Hallo,
Sinds een poosje vind ik dat onze Arosa met 1.4 8v motor en iets 68.000 KM niet meer zo lekker loopt. Bij stationair draaien hoor je een roffel alsof er een cylinder niet goed meedoet, vooral als hij warm is bij +/- 750 toeren, bij hogere toerentallen is het nauwelijks hoorbaar en rijdt verder nog prima. Dus heb ik een compressie test gedaan en hierbij heeft cyl 1 een compresie van 10 bar en de rest allemaal 14 bar. Dus daar zit het probleem. Ik heb nog een scheutje olie in cyl 1 gedaan toen liep de druk op naar zo'n 13,5 bar maar liep daarna snel terug.
Nu probeer ik uit te sluiten wat het nu kan zijn. of het nu 1 van de kleppen is of de zuigerveren. Veelal lees ik dat het de zuigerveren zijn als het verbeterd met olie maar ik hoor juist weer vaker dat het de uitlaat kleppen zijn die gaan lekken bij dit type en ben bang dat ik er misschien teveel olie in gedaan heb dat de olie ook tussen de klep en zitting is gekomen bij starten. Kan iemand hier wat over zeggen of tips?
Zijn er verder nog eenvoudige middelen het proberen waard, zoals een kleppen reiniger oid?
Alvast bedankt!
Gr,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cilinderlektest uitvoeren.
Ik heb een lektest uitgevoerd, bedankt voor de tip!
Het was vrij duidelijk te horen dat het de uitlaatklep was.
Daaropvolgend heb ik nog zo'n reinings middel geprobeerd van TECflow Engine Cleaner. Maar dit heeft niks geholpen.
Hij rijdt verder nog wel goed, alleen stationair is het iets hoorbaar. Kan ik hier nog even mee doorrrijden of loop je dan risico dat er meer kapot gaat?
12 jaar
Als je doorrijd verbrand de uitlaatklep nog verder , en de zitting raakt ook verder beschadigd.
Heb je wel gekeken of je voldoende klepspeling hebt, zit er niet een hydraulische klepstoter vast , of zitten hier ook nog klepstelplaatjes in ?
Ok, dus zo snel mogelijk aanpakken dus.
Hij heeft hydraulische klepstoters. Ik heb het deksel er nog niet af gehad maar voordat ik verder ga kan ik inderdaad nog even kijken of er een stoter vast zit of buiten bereik is. Bedankt voor de tip.
12 jaar
Doe als de olie niet boven max.peil komt een halve liter ATF bij de motorolie . Kan natuurlijk ook zijn dat er kool tussen de klepzetel zit . Er is een middel in de handel waarmee je de verbrandingsruimte en kleppen kan reinigen . Het ziet er uit als scheerschuim ....goede ervaringen !
Wanner is er voor het laatst olie ververst. ?
Kop er af kan altijd nog . Uit laten lezen !! Ontsteking- fout wordt herkend dan weet je welke cilinder de oorzaak is .
Groeten.
Nou, ik heb gegeken maar de hydr. stoters leken allemaal in orde.
Dus heb ik de kop er maar af getrokken en bij een revisiebedrijf binnen gebracht. Daar bleken alle uitlaat kleppen zwaar door de geleiders te gaan door vervuiling. Dit heeft er bij die ene klep voor gezorgd dat hij niet helemaal afdichte en daardoor was de zitting + klep beschadigt. Ze hebben alles weer opgefrist en na allles weer gemonteerd te hebben loopt hij weer als een zonnetje!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar