ik moet met de ibiza van een klant naar de keuring , maar ik haal de emissienormen niet.
na de eerste keuring zag ik dat de lambdasonde niet werkte , dit heb ik uitgemeten met een mulitmeter en vervangen, dan heb ik op de nieuwe sonde nog eens gemeten en ik kreeg een mooie spanningsverandering tussen de 0.1V en 0.9V bij een toerental van 2500 tr/min en dit bij warme motor. Ook heb ik voor de zekerheid nog eens de luchtinlaat gasklep goed uitgekuist met een carbuclean.
Dus opnieuw naar de keuring en Resultaat NIET GESLAAGD.
Is er iemand die me een Gouden Tip kan geven.
mvg, autofixer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit een viergasmeting kan een goeie monteur wel bepalen of de katalysator het begeven heeft.
Wat is er verkeerd? Co of lambdagetal?
Gasklep ook weer ingeleerd na het schoonmaken?
Ricky,
hebben van de week nog een ibiza met te hoog co gehad, bedrading sonde naar massa was niet goed, schoongemaakt en viergasmeting was weer in orde
groeten michiel
Het is een probleem met het lamdagetal , op de keuring is MAXIMUM 1.03 toegestaan en ik heb 1.16.
ALEXANDER, ik kan zelf nog niet bepalen of het de katalysator is ,gewoonweg omdat ik geen 4gas tester bezit.
deze investering komt er ooit nog wel aan.
In sommige uitlaten zit ook een afwatergaatje , achterdemper, als deze niet dicht is krijg je dus valse lucht wat dus een hooge waarde van lambda aan kan geven.
Het is maar iets lulligs maar kan het wel zijn als de rest van de moter goed is , kijk eerst hier naar voordat je verder zoekt.
grt
Bij amerikanen auto's zie je inderdaad die afoergaatjes zitten en zorgen voor een hoog lamba waarde.Vooral bij stationair maar dat is niet van belang bij APK als het om stationair gaat.
Hij draait zo te lezen met een ARM mengsel.Kan een lek zijn in het uitlaatsysteem,maar dat je makkelijk zelf controleren door ff de pot achter te dichten.Als je spanning wel mooi pendeelt van de lambdasonde ligt het toch aan valse lucht via het uitlaatsysteem.
Suc6 met zoeken.
Ja, of valse lucht via het inlaat systeem, lijkt me eerder een probleem!
Als lambda bij verhoogd toerental is gemeten zal een kleine lek in de uitlaat iet altijd een probleem hoeven geven, in de inlaat wel. het is inderdaad een te arm mengsel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar