Seat Cordoba: Koeling (niet) in orde?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 44kW AEX

In oktober 2008 heb ik bij een officiële Seat-dealer de koppakking laten vervangen, omdat hierdoor de koelvloeistof uit het expansievat werd geblazen. Kop is los gehaald en gevlakt. Alle pakkingen, ringen, rubbers etc. zijn vervangen. Het thermostaathuis was van binnen wat vuil en kruimeling en is netjes schoongemaakt en de losse restjes zijn weggeschuurd. Olie, oliefilter en koelvloeistof zijn vervangen.
Kilometerstand was toen: 108.000 km.
Na reparatie was alles in orde.

Vorige week (april 2009) was de radiateur lek. Kan, want hij was volgens mij nog origineel, dus 11 jaar oud.
Een nieuwe radiateur gemonteerd en nieuwe koelvloeistof er in (G12).
Lekkage opgelost.

Maar nu:
De kachel wordt na een koude start erg vlug warm en ook erg warm. Warmer dan eerst. Zo erg zelfs, dat je met de temperatuurknop op "warm" en de aanjager op "4" je handen niet bij het rooster kunt houden. Met de temperatuurknop op "koud" krijg je gewoon koude lucht, dus de temperatuurknop werkt normaal.
In de motorruimte worden alle slangen zo warm, dat je ze bijna niet vast kunt pakken.
Alleen; de onderste radiateurslang die naar het thermostaathuis loopt bleef koud.

Dus de thermostaat vervangen. De oude bleek na een test met kokend water defect te zijn.

Nu hetzelfde verhaal als in de vorige alinea, maar nu wordt de onderste slang ietsjes warm. Niet heet, zoals de rest, maar een klein beetje lauw.

De temperatuurmeter blijft in alle gevallen keurig in het midden staan.
De ventilator vindt het waarschijnlijk niet nodig om aan te slaan. (Ventilator werkt. Is getest door rechtstreeks op accu aan te sluiten).
De toestand van de waterpomp weet ik niet. Volgens mij is het nog de originele. Er loopt wel wat koelvloeistof via het bovenste slangetje naar het expansievat.
Expansievat + dop zijn in september 2008 vervangen door nieuwe.

Werkt het koelsysteem nu normaal?
Ik wil graag mijn motor heel houden.

Mijn eigen gevoel zegt dat de waterpomp, de temperatuurzender van het dashboard en de ventilatorschakelaar niet, of niet goed werken.

Kan dit kloppen, of denkt iemand aan iets anders?

Het gaat om een Seat Cordoba Aventura 1.4i 44kW benzine van november 1997 met motorcode: AEX.

Alvast bedankt.

Grt,
Hans

hwnmuijs

Geplaatst door hwnmuijs (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarschijnlijk is het tussenschotje in het watermondje (daar waar de dikke slang op zit) van binnen afgebroken,de thermostaat kan zich daardoor niet afzetten waardoor hij dicht blijft staan.
Dus watermondje verwijderen en kijken of het tussenschotje er nog op zit,er mag ook GEEN gaatje in zitten in het midden.

paulmichiel (0) PRO, 15 jaar geleden

Zolang de meter in het midden blijft staan wordt de motor niet te warm........

hwnmuijs (0), 15 jaar geleden

Dank voor de tip. Ik zal het watermondje eens bekijken.

Wat betreft de temperatuurmeter; ik heb er mijn twijfels over. Als de wijzer na een tijdje netjes in het midden staat blijft hij daar ook verankerd staan. Ook als ik in de file sta, waarbij normaal de wijzer iets verder zou moeten oplopen, blijft hij in het midden staan.
Kan ik op de een of andere manier de temperatuurmeter testen?

Alvast bedankt.

hwnmuijs (0), 15 jaar geleden

Ik heb het watermondje bekeken en deze is in orde. Geen breuken of scheurtjes te bekennen.
Tegelijk de nieuwe thermostaat voor de zekerheid nog even getest in kokend water. Hij werkt.
Daarna de het watermondje gemonteerd zonder thermostaat en de motor warm gedraaid.
De kachel wordt nu een stuk minder warm, maar dat is logisch zonder thermostaat.
Alle slangen worden heet. Ook de onderste radiateurslang.
Ik heb de motor laten draaien tot de ventilator aansloeg, dus de thermoschakelaar in de radiateur werkt ook.

Als ik gas geef (nog steeds zonder thermostaat er in) terwijl ik een slang vast heb, voel ik heel lichtjes de slang iets harder worden.

De wijzer van de temperatuurmeter staat weer keurig in het midden, ook als de ventilator aanslaat (volgens mij hoort hij op dat moment in de buurt van het rode gebied te staan en terug te lopen als de ventilator eenmaal draait).
Tijdens het rijden (zonder thermostaat) loopt hij wel terug naar 0.

Als ik de thermostaat terug plaats wordt de kachel weer goed heet, evenals de waterslangen, behalve de onderste radiateurslang. Die wordt wat lauw.

Ik denk zelf nog steeds aan een tempertuurzender die niet goed werkt en aan de waterpomp, die wel werkt, maar niet meer de capaciteit van vroeger heeft.

Of maak ik mij meer zorgen dan nodig is?

Grt,
Hans

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens mij is er geen probleem als ik dit zo lees. Als de thermostaat naar een tijdje open gaat en de ene slang die nu lauw is later ook warm wordt (thermostaat gaat dan open) werkt het koelsysteem goed.

Toch vind ik wel apart dat je de thermostaat kan controleren met kokend water. Er zit namelijk een pen die door de was uit gaat zetten en tegen het huisje wat je gecontroleerd hebt afzet. Eigenlijk heb je dus een thermostaat die pas compleet is met huis en kan je dus niet echt goed controleren.

hwnmuijs (0), 15 jaar geleden

Het is inderdaad een apart soort thermostaat.

Als ik hem in kokend water hang, dan moet je wel goed kijken, maar dan zie je het pinnetje langzaam aan naar buiten komen.
Dit doe ik maar kort, omdat ik bang ben dat het pinnetje anders helemaal naar buit komt en er uit valt.

Dus met de nodige voorzichtigheid is dit type thermostaat in kokend water te controleren.

Grt,
Hans

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=hwnmuijs]Het is inderdaad een apart soort thermostaat.

Als ik hem in kokend water hang, dan moet je wel goed kijken, maar dan zie je het pinnetje langzaam aan naar buiten komen.
Dit doe ik maar kort, omdat ik bang ben dat het pinnetje anders helemaal naar buit komt en er uit valt.

Dus met de nodige voorzichtigheid is dit type thermostaat in kokend water te controleren.

Grt,
Hans[/quote]
Verstandig gedaan.......de pen komt er dan inderdaad wel uitzetten en kan je een nieuwe bestellen.

hwnmuijs (0), 15 jaar geleden

Vandaag de waterpomp en de thermoschakelaar van de ventilator vervangen.
De temperatuurzender paste niet goed. Hij lekte als de druk toenam en werkte bovendien niet, dus de oude maar weer teruggeplaatst.

Kachel wordt nu iets minder heet en de ventilator slaat wat sneller aan.

De onderste radiateurslang wordt nu iets warmer dan lauw.

Aan de oude waterpomp is niet veel bijzonders te zien. Hij draaide wel een stuk zwaarder dan de nieuwe.

Problemen zijn nu volgens mij opgelost.

Dank voor de adviezen.

Grt,
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.