close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Toledo: Op zoek naar een betrouwbare garage

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1,6

Goede dag,

paar maanden geleden constateerde ik rammelend geluid/gebonk voor links-onder in mijn auto. Eerst trad het lawaai alleen maar af-en-toe op, later begon het te rammelen bij het nemen van elke bocht.

Ik ging eerst naar "mijn" garage - XXXXXXXXXX. De monteur reed met mij een uur lang rond, maar het lawaai trad niet op. Dus, ik mocht gaan en terugkomen, mocht het lawaai opnieuw optreden. Het is gebeurd, maar deze keer ging ik voor het onderzoek/second opinion op 10.02.2009 naar XXXXXXXX. Ze dachten eerst dat het om de versleten stabilisatiestangrubbers ging. Na controle hebben ze bepaald dat het lawaai uit de versnellingsbak kwam, en dat het probleem hoogstwaarschijnlijk in het differentieel zat.
Hierna heb ik coulance bij de importeur/producent van de auto aangevraagd. De auto is van 28 september 2005 en had op dat moment 115 000 kilometers gereden. De coulance heb ik niet gekregen. De garage maakte schatting van de kosten: iets boven 2000 bij een in Nederland gereviseerde bak, boven 3000 bij door het Seat fabriek gereviseerde bak, of een ondenkbaar bedrag bij een nieuw versnellingsbak.

Ik heb gezocht op internet en kwam een bedrijf in Oude Pekela tegen (XXXXXXXXXX), die de bakken niet domweg vervangt door een gereviseerde bak voor een vaste prijs, maar kijkt eerst wat daadwerkelijk kapot is en repareert het. Wat mij ook aansprak, was dat het bedrijf een familiezaak is, die al langer als 40 jaar transmissies repareert, en dat de kosten van montage/demontage inclusief het uit elkaar halen en diagnose van het defect in de bak 400 euro (ex-BTW) bedroegen.

Kortom, ik bracht mijn auto naar XXXXXX en de volgende dag kreeg ik tot mijn grote verbazing te horen dat mijn versnellingsbak helemaal in orde was. Koppeling was wel vervangen, want het is verstandig om dat te doen, als de bak toch gedemonteerd is. De oorzak van het rammelen en bonken was gevonden in een homokineet bij de linkere voorwiel.

De reparatie heeft mij 1054 euro gekost, waarvan 115 euro voor een nieuw homokineet, en de rest voor arbeidsloon, en een nieuw koppelingsset.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij, als de diagnose in het begin juist was gesteld, zo het mij ongeveer 750 euro aan onnodige kosten besparen. Ik ben wel blij dat ik de reparaties niet door de dealer liet uitvoeren. De dealer zou gewoon mijn goede bak ruilen voor een andere/gereviseerde, wat het probleem overigens niet zou oplossen en veel meer kosten met zich mee zou brengen.

Moet wel worden vermeld dat de jongens van XXXXXXX de auto gratis hebben onderzocht, wat ik nog steeds heel netjes vind. Maar het zou nog beter zijn als ze wat meer zorgvuldigheid zouden besteden aan het opsporen van het oorzaak van het probleem.

Na al die gepraat over de meerwaarde van de eigen merk service heb ik de bovenvermelde diagnostiek bij het merkgarage laten doen. Anders was waarschijnlijk naar XXX gegaan. En ik liet mijn bak elders repareren alleen omdat ik boos was op het feit dat ik geen coulance heb gekregen.

Geplaatst door

LevanT (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het probleem van de aandrijfas(binne.homokineet) komt meer voor bij oudere types van de vag groep je moet het weten meestal zitten er bij de dealers te weining kennis van oudere autos voor een goed vergelijk en importeurs hoef je niet veel van te verwachten hebben altijd standaard antwoorden en dat ze eerst aan de versnel.bak denken komt vaker voor bij deze geluiden en de reparactie niet meer dan +/- 850,-euro rev.bak

brunello 0
badge

15 jaar

[quote=brunello]het probleem van de aandrijfas(binne.homokineet) komt meer voor bij oudere types van de vag groep je moet het weten meestal zitten er bij de dealers te weining kennis van oudere autos voor een goed vergelijk en importeurs hoef je niet veel van te verwachten hebben altijd standaard antwoorden en dat ze eerst aan de versnel.bak denken komt vaker voor bij deze geluiden en de reparactie niet meer dan +/- 850,-euro rev.bak[/quote]
2005/115000km oud???

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

[quote=jos-br]2005/115000km oud???

Jos.[/quote]
bij een merkdealer zijn dit idd de oudere auto's .

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.