Heren,dames Seat experts,
Begin dit jaar heb ik een probleem gemeld mbt mijn SEAT Toledo. Regelmatig sloeg tijdens het rijden 80 a 100 km/uur de motor af zonder merkbare schok of geluid. Het kwam ook wel voor tijdens wachten voor een stoplicht. Wel zichtbaar was dat de toerenteller meteen ook naar 0 terugviel. Gevaarlijk was dat herstarten er niet bij was, het was dus zaak snel op de vluchtstrook te komen. Starten lukte pas na circa 10 minuten wachten. Garages vervingen wel de toerentalsensor en onstekingsmodule, maar het probleem bleef. Probleem op deze site gemeld. Alle problemen en geopperde oplossingen bij een echte SEAT dealer (Nieuwegein) gemeld. Volgens hun geen bekend probleem. Men heeft de Rotor, verdelerkap, bobinekabel, motortoerentalsensor (is dat overigens hetzelfde als de BDP-sensor?), en impulsgever vervangen. Een tijd ging het beter, nog maar af en toe uitval waarbij meteen te starten was. Sinds een maand weer iedere rit uitval, laatst weer enkele malen zonder doorstartmogelijkheid, dat lukt pas weer na 10 minuten. De wegenwacht heeft toen de ontstekingsmodule (weer) vervangen. Ook daarna weer uitval, wel weer meteen te herstarten. Als het gebeurt merk je het vrijwel niet, eigenlijk pas bij gasgeven en natuurlijk de toerenteller die dan op 0 staat.
Wat men ook doet, verholpen is het probleem niet, wel heeft het enigzins effect omdat wel weer meteen te starten is.
Ik ben de moed aardig aan het opgeven. De dealer komt niet met een oplossing, steeds meer is 1 of 2 keer vervangen.
Wie weet er raad....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welk motortype is het precies?
Het is een SEAT Toledo 1.6 AFT/74KW.
Ik heb ook wel suggesties gehad van vuile benzine of lucht in de leiding, maar dat past lijkt me niet bij de toerenteller die naar 0 gaat, of is dat omdraaien van oorzaak en gevolg?
Bij Profesionals kwam ik deze melding tegen:[Ibiza 1997] cupra 2.0 16v ABF wegvallen van motor onder het rijden. Hier werd de suggesteie van de koelvloeistofsensor gedaan en dat dat 100% zeker de oplossing is. Kan dat hier ook spelen?
19 jaar
Als iedere keer het onstekingsmoduul kapot gaat, dan zou ik zoeken naar de oorzaak hiervoor. Meest waarschijnlijke is een defecte bobine, maar het zou ook een breuk of kortsluiting (doorgeschuurd) in de bekabeling tussen moduul en bobine kunnen zijn. Ook mogelijk is een te hoge laadspanning, laat de dynamo ook maar even controleren.
Uit het feit dat na vervanging van de moduul de problemen minder zijn leid ik af dat de moduul iedere keer dus echt defect was, maar ik leid er ook uit af dat dit niet alleen het probleem is.
Of de ontstekingsmoduul stuk is, vraag ik me af. Dan zou hij toch niets meer doen en valt er niet te rijden. Of kan stuk bij een ontstekingmoduul ook betekenen dat de werking onvoorspelbaar wordt. Zeker als hij uitvalt op de snelweg gebeurt dat zover ik kan beoordelen op een moment dat er geen gas wordt gegeven of hooguit wat teruggenomen. Het is zo vreemd dat dan de omstandigheden zo enorm wijzigen. Maar je hebt gelijk vwb dat wanneer men iets doet dat dan de uitvalsverschijnselen toch anders zijn dan daarvoor. Het gaat bv een tijd lang goed, of starten wil dan wel.
19 jaar
is het niet een relais die voor de stroomvoorziening zorgt van de ecu?
dit gaat over zon relais:
gaat alleen dan over een tdi
http://www.weetjewel.com/relais109.htm
19 jaar
Henk,
Als je even terug leest zie dat er al verteld is dat het relais 109 alleen in een diesel uitvoering zit.
Laat de bobine maar eens vernieuwen.
Hans
Ik heb wel eens eerder bij afslaanproblemen van andere auto's verwijzingen naar relais gezien. Maar dat inhouden herken ik helemaal niet. Ik merk gewoonweg niets, alleen dat de gasgeven niet helpt. De motot is afgelsagen en de toerenteller staat op 0. Ik ga natuurlijk wel even naar dat relais kijken, enig idee waar het kan zitten?elais
19 jaar
Klopt niet een benzine heeft ook een relais wat zorgt voor de spanning van de ecu. maar als dit kapot is slaat de motor niet af. Hij loopt dan onregelmatig stationair en houdt in onder het rijden.
Dus een relais kan bij een benzinemotor niet de oorzaak zijn?
Kan een defecte bobine wel dit soort uitval veroorzaken?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar