close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon 2014: Koelvloeistof lekkage

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Mijn auto verliest al een hele tijd koelvloeistof en wij en onze garage staan voor een raadsel. De eerste keer dat we een melding kregen van een koelvloeistoftekort hebben we dit aangevuld, maar er verder niet meer naar gekeken. Toen is de motor te heet geworden. Na onderzoek door een garage bleek een slangetje naar de radiator hartstikke lek te zijn en is de kachelradiator koppelstuk vervangen. Daarna ging het even goed, maar was er ineens weer koelvloeistofverlies en witte rook uit de uitlaat. Er werden geen lekken gevonden, wel was de motor door het te heet worden er zo slecht aan toe dat deze vervangen is. Daarna ging het een paar maanden goed zonder koelvloeistofverlies. Maar daarna was het toch weer raak (geen witte rook meer). Toen is het expansievat plus dop vervangen, maar dit hielp niet. Toen zijn we naar onze eigen garage gegaan. Met hun hebben we de volgende bevindingen opgedaan:

- De koelvloeistof verdwijnt in elk geval via de overflow, want we zien resten koelvloeistof liggen op het expansievat.
- Er is al een druktest gedaan op lange en korte afstanden, maar de druk wordt niet te hoog.
- De auto is ook al een hele tijd (nogmaals) onder druk gezet om lekplekken te ontdekken, en er waren enkele hele kleine lekplekjes te zien, maar die zijn gefixt. Wat niet heeft geholpen.
- Het expansievat plus dop is opnieuw vervangen, lost ook niets op.
- Er is een CO-test gedaan, maar er zitten geen uitlaatgassen in de koelvloeistof.
- Als ik de dop eraf haal loopt de vloeistof niet terug het vat in, dus er is volgens mij ook geen vacuum.
- Verder komt er ook geen witte rook uit de uitlaat, dus lijkt de koppakking niet lek te zijn.

Ik rijd elke dag via de snelweg een uur heen en terug naar mijn werk en elke dag daalt het niveau een beetje of soms heel veel. Maar ook op korte afstanden. Wat gek is, is dat ik nu 3 keer heb meegemaakt dat 's ochtends voor vertrek het reservoir vrijwel leeg is. Terwijl er tijdens de rit naar huis de dag ervoor geen enkele keer een melding is geweest dat er een tekort aan vloeistof is. Gevoelsmatig verdwijnt de vloeistof dus terwijl de auto stil staat, maar ik weet niet of die logica klopt. Ik check morgen nog even extra of ik zeker weet dat ook tijdens de rit er vloeistof uit wordt gegooid. Want ik check het niveau altijd als de motor koud is, en dan heeft hij zowel een rit gereden als stil gestaan. Dus of de koelvloeistof resten tijdens de rit of tijdens stilstand ontstaan twijfel ik nu over.

Iemand ideeën of ervaring hiermee? Zeer welkom!

Geplaatst door

RBT (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is droog onder de vloermatten ?

Gecheckt, en ja!

RBT 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.