na vandaag de uitlaat dicht te hebben gelast, en de min pool van de accu weer te hebben bevestigd, startte ik mijn auto en bleeft het epc lampje branden, en het motormanagement lampje ook.
wat wij begrepen van een monteur die ook daar bezig was, moest de auto zich opnieuw "inleren" dus wij gingen ervan uit dat dat klopte en wij zijn een stukje gaan rijden, maar het bleef branden en de motor liep stationair heel slecgt en sloeg bijna af telkens, en net voor die afslaat, gaat ie weer hoger in de toeren, na een stukje gereden te hebben had ik zoiets van ik bel de anwb, die kwam en die heeft de obd uitgelezen, en gereset, maar de lampjes gingen telkens weer branden, toen heeft ie hem nog een keer gereset en nu blijven ze uit, alleen loopt de motor nog steed slecht stationair, de melding die de anweb'er kreeg op zijn apparatuur was: map sensor bereik.
is nu mijn mapsensor dan kapot of moet ie gewoon inleren? en zo ja hoe lang duurt dit en wat kan ik er anders aan doen?
de lampjes blijven nu uit, boven de 1000 a 1500 toeren loopt de motor perfect en heb ik met rijden verder nergens last van.
greetz roy.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
roy ik denk dat je de gasklep op nieuw in de bassisstand moet laten zetten en dat het dan wel weer goed is.
groetjes jan.
owke, maar ik merk er verder niks van, die anwb'er heeft de gasklep ook met een spuitbus schoon gemaakt, en met een doek weer een beetje gepoetst zeg maar, en hij doet het wel minder nu, maar toch blijft ie nog stotteren, klinkt ook net alsof er valse lucht aangezogen wordt ofzo, maar waarom gaaft dat ding dat mapsensor bereik aan?
THNX!!
17 jaar
ja dat is moeilijk zo tezeggen maar daarom laat eerst de gasklep op nieuw in de bassisstand zetten dan kun je pas verder kijken hoe hij het doet.
groetjes jan.
owke, dan ga ik dat laten doen, ik laat hier nog wel weten hoe het afgelopen is.
greetz roy.
17 jaar
Met elektrisch lassen aan moderne autoos moet je goed uitkijken!
Ik meen dat je altijd een bescherming moest aanbrengen over de accupolen om piekspanningen te absorberen.
Je zal de eerste niet zijn die zn ecu of sensoren om zeep helpt door zonder bescherming elektrisch te lassen.
Hoop dat je geluk hebt en dat het inderdaad een kwestie van inleren is..
Groetjes Ronald.
17 jaar
Heb dit ook al vaker gehad,moet wel zeggen dat het zaakje toen flink in de war was,maar zoals Jan al zei,na een paar x proberen bleef hij toch weer goed doen,wel leerwaarden wissen voordat je gaat inleren.
Ricky
ik heb altijd begrepen dat als je de accu los hebt, en of het dan de + of de - is, maakt niet uit naar mijn idee, maarals je die los hebt, is de stroomkring niet rond dus kun je de electronica niet kapot maken, of is dat een denk fout?
en nu doet ie het weer gewoon, loopt mooi stationair en de lampjes blijven tot op heden mooi uit.
ik heb er verder niks aan gedaan, alleen rijden en nu is het allemaal oke, ik ga wel voor de zekerheid ff langs de dealer, ff uit laten lezen, weet ik zeker dat het goed is.
bedankt in ieder geval!!
17 jaar
In principe kan je door inductie spanningspieken in je elektronika krijgen, vanwege de hoge stromen bij het lassen. Ook met losse accuklemmen. Er is wel een voorzorgsmaatregel, maar weet zo even niet meer welke dat ook weer was.
Wat de auto betreft - als ie nu verder goed loopt en het storingslampje niet meer aan is gegaan, en ook nog een week achtereen uitblijft, is ie gewoon weer ingeleerd en is er verder niks meer aan de hand volgens mij.
Groetjes Ronald.
17 jaar
Ook hier nog maar ff reageren dan.
Het probleem is niet meer terug gekomen na het opnieuw inleren van de gasklep, dus al met al viel het mee!
13 jaar
nou gelukkig toch roy.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar