Seat Cordoba: foutcode p0402

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hoi wie heeft er een oplossing ik heb een cordoba 1.4 16 klepper maar elke keer komt de foutcode P0402 terug en geeft aan doorstroming egr is te groot , ik heb de egr vervangen maar zonder resultaat wie heeft er nog een oplossing? ik hoor het graag. Mvg Gerrit

u-l-f-t

Geplaatst door u-l-f-t (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Na het vervangen van de EGR-klep, Hoelang heeft het geduurd voordat de storing weer in kwam??
En bij vervangen van EGR moet opnieuw worden ingeleerd.

u-l-f-t (0), 14 jaar geleden

[quote=Tiguan]Na het vervangen van de EGR-klep, Hoelang heeft het geduurd voordat de storing weer in kwam??
En bij vervangen van EGR moet opnieuw worden ingeleerd.[/quote]
Ik heb de foutcode er uit gehaald en met een 14 dagen was die er weer (al vast bedankt voor je snelle reactie) en hoe kan ik die inleren met vag.com? Gr Gerrit

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gerrit,

Zie ook :

foutcode: 16786 P0402
nl EGR systeem doorvoer te groot
du Abgasrückführungssystem Durchsatz zu groß
en EGR System Excessive Flow
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Misschien 'drivability problems' zoals pingelen (te vroege ontsteking) als de motor wordt belast
Andere verschijnselen zijn ook mogelijk

Mogelijke oorzaken:
De DPF sensor (differential pressure) is defect
de egr-gasstroom wordt door een vernauwing gestuurd en daardoor onstaat een drukverschil waarvan de waarde een indicatie is van de hoeveelheid egr; de DPF meet dat drukverschil.
De EGR blijft open staan
De EGR klep (N18) is defect (lekt of staat permanent open)
De EGR klep (N18) gaat niet dicht wegens gebrek aan vacuum
EGR elektrisch circuit open, kortsluiting naar min of plus
Motor Regelmodule

Mogelijke oplossingen:
In de uitlaat-voorpijp zit een voor-katalysator. Daaruit komen spaanders en die gaan in de EGR klep (N18) zitten zodat die open blijft staan. Uitlaat voorpijp demonteren, goed reinigen of vervangen. Ook de EGR klep (N18) vervangen. EGR moet opnieuw worden ingeleerd.
Wissel N18 (klep die de EGR bedient) om met de N75 (klep die de turbodruk regelt), want die zijn onderling verwisselbaar (tenminste voor diagnose doeleinden). Kijk dan of het EGR systeem werkt bij stationair toerental. Als dat nog steeds niet werkt, controleer dan de bedrading van/naar de N18. Als dat ook in orde is, ga dan het mechanische gedeelte inspecteren.
Check / vervang de DPF sensor.
kontroleer het voltage van de DPF sensor, én tijdens stationair, én als de EGR open staat.

Extra info:
Het komt vaak voor dat met deze fout de EGR wordt vervangen, maar het probleem komt dan (meteen of na een paar dagen) terug. Of de DPF sensor is dan defect, Of de EGR klep (N18) is opnieuw geblokkeerd door spaanders uit de voor-katalysator.


**************



EGR klep inleren (calibreren). bron

Bij vrijwel alle benzine auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR soms opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.
Deze procedure is waarschijnlijk alleen van toepassing op magnetische EGR kleppen.

De procedure is als volgt:

Contact AAN, motor UIT
Check of de accuspanning minimaal 11.5 Volt is.
Start VAG-COM
Kies [Select Control Module]
Kies [01-Engine]
Kies [MeasBlocks-08]
Kies Groep [074]
Kies [Go!]
Je ziet achtereenvolgens:
meetwaardeblok (MVB) 074.1: Min Position in Volts (0.77)
meetwaardeblok (MVB) 074.2: Max Postion in Volts (3.75)
meetwaardeblok (MVB) 074.3: Potentiometer voltage (0.908)
meetwaardeblok (MVB) 074.4: Adaption status (Run/OK/etc)
Kies: [Switch to Basic Settings]
meetwaardeblok (MVB) 074.4: Adaption Status: (Run) verandert in 'ADP OK' (calibratie is nu voltooid).
Kies [Switch to Measuring Blocks]
Kies [Close Controller]
Kies [Go Back-06] etc
Extra info:
Als bovenstaande calibratie niet lukt, schakel dan het contact UIT (30 seconden lang), dan weer AAN en probeer het opnieuw.
Voor ECU's welke ME 7.5 hebben moet de koelvloeistoftemperatuur tussen de 10 en 50 °C zijn.


Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.