close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Kou?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo allen,
Ik ben er ondertussen achter in mijn zoektocht naar het probleem van inhouden en stutteren van mijn auto dat het niet aan vochtigheid ligt maar aan de buiten- temperatuur. Erg nattig weer is wel iets van invloed maar minimaal. Wat opviel was dat als het minder dan een graag of 7 a 8 is dat die auto dan gaat inhouden, eigenlijk niet zo zeer stutteren maar meer inhouden. Het lijkt (en klinkt) alsof hij dan geen of te weinig brandstof krijgt (gas). De snelheid zakt dan bij gelijkmatig gas blijven geven van 120 naar 80 of lager, even gas loslaten en gas bijgeven helpt maar vaak kan ik bij deze temperatuur niet zonder stutteren/inhouden harder als ongeveer 80-100 km per uur rijden. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is lijkt het. Maar boven de 10 graden buiten is er niks aan de hand of het nu droog weer is of stort-regend. Wie weet raad?

Hans Coops

Geplaatst door

HGCDidam (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi Hans,

wat betreft het temperatuur afhankelijke probleem dat je nu omschrijft zou ik graag van je willen weten of je koelvloeistoftemperatuursensor al eens is vervangen?!

Als dit nog nooit is gedaan dan zou ik daar toch eens mee beginnen, deze regelt aan de hand van de buitentemp. de mengsel verhouding... dus het zou kunnen dat die er gewoon voor zorgt dat je zo'n gestotter hebt met je wagen. en mocht dit niet het geval zijn, dan niets verloren... na 5 jaar zal deze toch vervuild zijn en kan je wagen er alleen mar beter op gaan lopen.


wat mij alleen niet duidelijk word is of het op zowel benzine als op gas voor problemen zorgt.. als je dit ook nog zou willen vermelden.


mvg

blijegeit 0
badge

16 jaar

Hoi,
Het probleem is alleen op gas op benzine is er niets aan de hand. is het bedoelde onderdeel wat anders als wat de radiator temperatuur meet? Ik heb het idee dat die soms ook iets schommelt de laatste tijd. Eerder stond deze altijd na even tijd vast op 90 graden nu schommelt deze wijzer soms iets. Kan ik zo iets zelf vervangen? Waar zit het ongeveer en wat kost zoiets?
Alvast bedankt.

HGCDidam 0

16 jaar

als je motortemperatuur schommelt (op je instrumentenpaneel) dan kan je er van uit gaan dat je koelvloeistoftemp. sensor defect is. Dit is een andere sensor dan die in je radiateur zit. De koelvloeistof sensor zit in een koelvloesitof slang of koppelblok van slangen verwerkt en zit zo uit het hoofd aan de rechterkant vlak bij je blok gemonteerd. Ik geloof dat zo'n sensor iets van 50 euro kost ofzo.

Dat ie het alleen op ga doet zou kunnen komen doordat het gas systeem gevoelliger reageerd op een afwijkende temperatuur...


mvg

blijegeit 0
badge

16 jaar

Beste Blijegeit.
Heeft dit ok nog invloed op de luchtfilter en wat er omheen zit. Gisteren kwam ik er achter dat de slang voor de warmere lucht los was, nu die vast zit is het probleem ook al minder maar nog niet over. Volgens het Seat boek, ik bedoel het werkplaats handboek zou die koelvloeistof temp. meter gechecked moeten kunnen worden via een diagnose apparaat, klopt dit?
Alvast weer bedankt
Hans

HGCDidam 0

16 jaar

als het echt koud is buiten dan zou in theorieuit kunnen maken.. maar ik kan me niet herinneren dat ikdat ooit als een oplossing voor een klacht heb gehad in de werkplaats.
De kv. temp. meter kan je idd uitlezen met de vas tester. maar hou daarbij wel rekening met het feit dat de temp. sensor tot -50 ofzo meet en pas daarbuiten als storing zal gaan optreden. vergelijk dus de werkelijke temp. met de afgelezen temp en voel aan de slangen of dit klopt.


