Hallo mensen,
Ik heb een vraag over mijn seat altea 1.9tdi.
De kachel wordt langzaam warm, eenmaal warm kan het zijn (niet altijd) dat hij na een kwartier/ 20 minuten koude lucht gaat blazen. Als de kachel een tijdje koude lucht blaast loopt mijn motor temperatuur op.
Heb geen vuile koelvloeistof en geen drap in mijn motorolie.
Wat kan dit zijn?
Defecte/ slecht functionerende waterpomp?
Kapotte thermostaat?
Of toch een lekke koppakking (wat ik niet hoop..)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op moment dat kachel koud begint te blazen loopt temp op zeg je, bedoel je daarmee dat deze te hoog oploopt, dus over de 90graden ? Zo ja dan gok ik op waterpomp, plastic schoepenwiel loopt los.
Het langzaam warm worden bij deze lage buitentemperatuur is helaas een negatief eigenschap van een diesel.
Komt de motor bij functionerende kachel, dus wel warme lucht, wel op temperatuur ?
Temp loopt idd op boven de 90 graden als de kachel koud begint te blazen. Is het plastic schoepenwiel te vervangen of moet de waterpomp geheel vervangen worden? En moet meteen distributieriem ook gedaan worden?
7 jaar
Distr moet los, dus als riem er al tijdje opzit, ja gelijk vervangen.
Tegenwoordig zit bij vele distr sets de waterpomp erbij, een distr kit noemt men dit.
Naw de waterpomp, zodra ik meer weet lat ik het uiteraard hier weten..
7 jaar
Oke, laten we hopen dat het de waterpomp inderdaad is, ik ga ervan uit van wel.
Helaas bleek het niet de waterpomp te zijn maar een lekke koppakking (was met snuffeltest niet waarneembaar..)
Auto is weer gemaakt en weer lekker warm op de momenten dat ik dat graag wil..
7 jaar
Dat is niet zo mooi, maar gelukkig is het opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar