Hallo forumleden,
Sinds een mijn cordoba uit 2000 een aantal maanden terug gekocht heb, heb ik er problemen mee gehad. De auto hield in/stotterde hevig bij gas geven (rond de 3000 toeren) en een koude motor. Wanneer de motor opgewarmd was merkte je er niks meer van tenzij je op snelweg wou inhalen, dan voelde je af een toe ook een schokje.
Volgens de verkoper van de auto moest ik de bougies vervangen en dan zou het probleem opgelost moeten zijn, dus dat heb ik gedaan en dat heeft niet geholpen. Luchtfilter vervangen maar ook dat heeft niks geholpen.
Ik heb er een aantal maanden mee rondgereden toe toen moest de auto gekeurd worden. Ik kreeg te horen dat de CO te hoog was en er werd mij verteld dat ze 2 foutcodes uit hadden gelezen die steeds terug bleven komen. Lambdasonde en koelvloeistof temperatuur meter kapot. Ik heb de auto uit laten lezen bij een kennis en bij hem geen enkele fout behalve kortsluiting bobine op aarde.
Ik heb een lambdasonde alsnog vervangen met 1 van de sloop (de oude was helemaal zwart beslagen). Ik had ondertussen mijn net bestelde VAG-COM kabeltje binnen en kon ik zelf foutcodes uit gaan lezen. Ik zag tijden het uitlezen dat de nieuwe lambdasonde gewoon in orde was.
Toen heb ik de verdeelkap + rotor vervangen waardoor de probleem iets minder leek te worden.
Ik heb een koelvloeistoftemperatuur metertje en een brandstof filter gehaald (voor de zekerheid) en ging aan de slag met het vervangen van de temp.metertje. Ik trok de temp.meter er uit en er kwam allemaal koelvloeistof uit lopen (dit kon volgens een kennis van mij geen kwaad). een paar kabeltjes die volgens mij naar de koppeling lopen en onder de temp.meter vastzaten kregen wat koelvloeistof over zich heen.
Nadat ik de metertje vervangen had en de koelvloeistof bij had gevuld probeerde ik de auto weer te starten maar die sloeg gelijk weer af. Ik ging onder de motorkap kijken en zag dat de verdeelkap eraf gevlogen was. Die kennis van mij vertelde mij dat ik de kap omgekeerd gemonteerd had dus hij trok de bougie kabeltje los en monteerde de kap in de goede positie en sloot vervolgens de kabeltjes weer aan en we probeerde de motor te starten zonde success.
Paar keer bougie de kabeltjes omgewisseld en opnieuw geprobeerd maar tevergeefs. Ik heb een paar keer tijdens onze gepruts een verontrustende knal (staal op staal) uit de motor horen komen en een aantal keer leek het tijdens het starten helemaal vast te lopen.
Uiteindelijk heb ik op het internet kunnen vinden hoe de kabeltjes weer gemonteerd moeten worden (1-3-4-2) en kreeg ik de auto weer aan de praat. Maar nu lijkt de auto op 3 cilinders te lopen. De motor schudt hevig en klinkt als een VW kever, maar blijft wel stationair draaien.
Ik dacht dat het misschien aan een bougiekabel lag en kwam er achter dat als ik de kabel van cilinder 3 er uit trok, dat de auto precies hetzelfde bleef draaien. Om te controleren of het aan de kabel lag heb ik de kabels andersom gemonteerd (1 - 4 en 2 - 3 omgewisseld) en toen weer gestart. de auto bleef op 3 poten lopen. dus als het aan de bougiekabel lag zou je verwachten dat als ik kabeltje van cilinder 3 (nu op een andere positie gemonteerd op de verdeelkap) er weer uit zou trekken, dat de auto nog steeds hetzelfde zou lopen. maar ik kwam er achter dat wanneer ik kabeltje van cilinder 3 er uit trok de auto op 2 cilinders ging lopen en uiteindelijk uit viel, en wanneer ik de kabel van cilinder 1!!!! er uit trok veranderde er niks.
Ik snap er helemaal niks meer van en vroeg me af of jullie nog ideeën hebben waar het aan zou kunnen liggen en of de auto nu rijp is voor de sloop.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wij hebben wel een idee , haal er iemand bij met verstand van zaken , want ik ben bang , zoals je zelf ook al zegt gepruts, we hier een cursus autotechniek moeten gaan geven.
Kabels niet kapot getrokken , bij demontage uit verdeelkap.
kabel 3 of cilinder 3 zou een probleem geven ? kabel 3 verwisseld met kabel 2 dan zou de storing nu in cilinder 2 moeten zitten , als het aan de kabel zou liggen , maar het is anders ?
Er zit geen systeem in het diagnose stellen.
Van vooraf beginnen , met alles op de juiste manier aangesloten.
Sorry maar u bent als een dolle bezig! Compressie gemeten?! Haal er er een kenner bij, geen hulpdienst want die is er niet voor om een ander zijn rotzooi op te knappen
Ik heb net gemerkt dat als ik de kabels aansluit met volgorde 1-2-4-3 dat de motor dan wel goed draait. Na een rondje gereden te hebben zag ik na het uitzetten van de auto dat er rook uit de spruitstuk komt. Zou dat door de gelekte koelvloeistof kunnen komen of heeft dat toch met de volgorde te maken?
1-2-4-3 is namelijk 1-3-4-2 maar tegen de klok in. Waarschijnlijk was ik in de war met de draairichting van de rotortje.
11 jaar
auto rookt niet meer, waarschijnlijk kwam het door de koelvloeistof die op de spruitstuk terecht was gekomen toen ik de temp.metertje ging vervangen. Het rijdt nu ook weer heerlijk, al houdt ie nog wel in bij hoge toeren. De volgende stap is de brandstof filter vervangen en als dat ook niet helpt denk ik dat ik de auto op marktplaats zet.
11 jaar
Dat lijkt ons een wijs besluit.
Wij beschouwen dit topic als afgehandeld.
Problemcar.nl is geen site waar een ieder zijn frustaties kwijt kan, dat doe je maar op facebook ofzo.
Moderator Problemcar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar