Vorige jaar diversen keren problemen gehad met het starten van mijn auto.
Bij warm weer (15+ graden) en met een felle zon slaat mijn Seat pas na meerdere keren starten aan (soms pas na diversen pogingen, over een langere tijd). Heel de winter vervolgens geen enkele keer meer last van start problemen gehad.
Echter was het vandaag weer wat warmer en het probleem deed zich weer voor.
De koelvloeistof temperatuur sensor heb ik al vervangen.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Zou het kunnen zijn dat de automatische choke te zuinig staat afgesteld? Iets in de ECU met de instellingen veranderen?
Zou tuning hier eventueel een oplossing voor zijn?
Mvg: Daniël
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan ook liggen aan een te hoge inlaatlucht temperatuur.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een saxo en mijn oplossing was zo parkeren dat de auto 's middags in de schaduw stond.
Door de zon wordt alles onder de motorkap opgewarmd, vooral het inlaatspruitstuk en dus de inlaatlucht temperatuur.
Aangezien de auto geen luchtmassameter heeft maar een map-sensor, wordt die inlaatlucht temperatuur gebruikt om uit te rekenen hoeveel brandstof er wordt ingespoten. Een hogere temperatuur geeft minder brandstof.
Ik heb soortgelijk probleem eens met een polo gehad, hier bleek nieuw contactslot de oplossing te zijn geweest.
[quote=oldford]Het kan ook liggen aan een te hoge inlaatlucht temperatuur.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een saxo en mijn oplossing was zo parkeren dat de auto 's middags in de schaduw stond.
Door de zon wordt alles onder de motorkap opgewarmd, vooral het inlaatspruitstuk en dus de inlaatlucht temperatuur.
Aangezien de auto geen luchtmassameter heeft maar een map-sensor, wordt die inlaatlucht temperatuur gebruikt om uit te rekenen hoeveel brandstof er wordt ingespoten. Een hogere temperatuur geeft minder brandstof.[/quote]
Ik heb ondertussen mijn auto nogmaals uit gelezen.
Hierbij heb ik geen foutmelding en foutieve waardes kunnen waarnemen.
Daarnaast heb ik ook de MAP sensor vervangen.
Dit had helaas geen resultaat.
5 jaar
Ik beweer ook helemaal niet dat er een sensor defect is.
Bij mij was het gewoon een te ruime marge op de toegestane lucht temperatuur bij het starten en vlak daarna.
Door in de schaduw te parkeren loopt de temperatuur niet meer zo hoog op en gaat starten normaal.
Probeer het maar eens uit.
N.B.: Heb je de auto uitgelezen op een warme dag, nadat deze een tijd in de zon gestaan heeft?
Wat was de inlaat lucht temperatuur toen?
Dat begreep ik uit jouw bericht.
Om punten uit te sluiten heb ik voor de zekerheid de sensor vervangen.
In de schaduw start de auto inderdaad gewoon normaal.
Ik heb de auto uitgelezen nadat deze in de zon had gestaan, echter had ik de auto wel al gestart.
De exacte waardes weet ik nu niet meer ( ook niet opgeslagen)
Wel las ik op een ander forum dat het probleem mogelijk aan een Evap valve ligt? (Ga misschien deze voor de zekerheid ook vervangen)
5 jaar
Nu dat de warme temperaturen weer terug zijn gekomen, liep ik opnieuw tegen hetzelfde probleem aan.
Dit keer heb ik de "Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)" vervangen. Als ik door de oude klep blaas gaat de lucht er wel door heen. (Terwijl het een normally close klep is)
Dit wijst op een defecte klep.
Nadat ik het onderdeel heb vervangen een aantal weken geleden. Heb ik geen enkele keer meer problemen met het aanslaan van mijn auto gehad.
Het probleem lijkt hiermee opgelost!
Productnummer: 0741265
Fabrikantcode: 0 280 142 345
EAN: 3165143307625
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar