemand bij hebt die het weet. Hier moet je niet aan zitten als je het zelf niet exact weet.
Want je kan het flink vernielen

mystery@1980, 3 weken geleden

Ik waardeer het enorm dat je reageert en ons wilt helpen, maar op dit moment kunnen we niets met auto ๐Ÿ˜ช
Hij is op de "comfortmodule" niet uit te lezen, weet dus niet of je dat bedoeld met "de codering"?๐Ÿ˜Š
Ik zal een afbeelding toevoegen van de module, misschien dat het "het beeld" iets duidelijker maakt?๐Ÿ˜Š
Hoor graag van je๐Ÿ˜Š

.

patrickmk3 PRO, 3 weken geleden

Vandaar dat u ook iemand er bij moet hebben die weet wat die doet.
De data uit de oude comfortmodule is van de chip uit te lezen of de hele chip kan over gezet worden.
Of iemand die weet wat die doet kan de codering aanpassen naar de auto.

    Dus als ik het goed begrijp "moeten" we eigenlijk naar een garage?Aangezien ik niemand ken in mijn omgeving die dit weet ๐Ÿ˜Š - mystery@1980, 3 weken geleden

patrickmk3 PRO, 3 weken geleden

Kent u niemand die dit zou kunnen plaats dan uw mail adres even dan neem ik contact met u op.

    Ik kan u geen privรฉbericht sturen? - mystery@1980, 3 weken geleden
    Dat gaat hier helaas niet - patrickmk3 PRO, 3 weken geleden

Beste antwoord, geplaatst door mystery@1980, 2 weken geleden

Update:
Het is gelukt YES!!!

We hebben de accu losgekoppeld

module vervangen

ik zat in auto met deuren dicht en mijn vriend heeft accu weer vastgezet

Toen ik op centrale vergrendeling schakelaar drukte, deed die het weer!

Afstandsbediening toen nog niet maar aan de hand van YouTube filmpje heb ik het volgende gedaan:

Sleutel ongeveer 3 seconden op contact en sleutel eruit

De ontgrendelknop op afstandsbediening ingedrukt en vastgehouden en dan 3 x op de vergrendelknop gedrukt.

Toen deed de afstandsbediening het ook weer!

Dus heel erg bedankt voor alle moeite ๐Ÿ‘

Hans4040 PRO, 2 weken geleden

Mooi zo, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.