mvg

blijegeit 0
badge

16 jaar

Is het niet gewoon je thermostaat die naar de knoppen is.
Dit is nog een verdamper installatie van AG neem ik aan.
Als de motortemp niet goed is omdat de thermostaat niet goed functioneert bestaat de mogelijkheid dat de verdamper bevriest.
De verdamper is namelijk opgenomen in het koelsysteem.
Die koelvloeistofsensor regelt de inspuiting aan de hand van de koelvloeistoftemp.
Met name bij een koude start is dat van belang, voor de verrijking van het mengsel.
Dat schommelen van je tempmeter duid op een defecte thermostaat en niet op je koelvloeistofsensor.
Ik denk dat je verdamper bevriest omdat tie niet voldoende opgewarmd word doordat de thermostaat niet helemaal open gaat of juist te ver open blijft staan.

primera p11 0

16 jaar

Bedankt voor je laatste tip, ik denk zelf ook dat de verdamper bevriest want de auto rijd zuiniger als eerder en alleen als je bijvoorbeeld harder dan 100 rijd ofzo gaat de auto inhouden waarbij je duidelijk merkt dat hij niet voldoende brandstof krijgt dus dacht ik ook inderdaad al aan het feit dat de verdamper niet voldoende brandstof door gaf. Echter aan de andere kant is sinds 2 dagen het "probleem"totaal over ook bij nat weer en/of koude en nat weer. Ik denk dat dit nu zo blijft maar zal inderdaad de temp. meter in de gaten houden aan het eind van het jaar als het weer kouder wordt. Ik heb inderdaad een AG verdamper. Voor 2 jaar geleden en dat jaar ervoor had ik een probleem waarbij de auto in de winter veels te snel op gas overschakelde en dan afsloeg. Dit begon dan in november en ging door tot ongeveer april mij waarbij het spontaan overging en ook weer spontaan ontstond aan het einde van het jaar. Ik weet niet wat het was, bij het uitlezen kwamen ze er niet achter, maar daar heb ik ook alweer voor het tweede jaar geen last meer van. Het zal altijd wel wat blijven met deze Seat denk ik. Maar goed met 280.000 op de teller en geen aparte kosten verder mag je niet klagen denk ik. Als er nog eens een keertje wat is mag ik je dan mailen of liever hier invullen?
Bedankt voor het meedenken.
Hans Coops

HGCDidam 0

16 jaar

Reageer hier maar, daar is deze site ook voor.

primera p11 0

16 jaar

Hallo,
weer even een andere vraag, kan ik zelf testen of inderdaad de termostaat niet goed meer is. Vroeger had ik een oud fordje daar kon je aan de radiatorslang voelen of hij wel of niet open ging en wanneer, is dat bij deze Seat ook zo en zo ja waar. En waar zit de termostaat zo ongeveer?
Alvast bedankt

HGCDidam 0

16 jaar

Nou testen, dan moet je de thermostaat eruit halen en in een bakje met heet water leggen.
Dan kun je zie of tie open gaat.

primera p11 0

16 jaar

en waar zittie bij de cordoba?

HGCDidam 0

16 jaar

klopt het dat die dicht moet zitten bij kou?

HGCDidam 0

16 jaar

Ondertussen is die kv meter vervangen en loopt de motor weer beter maar bij onder de 10 graden komt hij echt niet op temperatuur. en na een minuut of 15 gaat ook het rode lampje van het gas knopje op het dashbord knipperen, dit heeft geen invloed op het lopen van de motor die loopt gewoon door. Ik zou daarom toch graag de termostaat uitbouwen en testen maar kan ik dat zelf en zoja waar zitie en hoe doe je dat?
Ik weet wel dat ik als ik hem er uit heb hem in een pan kokend water moet leggen om te kijken hoe hij reageert.
Wie helpt mij op weg?

HGCDidam 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.