Seat Ibiza: hapert bij lage toeren, houd in!!Dit is niet altijd

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v DOHC

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Seat Ibiza cupra uit 97.
Het komt regelmatig voor dat bij het accelereren de motor inhoud bij lagere toeren (1500-2500rpm), hij hapert dan en bij hogere toeren komt hij wel weer op gang!
Ook is het soms het geval dat bij stationair lopen de motor gaat trillen, voelbaar in de gehele auto!
Dit is niet konstant het geval maar komt soms opzetten!!
Het gekke is dat hij echt pruttelt in lagere toeren en daarna komt hij wel op gang!!

Ik heb hem uit laten lezen maar hij toont geen foutcodes, weet iemand misschien een oplossing!!

Bij voorbaat dank,

Nick

nickcupra97

Geplaatst door nickcupra97 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nick

Waarschijnlijk ligt het probleem aan één van deze 2 dingen :

1 of hij krijgt een teveel aan benzine door bv een niet goed werkende koelvloeistof temp sensor,meet eens de weerstand van de sensor bij warme en koude motor,en noteer dat hier even.

2 Controleer bougie's - kabels - verdeelkap je kunt de bougiekabels eens nat spuiten met een plantenspuit,als er één of meerdere overslaan zijn deze kapot ( je ziet de vonken dan overslaan )

Zijn deze dingen in orde,controleer dan de BDP sensor ( krukaspositie sensor )

Gr Stefan

nickcupra97 (0), 14 jaar geleden

Hartstikke bedankt voor je reactie, ik ga er vanavond meteen naar kijken want het zit me niet lekker!!

Groeten,
Nick

nickcupra97 (0), 14 jaar geleden

Maar hoe kan het dan dat het af en toe is, soms heb ik er geen last van en ineens uit het niets heb ik er last van!!
Zo ervaren ben ik ook niet dus vandaar!!
Hoop op een reactie.

groeten,
Nick

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je dat stotteren maar af en toe ? doet hij dat voornamelijk bij warme of koude motor ?

Probeer maar eens de genoemde dingen te testen en kijken wat daaruit komt.

Als je de kvs temp sensor controleerd bij 80 graden zou je een weerstand moeten meten tussen de 275 - 375 Ohm ( 70 graden tussen 400 - 500 bij 60 graden tussen 535 - 670 )

Gr Stefan

nickcupra97 (0), 14 jaar geleden

Hij heeft dit meestal bij een warme motor, wat ik dus zo vreemd vind!
Ik zal dit vanavond eens aan mijn buurman voorleggen, hij heeft er echt verstand van, ndus hij weet waarschijnlijk hoe je dat meet!
Hij heeft de vorige x ook mijn auto uitgelezen en daar kwam niks uit, ja heel vaag want in het begin stond er een code 030 verstuiver injector geloof ik zoiets maar hij dacht dat het misschien kwam omdat dit nog een melding was van de vorige auto die hij had gelezen want later kwam dit niet terug!
Of kan het toch iets met die foutmelding te maken hebben!!
Bedankt voor je snelle reactie's!

Groeten,
Nick

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Misschien een vervuilde of ingebrande gaskleppotmeter?

nickcupra97 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, kan dit er voor zorgen dat het zo'n onregelmatig kuurtje is??
De ene x nadrukkelijk aanwezig de andere x niks aan de hand!!

Groeten,
Nick

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En Nick,heb je gisterenavond nog wat kunnen ontdekken ?

Gr Stefan

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

[quote=nickcupra97]Bedankt voor je reactie, kan dit er voor zorgen dat het zo'n onregelmatig kuurtje is??
De ene x nadrukkelijk aanwezig de andere x niks aan de hand!!

Groeten,
Nick[/quote]
Ja, dat was bij mijn auto wel zo.
De ene keer merkte je niets, en dan weer wel.
In het gebied, waar de potmeter het minst bewoog, n.l. van half tot vol gas waren geen problemen.
Bovendien sloeg mijn motor sporadisch op hol.
Ik zeg niet, dat dit bij jou ook de oorzaak is, maar ik geef een mogelijke oorzaak aan.
Uitlezen gaf bij mij trouwens geen uitsluitsel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.