auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat IBIZA: Roest wegwerken wielkastranden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: AUA, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Martijn

Hoe je het ook nu ook zelf gaat doen, met een halfjaar is de roest terug.
Bedrijven zijn natuurlijk duurder maar hebben dan ook een prof. aanpak.

Al het waar is naar z'n geld

Gr. paul

Geplaatst door

MartijnVanZ (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Mijn autootje heeft last van wat roest op de wielkasten Een bekend probleem bij de 6K2. Het gaat dan vooral om de rand van de wielkast. De auto heeft voor de rest geen tot weinig roest. Zie de foto's in de link.

[yt]https://www.dropbox.com/sh/dohl4znvmg6om...[/yt]

Ik wil deze roest graag aanpakken om twee redenen. Ik wil graag proberen om roest zelf een keer aan te pakken, omdat ik het leuk vind en om wat ervaring te krijgen zover dat mogelijk is. Daarnaast vielen de prijsopgaven van de schadeherstel bedrijven wat tegen. De goedkoopste was 450,00 euro en dat vond ik toch wat zonde van het geld om dat nog in de auto te steken. Zeker omdat ik nog maar max 2 jaar met de auto wil blijven rijden.
Ik had zelf hier aan gedacht:

- Wielkasten eerst goed schoonmaken, zodat alle bagger tussen de randjes weg is.
- Daarna de plastic beschermkappen uit de kast halen
- Met een staalborstel al het loszittend materiaal weg halen
- Vervolgens met Rustyco de roest behandelen
- Wellicht een tweede keer met Rustyco behandelen
- Daarna ontvetten, primer erop, bestelde lak in kleurcode erop en een laag blanke lak erop

Waar ik zelf nog niet uit ben, is om de randen aan de binnenkant van de wielkasten te tectyleren. Zou dit een goede optie zijn?

Graag hoor ik van jullie wat jullie hier van denken en of jullie andere middeltjes hebben die wellicht beter werken tegen roest. Of wellicht een hele andere aanpak?

Bedankt in ieder geval!

MartijnVanZ 0

8 jaar

Anders plaatwerk bestellen en lassen, anders blijft ge altijd bijwerken zoals Martin zegt.gr.

Op de manier dat jij het wil doen , komt het gegarandeerd binnen no time terug.
Stralen , eventuele gaten dicht lassen , kale plaatwerk behandelen met een epoxiprimer , plamuren , spuitplamuur , kleur en klaar , dan is 450 euro niet duur.
Betwijfel of voor 450 euro het wel weg blijft.
Anders van de zomer als het zout seizoen voorbij is en het een stuk warmer is , het met een haakse slijpmachine voorzichtig weg slijpen met een schuurschijf , behandelen met antiroest , plamuren , spuiten , houd er wel rekening mee dat de plekken vele malen groter zijn en worden als je er mee bezig gaat , roest zit ver onder de verf.
Kleurverschil is er ook gegarandeerd met een spuitbus.

Roest eruit slijpen en nieuw plaatwerk inlassen. Dan is het technisch (en voor de APK) goed. Als je dan nog wilt besparen kun je overwegen het zelf te spuiten met verf door een spuiter/autoverfhandel gemaakt, liefst waar ze jouw huidige lak hebben gescand ipv op kleurcode (ivm kleurverschil).
Foto's snel bekeken. Betreft het 1 wielkast of meerdere? 150-200 per wielkast moet te doen zijn.

kajotan 0

8 jaar

Een jaar geleden een Seat Ibiza gehad en niet allen zijn randen maar de binnenkant was ook al bedekt met een laag roest.
Ik had plaatwerk moeten gebruiken aan zijn randen, gewoon potrot, betreft wel zijn achterwielkast, normaal is het mijn stiel niet.
Gr.Jantje

[url=http://postimg.org/image/x5xc8cbyd/][img]http://s2.postimg.org/x5xc8cbyd/10984850...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/5l4ih2uf9/][img]http://s2.postimg.org/5l4ih2uf9/11008842...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/ud44obblx/][img]http://s2.postimg.org/ud44obblx/11008970...[/img][/url]

Hallo,

Bedankt voor de reacties allemaal. Het komt er eigenlijk dus op neer dat ik dit beter even kan laten nu en in de zomer moet doen.
Heb de auto nog dagelijks nodig voor mijn werk en kan hem dus niet een weekje droog in de garage zetten.

Ik heb nog eens goed gekeken en geklopt op het metaal, maar volgens mij is het alleen maar de rand die aan het roesten is. Maar inderdaad, ik moet wachten tot ik de plastic binnen schaal eruit haal en verder kan kijken. Ik wil het toch zelf gaan proberen denk ik, omdat ik nu het geld niet heb om het door een bedrijf te laten behandelen. Daarnaast is het zonde vind ik om zoveel geld nog in een auto te investeren die over max 2 jaar weg gaat.

Toch bedankt voor het meedenken!

MartijnVanZ 0

8 jaar

@kajotan

Het betreft beide wielkasten. Kun jij dat zelf doen of heb je er een bedrijfje in?

Groeten

MartijnVanZ 0

8 jaar

Hoi Martijn,

Dat kan ik inderdaad zelf doen, geen bedrijf maar hobbymatig.

Prijs die ik noemde was overigens een schatting als een prof het doet, op basis van de foto's.

Groet, Jeroen

kajotan 0

8 jaar

Topic mag dicht

MartijnVanZ 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.