Enkele weken geleden is de koppakking van mijn 1.4 AEX-motor (118.000 km) door de Seat-dealer onder garantie vervangen, nadat deze voor de tweede keer in ruim een half jaar tijd was doorgeslagen.
Geheel gratis en voor niks en dat voor een auto van 11,5 jaar oud, dus uitstekende service van de Seat-dealer.
Hij loopt weer perfect.
Ik zou toch nog graag enkele dingen willen weten:
- De waterslangen worden (in vergelijking met mijn andere Seat) erg hard. Als de motor is afgekoeld zijn ze weer zacht. Is dit normaal?
Ik wil mijn koppakking niet graag een derde keer stuk.
- De kachel warmt na koude start erg snel op, wordt goed heet, maar is goed regelbaar.
De thermostaat is volgens mij in orde, want de bovenste radiateurslang wordt ook heet, dus de thermostaat gaat wel open.
De temperatuurmeter staat in het midden en krijgt zijn signaal van een nieuwe sensor (origineel Seat) die in het thermostaathuis zit.
De oude sensor had een gele ring en de nieuwe sensor heeft een blauwe ring. Is volgens Seat hetzelfde.
De radiateurventilator slaat constant aan, maar dat komt omdat er een nieuwe sensor in de radiateur zat die bij een lagere temperatuur de
ventilator al laat aanslaan. De originele radiateursensor weer teruggeplaatst. Nu slaat de ventilator alleen bij warm weer aan. De radiateur is pas
4 maanden oud.
Heb ik een probleem, of is alles normaal en maak ik mij onnodig zorgen?
Is het zinvol of noodzakelijk om een thermostaat te plaatsen met een lagere openingstemperatuur?
Febi-Bilstein heeft namelijk 2 types n.l.: 80 graden of 87 graden.
Wie heeft een advies.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je geen koelvloeistof verlies hebt hoef je je geen zorgen temaken.
als de motor warm is dan staat het onderdruk dus zijn de slangen hard.
alles heb je gecontroleerd en werkt.
de origineele thermostaat zit erin.
dus die zou ik ook lekker laten zitten.
groetjes jan.
Waarom hebben ze er een andere thermoschakelaar ingezet die eerder inslaat en waarom wil je een andere thermostaat erin zetten die eerder opent ?
De rest is allemaal normaal,ook dat de slangen wat onder druk staan,maar zo hard als beton natuurlijk niet.
Gr Stefan
15 jaar
Bedankt voor de reacties.
Net onder de motorkap geweest en toen viel mij iets op.
Sinds de laatste reparatie van de koppakking zie ik dat de bovenste en onderste radiateurslang omgewisseld zijn.
Nu loopt de bovenste radiateurslang naar de aansluiting die recht onder de verdelerkap zit en de onderste slang loopt naar de aansluiting van de thermostaat.
Vóór de reparatie zaten de slangen net andersom.
Zitten ze nu goed, of juist verkeerd.
Als ze nu wel goed zitten, zou het dan kunnen dat de koppakking kapot is gegaan, omdat ze eerst verkeerd zaten (door Seat-dealer bij 1e koppakkingreparatie?)
Bij voorbaat dank.
15 jaar
Zitten de slangen dan niet een beetje tegenelkaar aan gedrukt als ze nu omgewisseld zijn ?
Zo horen ze in ieder geval te zitten :
[url=http://img32.imageshack.us/i/75462236.pn...][img]http://img32.imageshack.us/img32/2069/75...[/img][/url]
Indien ze verkeerd om zaten,kan het natuurlijk nooit naar behoren werken.
Gr Stefan
15 jaar
Stefan, bedankt voor de tekening.
De slangen zaten na de eerste koppakkingreparatie dus inderdaad verkeerd om. Misschien dat daarom de koppakking voor de tweede keer kapot gegaan is.
De slangen drukten niet tegen elkaar aan.
In ieder geval is het nu een geruststelling dat alles op de juiste plaats zit.
Bedankt.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar