auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Leon: koude motor geen rook, warme motor onder 1200rpm witte/blauwe ro

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

beste mensen,

kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem? Mijn Seat Leon 2.0TDI met ABT tuning uit 2006, km stand 240.000km heeft het volgende probleem:

Bij een warme motor stoot de motor rook uit bij het gas geven onder de 1.200rpm. kleur van de rook is wit/blauw. Bij een koude motor geen rook.

reeds uitgevoerde testen en reparaties:
- er zijn geen luchtlekken in de slangen.
- er zit geen speling op de turbo
- egr is schoongemaakt
- luchtfilter is schoon
- carter ontluchting is niet verstopt (komt een aardige hoeveelheid lucht / stoom / diesel damp / olie damp? uit)
- stevige druk onder de kleppendeksel (de olie vuldop stuitert aardig op en neer als je deze loshaalt) er komt ook stoom / rook uit
- wanneer de pijlstok wordt losgehaald met draaiende motor, komt hier een bescheiden pluim rook/stoom/olie damp / dieseldamp uit
- geschat olieverbruik: 1 liter op 10.000 - 15.000km
- geen vermogensverlies
- motor slaat direct aan (eerste slag is draaien) als hij koud is. als hij warm is start hij ook snel, maar net iets minder snel (2 slagen is draaien).
- ik heb al gereden met een dieselcleaner

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=W1_wWNS8...[/yt]

heeft er iemand suggesties?

alvast bedankt!

Bart

Geplaatst door

Bartkroese1980 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

versleten zuigerveren

vermogen is gewoon goed, geen olieverbruik, geen grote druk op het onderblok: pijlstok eruit bij draaiende motor gaf een bescheiden pluimpje rook. geen olie eruit of iets dergelijks. de druk uit de olie vuldop was veel groter. weet je zeker dat dit aan de zuigerveren ligt?

stel het zijn de zuigerveren: wat is de oplossing? additief toevoegen aan de olie of is dat alleen maar geldklopperij? of het hele blok reviseren?

ik ben met de auto naar een dieselspecialist (Stiphout in Katwijk a/d/ Rijn) geweest. Op basis van het laten lopen van de auto en doordat er geen olieverbruik is, was de conclusie: waarschijnlijk versleten pompverstuivers. Nu worden die uitgebouwd en getest. of dit het definitief is zal ik nog laten weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.