Seat Toledo: LPG schakelt ineens over op benzine

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wie het zelfde probleem heeft als ik wat betreft LPG.
Na ongeveer 30 a 40 kilometer te hebben gereden op lpg, schakelt de installatie ineens over op benzine. Ik heb een Necam gasinstallatie.
Op benzine rijd de auto perfect, maar op gas kan ik niet eens een volle tank leeg rijden zonder elke keer een stukje op benzine te hebben gereden.

Weet iemand waaraan dit ligt??

Vriendelijke groet,
Najim

NajimG3

Geplaatst door NajimG3 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Schoen (0), 16 jaar geleden

wat doet de lpg schakelaar? ledje knipperen of rood branden?
Als je dan naar benzine schakelt en vervolgens weer op lpg kun je dan weer 30 km rijden?

NajimG3 (0), 16 jaar geleden

De ledje knippert, oranje/rood. Dus dan rijd de auto weer op benzine.
Ja als ik weer op benzine schakel en daarna weer op lpg dan kan ik weer een tijdje (ongeveer 30 a 40 km) op lpg rijden.

IK ben pas na een LPG specialist geweest en die heeft alles gemeten. Volgens hem is valt de Ignigion signaal soms uit. Volgens hem is het lastig te vinden waardat aan kan liggen. Misschien electronica of computer....

Schoen (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet of je in de buurt van een lpg-specialist woont. Wat je zou kunnen doen is wanneer de auto is teruggeschakeld, dan naar de specialist rijden om hem te laten uitlezen wat de reden is van terugschakelen(systeem slaat helaas geen foutcodes op)
Wat vaak ook nog de oorzaak is van dit probleem is de druksensor op het verdeelhuis van de lpg-installatie het begeeft en dan zet de lpg-computer een foutcode en schakelt hij terug.

Enige manier om er zeker van te zijn wat de oorzaak is, is dat de lpg-specialist met de auto een stukje gaat rijden en de diagnose tegelijkertijd een logbestand maakt zodat de oorzaak van het terugschakelen kan worden achterhaald. Meten aan een auto die goed rijdt heeft weinig zin.

VG392 (0), 15 jaar geleden

Dit systeem slaat wel foutcodes op.
Een handleiding voor het uitlezen kun je vinden op www.verdampere.nl.
waarschijnlijk zit bij deze auto de grijze diagnosedraad niet achter de schakelaar maar in een 4-polige stekker in of bij de zekeringenkast.
Daar zitten ook de 2x 7,5A zekeringen van de gasinstallatie.
Een foutcode voor het uitvallen van de ignition (toerentalsignaal) is er niet omdat de gascomputer er dan van uit gaat dat de motor uit staat.
Als het toerentalsignaal weg valt, valt de motor stil omdat dan meteen de gastoevoer wordt afgesloten, en schakelt de installatie niet over naar benzine.
Ook is er geen foutcode voor een arm mengsel omdat de gascomputer er dan van uit gaat dat de gastoevoer onvoldoende is.(lees tank (bijna) leeg).
Voor het terug schakelne naar benzine door een verkeerde gasdruk of kapotte druksensor bestaat er ook een foutcode 31.
Deze staat niet in de codelijst omdat deze lijst voor de oude uitvoeringen is van voor 2000.

Groeten,

Kees

NajimG3 (0), 15 jaar geleden

Hallo heren,

Ik ben inmiddels naar twee verschillende lpg-"specialisten" geweest.
De een geeft aan dat het ignition signaal soms uitvalt en dat wordt zoeken geblazen in electronica (kan wel 8 uur duren a 60 euro per uuur). Iets anders kon ie niet vinden (kosten, totaal 100 incl reiniger verdeler)

Ik ben vervolgens naar een andere "specialist" geweest. Deze had het over het druksensor vervangen.Want na het uitlezen van het SGI computer blijken er geen foutcodes te zijn opgeslagen.????

De druksensor is vervangen, maar het probleem is niet verholpen. Nu zegt deze lpg specialist dat het te maken kan hebben met koelvloeistof temperatuur die tijdens het rijden zakt. Dit heeft hij zelf waargenomen tijdens het rijden. Nu wil hij de koelvloeistof leidingen verleggen.
Maar ik ben inmiddels wel 200 euro armer bij deze menneer

Kortom ik snap er helemaal niks van! en totaal 300 euro armer zonder dat de storing verholpen is.


Groetjes

Najim

NajimG3 (0), 15 jaar geleden

Dit is de storing:

De auto rijd op lpg (g3) maar tijdens het rijden (voornamelijk lange ritten) gaat ineens het ledje oranje/rood knipperen.
Dit gebeurt willekeurig, maar meestal na 40 km of iets langer. soms knippert het ledje helemaal niet tijdens een ritje van woon werkverkeer van 70 km. en soms knippert het ledje al bij een km of 30.
Een rare storing dus.

Elke keer als het ledje knippert dan moet ik em handmatig overschakelen op benzine en even later weer terug schaken zodat ik weer op lpg kan rijden

Ik hoop echt dat iemand deze storing kent.

Vriendelijke groet,
Najim

VG392 (0), 15 jaar geleden

Hallo Najim,

Als de auto overschakelt doordat de temperatuur van de verdamper te laag wordt, gaat deze ook weer vanzelf ook weer naar lpg als de temperatuur is opgelopen.
Als de druksensor problemen geeft wordt code 31 in de gascomputer opgeslagen.
Dan blijft alleen een te arm mengsel of haperende Lambdasonde over, of het moet zijn dat het gasverdeelhuis niet goed gereinigd is.
Een vervuild gasverdeelhuis geeft bij accelereren in b.v. de derde versnelling vanaf 1000 toeren een schokkende motor.
Dus als je in b.v. een woonwijk niet in de derde versnelling door een bocht kunt zonder dat de auto schokt, is vrijwel zeker het gasverdeelhuis niet goed schoon.
Bij deze auto's zitten meestal de duurdere 5-draads breedbandlambdasondes gemonteerd die alleen met een scoop te meten/controleren zijn of met de juiste uitleesapparatuur zoals in een garage.
Het zou inderdaad het handigst zijn als er een logbestand gemaakt zou kunnen worden van als de auto de storing geeft.

Groeten,

Kees

NajimG3 (0), 15 jaar geleden

Hoi kees,
Ik denk zelf dat het inderdaad niets met de koelwatertemperatuur te maken. De gasverdeelhuis is pas geleden gereinigd door een lpg-specialist en de auto schokt niet in de bocht als ik em in z'n drie rij.
Persoonlijk denk ik dat het iets met de elektronica te maken heeft,maar wat precies is een grote raadsel. Ik heb de auto bij een Seat dealer laten uitlezen en er staan geen codes opgeslagen omtrent lambdasonde.

Erg vreemd allemaal, lijkt net een spookstoring

Steven411 (0), 15 jaar geleden

Het is ondertussen al een halfjaar verder dus mischien heb je de oplossing al
Maar zoniet:
Ik heb het ook gehad bij mijn cordoba het probleem was de lambda sonde
was lastig te vinden omdat hij op benzine wel goed werkt
maar na de sonde te vervangen was het probleem weg.

NajimG3 (0), 15 jaar geleden

[quote=Steven411]Het is ondertussen al een halfjaar verder dus mischien heb je de oplossing al
Maar zoniet:
Ik heb het ook gehad bij mijn cordoba het probleem was de lambda sonde
was lastig te vinden omdat hij op benzine wel goed werkt
maar na de sonde te vervangen was het probleem weg.[/quote]
Hoi Steven,

Het is inderdaad een halfjaar geleden, maar ik heb helaas nog steeds geen oplossing. ik schakel dus elke keer handmatig over op lpg als ie terug schakelt.
De auto is een paar keer uitgelezen bij een Seat Dealer en lpg-specialist, maar ze hebben niks kunnen vinden over lamba sonde.
Bij mij verschijnt ook het oranje storings "motortje"op het display.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.