hallo allemaal
wie denkt mij te kunnen helpen met het volgende,ik heb al een paar x aan een seat toledo gewerkt,(ik ben automonteur)waarvan steeds maar weer opnieuw het motorstoringslampje gaat branden
na uit lezen krijg ik dan als melding:
16555:brandstofberekeningssysyteem bank 1 systeem te arm
P 0171 onregelmatig
het betreft een seat toledo 1.6 16v met motorcode AUS van 2001
Heb beide lampdasondes al vervangen ,maar klacht komt steeds terug,soms bijna gelijk na ongeveer 25km rijden,de andere x duurt het een aantal dagen
de auto begint dan eerst en paar x te schokken en daarna gaat het lampje branden,en rijdt hij ook gelijk minder fijn volgens de klant,wij beide worden er zo langzamerhand een beetje moedeloos van
wie weet raadt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De LMM al eens gewisseld of vernieuwd?
ja de lmm eens verwisselen die geeft vaak rare storingen. je kan ook ff op je signaal draad van de lmm meten bij een nieuwe heb je 4.5 v maximaal en dat is dan met gas geven je kan het het beste meten met een scoop. of misschien kan je met je testkast wel meten in je meetwaardenblok. suc6.
Klopt.....LMM bij benzine kan je het beste met een scoop meten.ff warm rijden en daarna op de signaaldraad meten met een single-shot en dan moet een goeie LMM zo rond de 4.0V aangeven.Een turbo motor ligt zo rond 4.3 a 4.5V.
Alleen heeft deze motor geen LMM,maar een druksensor.
Dus je zal het ergens anders in moeten zoeken.
Brandstofdruk goed?
Viergastest goed?
Vacuem lekkage?
Oiram
ben nog een ding vergeten te melden,de seat is voorzien van een gasinstallatie (AG Installatie),na contact met de seat dealer is mij verteld dat het mischien ingeslagen kleppen kunnen zijn,maar na compressie meten bij koude motor is gebleken dat dat niet het geval is.ook is mij verteld dat het kan helpen om de EGR klep opnieuw af te laten stellen in de basisafstelling,wat als resultaat heeft gehad dat de auto nog nooit zo mooi heeft gelopen,maar het probleem met het motorstoringslampje nog niet heeft verholpen,ook de viergasmeting is goed,heb zeker niet de indruk dat het om een vacuumlek in de inlaat gaat,na contact vanmiddag met een gasspecialist lijkt het erop dat het gaat om vervuiling van de gasinjectoren,en het ontbreken van een gasfilter in de gastoevoer naar de injectoren toe,maar of dat daadwerkelijk zo is weet ik pas als ik die onderdelen gemonteerd heb,want die staan nu in bestelling
rene
Ja gas dat wisten we nog niet,ik zou de klant eerst eens een tijdje op benzine laten rijden(weet je of de storing door te weinig gas of benzine veroorzaakt word).
Beide codes betekenen trouwens het zelfde.
Het zou wel eens aan de gasinstallatie kunnen leggen.
Oiram.
vermoed ook dat ie op lpg te arm loopt.kijk in meetwaarden (eventueel eobd powertrain-data)naar de fueltrim waarden. op lpg zullen deze dan positief (10% of hoger) zijn en op benzine negatief( ecu regelt terug).
J.E
het probleem met de seat is nog steeds niet opgelost,maar we
zijn al wel een stapje verder,namelijk dat het probleem bij de
gasinstallatie ligt,want na contact met een gasspecialist heb ik de
gasinjectoren gereinigd met als resultaat dat hij daarna niet meer op gas
wilde lopen,toen heeft de klant een week of 7 op benzine gereden omdat het
zo lang duurde voor ik nieuwe gasinjectoren kreeg,en in die 7 weken is het
motorstoringslampje ook niet meer aangegaan,en na montage voordat ik de
nieuwe gasinjectoren gemonteerd heb ,heb ik eerst gekeken of er foutcodes in
zaten wat dus niet het geval was,waaruit ik kan opmaken dat het dus niet aan
de benzine installatie ligt.Maar wat het probleem is weet ik dus nog steeds
niet,de gasspecialist vertelde mij bij het eerste telefonische contact dat
het aan de gasinjectoren zou liggen,want die zouden vervuild zijn,omdat er
geen gasfilter voor gemonteerd zat,wat wel moet !.
omdat er niets veranderd is na montage van de nieuwe gasinjectoren incl.
filter heb ik nu een afspraak staan voor 7 februari bij de
gasspecialist,hopende dat die wel iets kunnen vinden.
rene
controleer of er geen vocht water in de computers zir wil wel eens voorkomen
gr paul
de seat is inmiddels nu 2 x naar een gasspecialist geweest,waarvan de eerste x zonder resultaat,na de eerste x heb ik aangegeven of zij ook even naar de gascomputer willlen kijken of daar water of condens in zou kunnen zitten,wat volgens hun niet het geval is,ook niet gezien de waardes van de gascomputer na of tijdens het uitlezen,nu vandaag is de auto terug na het het tweede bezoekje en is het dus weer even afwachten,maar zij hebben dit x wel iets gevonden (uitgelezen met de testkast tijdens een lange rit)namelijk de druksensor op de verdamper zou zo nu en dan onmogelijke waardes/signalen afgeven naar de gascomputer,waardoor het motorstoringslampje gaat branden.
gewoon maar weer afwachten dus...
het probleem lijkt opgelost te zijn na vervanging van de druksensor op de verdamper.
ik wil een ieder bedanken voor het meedenken en geven van tips
groeten rene
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar