Seat Inca : platte banden

Hallo, heeft er iemand ervaring met onrondheid van de banden na ongeveer 20.000 km?
Ik ben al aan mijn 2e set banden bezig, na 10.000 km opnieuw balanceren, na 25.000 km moeten ze eigenlijk vervangen worden, de banden zijn dan zo onrond geworden dat ze geschuurd moeten worden of vervangen.
De inca wordt alleen voor prive ritten gebruikt, nooit met zware belading.

Iemand?

Ruud10673

Geplaatst door Ruud10673 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Volgens mijn bescheiden mening hebben jullie het over 2 geheel verschillende zaken.
Ruud heeft het over banden met vlakke gedeelten (on-rondheid) en WCP heeft het over uitlijnen van de wielstanden.
In-correcte wielstanden zorgen voor ongelijkmatige slijtage aan de zijkanten van de banden, buiten- OF binnenkant. Adjust ....eeeh...correct me if i'm wrong!
Ik zie de link tussen incorrecte sporing en onrondheid van banden niet zo duidelijk liggen, maar men is nooit te oud om te leren?
De link tussen versleten schokdempers en on-rondheid van banden komt mij bekender voor. Ook is genoegzaam bekend dat het ene merk c.q. type band gevoeliger is voor on-rondheid dan het andere merk. Wat voor soort banden heb je gemonteerd, Ruud? Banden speciaal voor bestelauto's met een hogere laad-index of gewoon banden voor een personenauto?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

And trouble starts over again! Man man wat een verhaal weer! Nou Santa let op: natuurlijk heeft het cuppen van banden maar 1 oorzaak! Het cuppen wordt veroorzaakt door het tijdelijke verlies van wegcontact van de niet aangedreven band. Hij stuitert als het ware over de oneffenheden, komt dan even los van wegdek om vervolgens weer contact te maken met wegdek. Dat nu gaat gepaard met enige wrijving die zich vertaald in het scheef naar voren afslijten van de band. That and that only is de oorzaak van cuppen. Uitlijnen of "creatief" uitlijnen, whatever that may be, helpt daar geen moedertje lief aan.
En 25.000 km is toch prima?

Sytze

blijegeit (0) PRO, 17 jaar geleden

als het de achteras betreft van de auto kan je je lol op.. die is niet te stellen.....

hoeveel heeft de auto nu gelopen? zouden ook nog defecte schokdempers kunnen zijn die het probleem veroorzaken...


mvg

Santa (0), 17 jaar geleden

Okee, maar volgens mij heeft Ruud het hier over on-rondheid van zijn banden en dat is mijnsinsziens iets anders dan het cuppen van banden.
Hij spreekt immers over het evt. moeten "schuren" van zijn banden? Dan neem IK aan dat er platte gedeelten in het loopvlak van zijn banden zitten. Cuppen of "zaagtand-vorming" treedt voornamelijk op aan de zij/buitenkant van de band.

Vandaar dat ik aan schokdempers/ophangrubbers zit te denken en net als blijegeit benieuwd ben naar de km. stand van de auto.

Een reactie van Ruud zou uitsluitsel kunnen geven, ook over: op welke wielen/banden komt het voor en welk merk/type banden? Zijn er vibraties in de auto voelbaar? Wat is de door Ruud gehanteerde bandenspanning?
Ruud, kun je wat meer info verstrekken?

Ruud10673 (0), 17 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Wat een reakties, maar ik zal even aanvullen waar nodig: De auto heb ik gekocht met 20.000 km op de teller, heeft nu 70.000 km gelopen, nooit beladen, alleen maar rechtuit op de snelweg.

Wat betreft de onrondheid: Het eerst begint het met de achterbanden (starre achteras), als het erg genoeg wordt, gaan uiteindelijk de voorbanden ook problemen geven.
Om de 10.000 km balanceren brengt wat verbetering, maar wat je uiteindelijk gaat zien is dat je boven EN onder aan dezelfde kant van de velg lood moet gaan slaan om de wielen stil te krijgen! (tot 60 gram)
De slijtage is over het volle loopvlak, niet aan de zijkant, op de balanceermachine zie je duidelijk de banden in hoogte bewegen.
Banden merk: Eerst Continental, nu Goodyear. (autobanden)
Ik heb Conti gebeld toendertijd met dit probleem, hun wijten het aan te lage bandenspanning en alleen maar "rondjes rond de kerk" rijden.
Toen ik nadrukkelijk uitgelgd had dat dit niet het geval was, bleek dat ze een coulance regeling hadden voor dit soort problemen, nieuwe banden monteren, oude opsturen naar Cont, na onderzoek zou ik afhankelijk van de slijtage geld terug krijgen.
Dat was me allemaal te moeilijk, ik heb gewoon nieuwe gemonteerd, en nu is het weer zover.
Wat je voelt aan de auto: Eerst het normale onbalans gevoel, het stuur trilt in de draairichting. Na balanceren begint op een gegeven moment de auto en het stuur in verticale richting te trillen, bij 105 km/h, je volet dat door de hele auto heen.
Ik zelf heb het idee dat de hele vering van deze auto absoluut niet geschikt is om onbelast gebruikt te worden.
Omdat ik alleen snelweg rijd is dat gevoelsmatig geen probleem, je krijgt er echter dit probleem voor terug.

Ik houd me aanbevolen voor goede tips....

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik moet zeggen dat ik die conti nog niet onder mijn fiets wil hebben.Die dingen die cuppen al op een plaatje.
Zeker bij de volkswagens die ik gehad heb.
Wat een pokke band.
Schokdempers twijfel ik aan.Als deze dit veroorzaken dan moeten ze wel zo verschrikkelijk af zijn.
Het is ook een auto van de vw groep.
En het valt me altijd op dat het het meeste voorkomt bij autos uit de vw groep.
Ik heb werkelijk geen vw gehad waar dit niet optrad.
Ik denk dat er weinig aan te doen is.
Banden met een zachte rubber compound monteren, slijten wel harder maar een stuk comfortabeler.
Dat deed ik uiteindelijk.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

en hoe zou het rijden op klinkerwegen? ook iets om bij stil te staan... aan dit soort voordelen hangen meer nadelen... denk maar eens aan het gaan cuppen van jou banden.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Welk type banden heb je, Ruud? Die speciaal met hogere load-index of die voor personenauto's?
Het lijkt erop dat jouw wielen in cadans "stuiteren". Niks geen uitlijning dus....... En met extra lood kun je vlakke kanten niet wegbalanceren.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

WCP, jou wilde uitspraak lijkt mij wat ver van de werkelijkheid af staan. het is opvallend hoe generaliserend jij altijd overkomt. dat platte kanten aan de banden niet door de uitlijning komt, was in het begin van deze topic al duidelijk. kwestie van rustig lezen, WCP. ruud sprak over platte kanten en niet over cuppen. vervolgens begin je weer over BANDENSPANNINGEN... zo hop jij steeds van de ene oplossing naar de andere en dat zet mensen op het verkeerde been en daarvoor kunnen ze wel elders terecht! of..................

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Rustig maar WCP!. Blaas niet direct zo hoog van de (Martini)toren.... Met het verkeerde (Fiat)been uit bed gestapt...?
ZELFS in Groningen Stad ben ik ze tegengekomen, die ongemanierde wilden want ook ben ik daar nog gewone klinkerwegen tegengekomen......
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik jouw reactie wat over de top vindt, WCP.... Bestelbakkies staan nu eenmaal NIET bekend om hun heerlijke comfort en en wat nu eenmaal waar is, praat JIJ niet de wereld uit.....

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou Santa, kweet niet hoor, we dwalen weer af, of moet ik zeggen, we dalen weer af! hehehehe

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Ben het met je eens, Sytze........ Maar ja, om de rest van Nederland met klinkerwegen nu als ongemanierde wilden te gaan bestempelen....?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee, das niet echt elegant. Weet dat er in het verleden complete programma's over werden gemaakt. Net voordat blik op de weg wordt uitgezonden, het heette: weg van de......
ja je raadt het al, de snelweg! Het was meest de plebs die dat programma mooi vonden. Nu zijn ze slechts verworden tot wilden en ongemanierden, voortrazend over slecht geniveleerd plaveisel, ook wel klinkerweg genaamd!

Oeps, sta weer versteld van mezelf,

Sytze

Brum1467 (0), 17 jaar geleden

Ik zou toch eens kijken naar de schokdempers. Heb zelf ook te maken gehad met onronde banden op de achteras van mijn nissan micra. Ook hier de schuld eerst gegeven aan de conti banden en deze vervangen door firestone. Ook deze banden kregen echter binnen 5000 km hetzelfde probleem. Schokdempers leken in eerste instantie goed, bij demontage bleek echter dat ze de eerste paar centimeter van de slag nauwelijks iets deden. gevolg de band stuitert lichtjes over de weg (vooral bij hogere snelheden) en slijt onregelmatig. setje nieuwe schokdempers en banden eronder en het probleem was opgelost.

Santa (0), 17 jaar geleden

IK rijd alweer zo'n dikke 100.000 km op Conti's ZONDER last te krijgen van een hoogteslag. Ook IK had slechte ideeen over deze banden, doch moet nu uit ervaring toegeven dat ze mij niet tegenvallen onder mijn Passat. Vandaar mijn gedachtengang richting schokdempers. De toelichting van Christiaan over weinig demping in de eerste centimeters lijkt wel wat te passen bij een constant in onbeladen toestand rijdende besteller.... Wie het weet, mag het zeggen!

WimB12260 (0), 17 jaar geleden

Wordt een lastige discussie als er alleen een merk wordt genoemd, van ieder merk zijn er goedkope en dure types, met ieder hun eigen eigenschappen...

Zo is mijn ervaring met vredestein sporttrac veel beter als met T-trac. Neemt niet weg dat de laatste ook een heel aardige band is.

Wim

Santa (0), 17 jaar geleden

Wim, je hebt volkomen gelijk. Heel veel mensen zweren bij een MERK, bijv. Michelin, terwijl ze NIET weten dat de kwaliteit van een Michelin-band per verschillende maat enorm kan verschillen!
Niet ALLE Michelin banden zijn heilig........... De klinkerwegen van WCP ook niet, trouwens.....

Keung (0) PRO, 17 jaar geleden

Recentelijk ook gehad bij een nieuwe auto met 12km op de teller, deze heeft iets te lang stilgestaan.

Probeer eens de on-ronde banden de bandenspanning terug te brengen naar 1.0 bar.
Rij vervolgens 10 a 15 min de banden warm.
Breng vervolgens de banden op de correcte spanning.

Ruud10673 (0), 17 jaar geleden

Hallo Allemaal, hieronder het vervolg:
Ik heb aan iedere zijde achter in de koffer 50 kg ballast gemonteerd, de vering moet nu wel zijn werk doen, dat blijkt ook, rijdt wat comfortabeler.
Balanceren haalt niets uit, het wordt alleen maar slechter.
Volgende poging: setje banden reinforced gemonteerd, nu voel ik alles van het wegdek, probleem hetzelfde, oude banden weer gemonteerd
Dus, achter nieuwe banden gemonteerd, 185/65/14 (normaal, geen reinforced, voorheen ook niet)

Wat merk ik nu aan de auto: nog steeds zit er een resonantie in de auto, echter het overmatige trillen is weg (logisch, nieuwe banden)
Echter, ga ik 10 km/uur rijden (file) dan begint de auto na 30-40 mtr te wiebelen, van links naar rechts.
Ga ik harder rijden, dan gaat dat uiteindelijk weer over in de resonantie die je in de bodem van de auto voelt.
Het lijkt wel of de achteras ei-vormig is!
Ook de schokbrekers heb ik los gehad, ik kan er echter niets aan ontdekken, ze gaan in een vloeiende beweging in en uit.

Moeilijk, moeilijk

aardbei64 (0), 17 jaar geleden

is het een verkeerd rechtgetrokken schade auto?

zo bgint t wel te klinken

Ruud10673 (0), 17 jaar geleden

Uiteindelijk toch maar de schokbrekers vervangen, nu is het grootste probleem weg pffff
Nog een keertje opnieuw balanceren, en ik hoop weer als nieuw rond te rijden.

Brum had het bij het rechte eind denk ik, inderdaad schokbrekers, die kunnen je banden dus ontzettend snel vernielen

over en sluiten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.