close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat IBIZA ST: Olielamp alarm

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Sinds twee weken gaat mijn olielampje branden na een 25 km. Soms met alarm en soms zonder alarm. Nu ben ik daarmee naar een garage gegaan. Daar bleek in eerste instantie dat er (veel) olie in zat. Nadat ze de olie, oliedruksensor en de filter hebben vervangen dachten wij dat het probleem was opgelost. HELAAS. Na 1 week begon het opnieuw. Toen dachten ze dat, doordat er te veel olie in had gezeten... de olie via iets bij de motor is gekomen en zo zich gemengd heeft met de diesel. Tijdens het regeneratieproces is de roetfilter verstopt geraakt en zo kan de olie/diesel mengsel nergens naar toe en komt terug in het systeem. Hierdoor zou volgens de garage de sensor meten dat de olie te dun is geworden. (Exact snap ik hun verhaal niet helemaal hoe het zich kan mengen maar goed ik heb verder geen verstand van autos)

De olie is voor de tweede keer helemaal vervangen zodat we 100% zeker zijn dat deze schoon is en niet gemengd kan zijn met de diesel.

Nu zeiden ze dat de roetfilter sowiso vervangen moest worden a 2100€. Of een andere optie was de roetfilter te verwijderen en dan de software weg te laten schrijven. Dit gedaan aangezien het aanzienlijk goedkoper was. Ook dit helaas zonder resultaat want vandaag ging het olielampje weer aan. Inmiddels ben ik 1100€ lichter maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Wie is dit probleem bekend en wat kan het dan zijn?
Ik weet het is een lang verhaal en helaas meerdere monteurs hebben zich al over mijn kwestie gebogen...

Geplaatst door

jesperpomp (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk een draadbreuk van de kabel naar de olie druksensor

Ik denk ook draadbeuk. of een kapotte sensor.
Zo'n garage kijkt toch eerst naar de simpele zaken in plaats van gelijk aan verdunde olie te denken en daardoor geen oliedruk.
Had je oliepeil stijging dan?.

primera p11 0

5 jaar

Thanks voor de snelle reacties,ik zal het vanavond direct eens nalaten kijken als dit inderdaad de draadbreuk was.

Het gekke is alleen dat het olielampje pas gaat branden nadat ik een 30 tal km. heb gereden en de motor warm is. Ook is het zo dat niet constant brand maar aan en uit gaat en dan soms met en soms zonder alarm.

Maar ik kom er nog op terug.

jesperpomp 0

5 jaar

Bij een draadbreuk gaat het olielampje NIET branden...
De oliedurk sensor is gewoon een schakelaar die de massa van het lampje doorverbind.
Wat wel een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, is dat de draad beschadigd is en soms tegen massa van het motorblok aan komt en dan het lampje laat branden.

Hans4040 1285
badge vip badge

5 jaar

Gister de auto op de brug gehad. Geen beschadigingen aan de kabels gevonden. De carter pan er onderuit gehaald en eens gekeken als deze schoon was, dit was het geval.

Wat ons wel opviel is dat er toch ergens wat olie lekt, maar niet in absurde hoeveelheden. Dit kan ook niet echt de oorzaak zijn. De olie die er nu inzat was ook niet verdund door diesel. Dus tot op heden geen oorzaak kunnen vinden.

jesperpomp 0

5 jaar

Je zou eens een mechanische oliedrukmeter aan kunnen sluiten en eens kijken wat de oliedruk zoal doet bij aan gaan van lampje , dan weet je of het daadwerkelijk de oliedruk is die het doet of dat het een electronisch probleem is.

Het moet wel erge s iets electronisch zijn. Alles klopte volgens de computer en ook onder het rijden, blijft de druk goed.

jesperpomp 0

5 jaar

Even toch een kleine opmerking.Een roetfilter voor deze Ibiza kost een kleine 500 euro.
2000 voor een nieuwe en 1100 voor wegschrijven is een beetje over de top.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Oliezeef ook schoon ? Bij de "oudere" 1.8turbo motoren kwam dit wel eens voor.

@ferdinand, 400€ voor de software wegschrijving! En volgens de garage en nog een paar kennise voor dit model 900€ voor een nieuwe roetfilter. Zonder het inbouwen.

Overige kosten zijn gemaakt doordat de garage nog andere dingen heeft gedaan... die helaas niet hebben geholpen. Daardoor nu de totale kosteplaatje op 1100€

@audidriver, jep oliezeef was helemaal schoon

jesperpomp 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.