Seat Ibiza 2004: Koppelingspedaal vaak indrukken

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje hebt ik problemen met mijn koppeling. Mijn koppelingsplaat is een maand geleden vervangen. De laatste dagen moet ik mijn koppelingspedaal misschien 20-30 keer indrukken om druk op te bouwen.

In het begin komt soms de pedaal niet terug en blijft die hangen. Wanneer de pedaal weer druk heeft, werkt de auto zonder problemen.

Ik heb de koppeling al ontlucht en de olie is ook in orde. Waar kan dit door komen?

Alvast bedankt!

jens-w9

Geplaatst door jens-w9 , lid sinds 5 maanden geleden

15 Reacties

Hans4040 PRO, 1 week geleden

Waarschijnlijk vocht in de remvloeistof (koppelingsvloeistof)...
Rem/koppelingsvloeistof is hygroscopisch, dus het trekt water aan.
Wanneer de motor warm wordt worden die waterdruppels omgezet in luchtbellen en dan kan je geen druk meer opbouwen.
Rem/koppelingsvloeistof moet elke twee jaar vervangen worden, dus dat eerst maar (laten) doen.

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

De cilinder bij het pedaal is niet lek ? deze kan lucht aanzuigen , kijk eens boven bij het pedaal of daar olie aan de stift hangt.
Hebben ze het druklager ook vervangen in de bak ?

jens-w9, 1 week geleden

Nee cilinder is niet lek, ik zie geen olie oid. Ook de cilinders in de remmen gecontroleerd, maar alles is droog. Druklager is niet vervangen. Het is vreemd dat de pedaal weer goed aanvoelt naar een paar keer pompen, hoe zou dat wel kunnen?

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

als je een paar keer gepompt hebt en hij voelt goed aan , en je probeert het een uur later weer , voelt hij dan weer niet goed aan?

jens-w9, 1 week geleden

Klopt, een paar uur later voelt de pedaal weer slap aan. Ik moet dan weer pompen om druk te krijgen.

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

Dat is toch lucht in het systeem , het kan er ook in komen via het druklager , kijk eens of er olie aan de bak hangt ?
Normaal bij dit soort reparaties aan de koppeling wordt alles vervangen om te voorkomen dat je het nog een keer los moet halen.

jens-w9, 1 week geleden

De nippel voor het ontluchten is aan de voorkant van de versnellingsbak. De garage beweerde dat de lucht er dan na de nippel zit. Hij vertelde dat na een tijdje dit probleem vanzelf weer beter wordt, maar ik betwijfel het...

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

Heb je zelf al eens ontlucht ?
Even met 2 man doen , de een pompen tot je druk hebt , pedaal ingetrapt houden , de ander de nippel los draaien tot er olie en lucht komt , dan nippel weer dicht , pompen en herhalen , nippel al weer dicht hebben voordat olie stopt met spuiten , wel er op letten dat potje op peil blijft , hiervoor de juiste remolie gebruiken.

ferdinand, 1 week geleden

Zoals Kaleido al opmerkt,je vervangt alles dus ook het druklager.Als dat niet gebeurd ,is dat verkeerde zuinigheid.

jens-w9, 1 week geleden

Ik twijfel nu wel, ik ga het morgen vragen, misschien is de druklager wel vervangen. Ik heb zelf het systeem ook al ontlucht zoals je beschreef. De peil van de olie is altijd op max gebleven.

jens-w9, 1 week geleden

Vandaag de hulpcilinder gedemonteerd, en ik denk dat het probleem hier zit. Duidelijk een scheur te zien. Zou dit het kunnen zijn? Gr.

.

ferdinand, 1 week geleden

Deze scheur zit in de beschermhoes.Haal hem eraf en kijk of hij lekt.
Ferry

jens-w9, 1 week geleden

Na een paar keer pompen zit de hoes vol met olie en stroom naar buiten via de scheur.

ferdinand, 1 week geleden

Nou,dan is het wel helder.Gewoon vervangen.
Ferry

ferdinand, 1 week geleden

Niet alleen de hoes ,maar ook de hulpcilinder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.