Hoi ik heb een probleem met de G3 van AG 2000 DGI systeem:
Motor liep / loopt goed op benzine.
Motor liep op 3 en 1/2e cilinder stationair op LPG heb het volgende gedaan:
Compressie gemeten > was ok, geen verschil onderling.
gasklephuis gereinigd> geen resultaat.
Bougies vervangen / bougiekabels doorgemeten / aansluitingen kap+bobine ok, massa=ok
Nameten Lambda spanning > vreemde waardes:vermoeden Lambda sonde defect >
Vagcom uitgelezen >Lambda spanning te laag > Lambda sonde is vervangen > nu geen foutcode's meer.
Na een paar minuten rijden op LPG gaat nog steeds de rode led in de schakelaar LPG/Benzine knipperen.
Grootste euvel :
LPG schakelt over na het gasgeven, de motor zit dan boven 2000 rpm
en zakt bij koude motor netjes terug naar 1000 rpm ( ook aan de hoge kant),
begint hij warmer te worden dan gaat hij rond 1000 rpm erg onregelmatig lopen.
geef je bij een warme motor een keer gas dan blijft hij op de 2000 rpm hangen.
en bij gasgeven dan blijft hij elke keer hangen op 1750-2000 rpm.
Het gekke is dat als je geen gas geeft en de koppeling op laat komen zodat rpm onder 1500 komt,
het toerental spontaan zakt naar ongeveer 1000 rpm.
Dit gebeurt elke keer als de motor onder die 1500 rpm komt.
Ik heb in het gasklephuis gekeken en de gasklep blijft een stukje verder openstaan, erzit een stelmotortje in die de gasklep stationair regelt. komt de motor onder die 1500 rpm, dan zie je dat de gasklep een stukje dichter gestuurd word, en gaat 1000 rpm draaien.(zelfde stationaire rpm als op benzine, daar draait hij ook 1000 rpm)
Kan het zijn dat ik hem per ongeluk op een 6 of 8 cilinder ingesteld heb zonder dat ik het in de gaten had?
ik heb nog wat waardes proberen te meten op de lpg computer?
daar zitten wat losse stekkertjes op.
het lijkt een dubbel stationair toerental namelijk ?
Na een paar minuten rijden op LPG gaat rode led in de schakelaar LPG/Benzine knipperen.
Ik heb de gasklep gereinigd en gereset met Vagcom (draait goed op benzine)
Accu klem losgenomen om ecu en ik hoop ook de lpg computer te resetten?
lpg stroomkabels bij hoogspanningsbobine uit de buurt gelegd(lagen er vlak naast=storing?)> gen resultaat.
Koelvloeistof sensor gemeten en geeft een weerstands waarde zal wel goed zijn?
LPG-Computer open geschroeft en geinspecteerd op vocht > niets te zien, zag er goed uit.
Gecombineerde druk sensor / temp sensor op inlaat gereinigd, zat nogal wat olie achtige substantie in.
Verdamper gereinigd, membramen gecontroleerd=ok.
Zodoende heb ik een paar vragen:
Waardoor kan hij blijven hangen op +/-1900 rpm ??
Hoe moet ik de foutcodes uitlezen ?
En wat heb ik daar voor diagnose apparatuur voor nodig ?
hoe reset ik de lpg-computer ?
Is het normaal dat er een overdruk is in de lpg-slang van verdamper naar het LPG-verdeelstuk ?
bij het losmaken van de slang siste het lpg eruit = een overdruk.
Wie kan mij helpen ?
Groet Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Peter,
Ik heb een poosje terug ook problemen gehad met dit zelfde systeem.
Ik vroeg mij af of de auto ook schokt/hikt tijdens het rijden.....
Dit was bij mij namelijk wel het geval. Ik ben toen naar de gasboer geweest en alles uit laten lezen. Daar bleek de DGI injector gesneuveld te zijn.
Verder kan je de gasinstalatie resetten door inderdaad 15 min. de accupool los te maken.
Hoi, bedankt voor je reactie !
Ja tegenwoordig schokt hij erg rond de 80 km/u in zijn 5
als je dan plankgas geeft dan houd hij in en een paar seconden laten schiet hij er vandoor.
de injector heb ik doorgemeten, en was niets bijzonders aan te ontdekken.
Ik heb inmiddels een nieuwe injector liggen en ga deze als eerste maar uitwisselen dan.
Ik laat het wel weten dan,
Ps:Ik weet nog niet hoe ik hem kan uitlezen.
mvg, Peter
[url=http://img384.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img384.imageshack.us/img384/52/ag...[/img][/url]
17 jaar
Nieuwe injector heeft hetzelfde probleem. Toevallig had ik nog een reserve computer liggen van een AEH- motor.
omgeruild en stationair loopt hij nu perfect alleen rond de 80 km/u schokt hij nog een beetje.
Toch de Seat maar eens uit laten lezen ( 105 euro ).
Daar kwam uit dat de LPG-computer defect was.
Nieuwe kost 230 euro.
Aangezien ik dus niets te verliezen had heb ik de beide LPG computers opengeschroefd ( type AEH en AEE ).
De printplaten zijn nagenoeg hetzelfde op 2 weerstandjes na.
Kwam op het idee om de chip van de AEE, op de printplaat van de andere AEH te zetten,
computer erin en proefrijden ... doet hij het ? of niet ?
Gelukkig hij start goed, stukje rijden en hij rijd weer als de oude, gewoon perfect !
Ook verbruikt hij veel minder LPG..
Eindelijk gelukt ! UUUUren en UUren was ik er mee bezig....
Conclusie Printplaat defect, misschien is het maar een defecte condensator op de print,
maar daar heb ik geen zin meer in om dat uit te zoeken, hij rijd nu goed.
De rest van de lpg delen bewaar ik maar als reserve delen aangezien ze behoorlijk zeldzaam zijn.
Groeten Peter
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar