Het blokje in m'n Toledo verbruikt wat olie en was sinds kort een beetje aan het pingelen. Ik heb de garage gevraagd een compressiemeting te doen. c1 15bar, c2 11 bar, c3 14 bar & c4 14 bar. Op sommige fora lees ik dat voor sommige blokken een verschil in compressie van 10% al veel is.
Hoe moet in dit geval het verschil van 4 bar aanpakken? Hoe erg is dit voor mijn blok?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou je moet rekening hij is 12 jaar oud en als hij goed loopt zou ik het zo laten want anders kom je al gauw aan een dure reparatie of sloop of ruilmotor.
groetjes jan.
Dat compressieverschil kán natuurlijk te maken hebben met dit fenomeen. Wellicht is er een zuigerveer vast/ gebroken.? -H
Ik vindt dat een compressiemeting slechts een globale indikatie kan geven
Maar in dit geval zijn de verschillen behoorlijk groot... Maar ik merk nog iets op...
Compressiedruk van 15 bar is een meetfout. waarschijnlijk een defecte aanwijzing door de compressie meter..
Voordat ik tot demontage of andere handelingen zou overgaan zou ik nogmaals de compressie meten met ander gereedschap..
Zorg ervoor:
Motor op bedrijfstemperatuur,
Akku volledig opgeladen en aangesloten op booster of andere auto met voldoende ladende dynamo
Gaspedaal helemaal op de plank of bij ontbreken gaskabel gasklep helemaal open houden.
Tijdens het meten het aantal compressieslagen tellen tijdens het starten, en zorgen dat het aantal slagen bij elke cilinder gelijk is.
Als het verschil tussen de hoogste en de laagste meer dan 10% is verder onderzoek plegen...
Een correct uitgevoerde cilinder lektest geeft een behoorlijk inzicht in het afdichten van de kleppen. En als dat zo is ook inzicht
in de verschillen in lek langs de zuigerveren.. Een onderling verschil groter dan 5 % vraagt dan om nog meer onderzoek.
In verband met het pingelen zou ik ook rekening houden met een lekke koppaking naar het koelsysteem en/of een andere cilinder
Voor het gemak ga ik er nu ff vanuit de de compressie meter wel goed werkt maar alleen verkeerd aan geeft.. Ik ben dan bang dat als de koppakking niet lekt een lekke klep het verschil veroorzaakt of een stel nokken moet zodanig afgesleten zijn dat de kleppen niet (voldoende) kunnen openen...(lege klepstoters kan ook nog)
Het olieverbruik is een ander verhaal. Te veel lekkage langs de zuigers door versleten zuigerveren komt minder voor dan door een onvoldoende werkend carter ventilatie systeem. Lekkage langs de inlaatklep stelen komt ook vrij veel voor. Een cilinderlek of compressie test vertelt daar niets over.
Een lekke koppakking of een lekke klep zorgen er ook voor dat de motor niet goed op alle cilinders loopt..... en dat zorgt er voor dat de betreffende cilinderwand en compressie en olie schraap veren beschadigen,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar