Seat Ibiza: Kloppend geluid tijdens rijden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20vt

Hallo,

Het probleem is dat ik een kloppend en aanlopend geluid hoor met rijden, het zijn dus 2 geluiden, het aanloop geluid lijkt alsof de banden gecupt zijn of een wiellager maar dat eerste is niet het geval. Bij het naar links sturen wordt het minder en naar rechts meer. Rechtdoor ook goed hoorbaar, moet de radio harder zetten om het niet te horen.
Als ik de voorste wielen opkrik voel ik niet veel speling, wel merk ik bij het linkerwiel als ik hem links en rechts vastpak en wring ik gebonk hoor, dit lijkt me niet ok?

Wat kan dit zijn? buitenste homokineet?

Ook met ik met de oprit afrijden, die iets afloopt, met scherp insturen een gekraak, op een vlakke weg niet, kan dit hier ook mee te maken hebben? Stabilisatie stangen heb ik gechekt hiervoor maar die lijken ok.

suppressor

Geplaatst door suppressor (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Eerst maar controleren of de wielbouten wel goed vastzitten.. zo ja? Het kan best een wiellager zijn.. Bedenk dat bij een opgekrikt wiel de andere kant van het stilstaande deel van het lager gebruikt wordt dan tijdens het op de weg rijden. Je hebt grote kans dat je er dan dus niets van merkt. Een defect lager zal bij steeds hogere snelheid, een steeds hoger en harder geluid maken. Omdat in een wiellager steeds een zijkant wordt belast (gebruikt) maakt het verschil of je het wiel naar rechts of links meer of minder belast. Het is soms echt lastig vast te stellen of het linker of rechter voorwiellager de boosdoener is..

Door vooraf vast te stellen waar het geluid van daan komt beperkje de kans op een foute diagnose.. Dus eerst, voor of achter en links of rechts...

De aandrijfas kan ook de oorzaak zijn , maar die komt later aan de beurt...

suppressor (0), 10 jaar geleden

Wielbouten zitten goed vast.
Als ik de wielen boven en onder wrikt als ze opgekrikt zijn voel ik overigens geen speling. Heb alleen voor gekeken omdat het geluid van voor lijkt te komen, voel het geklop heel licht in het gaspedaal.

Het geluid neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, Vooral onder de 70 km/u lijkt het heel erg alsof je over een gestreepte wegmarkering rijd met ribbels (die je soms wel eens ziet). Als ik dan iets naar links stuur flauw wordt het minder, en dan rechts versterkt het heel erg.

Ik heb ook het idee dat het erger is dan een paar weken geleden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Door het opkrikken veranderen de standen van de fuseekogels, de eventuele speling daarop is op die manier niet vast te stellen...

Tegenwoordig voel je bij een defect wiellager ook meestal geen verandering in de speling, of het moet wel heel erg zijn.. Als je het ook voelt in het gaspedaal denk ik toch aan een koppeling van een aandrijfas, En dat kan dan ook net zo goed een binnenste zijn...Ik zou in verband daarmee daarnaast goed de onderste sillentblocs van de ophanging van de aandrijflijn controleren.

suppressor (0), 10 jaar geleden

binnenste homokineet dus?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik weet het niet, maar je moet hem niet zo maar uitsluiten.. Door aan het stuur tedraaien wordt de buitenste extreem geknikt, maar tijdens het rijden draai je maar een klein beetje aan het stuur en ook het in of uitveren kan beide koppelingen laten kraken (als er een defect is_

[quote=suppressor]binnenste homokineet dus?[/quote]

suppressor (0), 9 jaar geleden

Het was het wiellager

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.