Seat Cordoba: Seat hikt en valt uit.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABF

Hallo,

Ik rijd nu een half jaar rond in mijn eerste auto. Een Seat Cordoba SX. Er ligt een 2.0 16v ABF motor in, waar nu 151.000 km op de teller van staat.


Nu had ik al het probleem dat de auto af en toe een hik had. Maar, slechts 1x per rit, maakt niet uit of ik 10 of 100 km rijd, maar 1 keer per rit valt de auto even een kwart seconde uit (flinke schok..) en schiet dan meteen weer aan.

Maar sinds begin deze week valt de auto ook uit... Een paar dagen terug voor het stoplicht, en wilde dan ook niet gemakkelijk meer aan. En vanmorgen al rijdend, stotteren, en toen ik de koppeling intrapte viel de motor uit. Na een seconde of 8 starten met gas erbij ging die weer aan, en reed de auto verder perfect....


Ondertussen heb ik vervangen:

-Rotor
-Verdelerkap
-Bougiekabels
-Bougie's


Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, want de auto voelt nu zwaar onbetrouwbaar aan, en ik gebruik hem dagelijks! Dat is natuurlijk geen combinatie


gr

dries

Andries oort

Geplaatst door Andries oort (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

die bobine;s zijn nogal grote trubbelaars spuit hem tijdens het lopen eens nat met plantenspuit

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gaat er onder het rijden een storingslampje branden?

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Dat is me niet opgevallen. Moet alle tijden branden of alleen als de ''hik'' voorkomt?

Alvast bedankt!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de storingslamp aan gaat tijdens het rijden, dan hoort deze aan te blijven. Dat moet opvallen, denk ik.
Dat stotteren is niet echt goed voor je katalysator, deze kan dan verbranden en die zijn erg duur.

Eerst even onsteking controleren, zoals robby aangaf. In het donker kun je prachtig de vonken zien als die er zijn.
Als je niets vindt een 4-gas test laten doen. Kan bij elk APK-station.
Dan wel alle waardes opschrijven (CO, CO2, O2, HC en lambda-getal) bij stationair en verhoog toerental en die hier plaatsen.

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Lampje is niet gaan branden, dat weet ik dan wel zeker.


4gas test ga ik zaterdag wel even laten doen bij een maat van me. Wat moet ik verstaan onder een verhoogd toerental? 3000?4000?5000?

gr

dries

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja 3000 toeren is voldoende..

Ik denk even aan het afslaan en slecht starten,

Maakt de test met water over de bougiekabels en bobine niks uit..

Controleer dan je BDP sensor maar eens..

Gr Stefan

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Waar in de de BDP sensor?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rechts van de stappenmotor, op het onderblok en heeft een 3 polige stekker..

Veel zul je er niet aan zien, ook tijdens het uitlezen niet, omdat het maar om een fractie gaat..Als hij nu pas weer starte na een X aantal minuten, zou je eens kunnen controleren of hij op dat moment nog vonkte, maar dat gaat nu lastig.

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Vanavond ben ik even met een spuitfles vol water aan het speuren geweest. Auto gestart, klep open. Ik zag geen vonken overspringen of iets trouwens.


Verdelerkap goed nat ingespoten (10x spuiten zomaar)

Bougiekabels, bougiedoppen ingespoten.


Ik weet niet of het de bobine heet, maar vanaf dit ''kastje'' gaat een kabel naar de verdelerkap. Nou, 1 spuitje en de auto sloeg meteen af. Met het gevolg dat ik hem ook niet meer aankrijg :(


Even fotos erbij:

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

Moet ik deze gewoon vervangen of?

Alvast bedankt in ieder geval!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

helemaal goed dat is de bobine dat zijn trubbelaars met de fohn droogmaken en hij loopt weer en inderdaad vernieuwen geen sloop maar nieuw kost iets van 60 euro

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

zie volgende afbeelding

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Dat is volgens mij niet voor een abf?

Maar ik ga morgen wel even naar de brezan, hopelijk hebben ze m op voorraad.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dit als voorbeeld,even je kenteken meenemen komt goed

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Ik snap trouwens nog even niet wat hier stuk aan kan zijn. Een bobine is gewoon een bonk ijzer met 2 soorten wikkelingen.... Maakt dit sluiting dan of iets dergelijks?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

haal hem effe eraf pak een vergrootglas en je zult scheuren in het plastic zien en daar is de isolatie kapot en slaan de vonken over ligt er binnen 10 min af even met je vinger onder die plastik plaat moertje tegenhouden en voorkant met dopje 10 losdraaien en stekkertje eraf pakken

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het hoeft nog geen eens van een ABF te zijn, er passen der wel meerdere, en inderdaad, ze scheuren vaak en dat is ook je probleem, waarom zou hij anders afslaan als je er water over spuit ?

Andries oort (0), 14 jaar geleden

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

De oude had ook een gebarsten kast (echt over het midden, je ziet de barst wel zitten)

Het ritje naar huis vandaag was ongekend soepel en relaxt!



HEREN BEDANKT!!!!!!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

precies heel goed

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jij bedankt voor de feedback Dries!

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Helaas.

Ondanks dat het uitvallen helemaal over is, is het hikje er nog steeds. Vandaag ook weer, en volgens mij precies als de temp wijzer in het midden staat......

Volgende week laat ik hem uitlezen (kwas vandaag druk met nieuwe remschijven monteren) en dan hoop ik meer te weten.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dan denk ik dat de BDP sensor ook niet goed is,zoals Stefan ook al zei.

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Heren,


De auto viel net voor mn huis stil, en kreeg hem met veel moeite weer aan. Daarna naar huis gereden, waar die nog 2 keer uitviel. Ineens, boem, uit. En heel lastig starten. Maar als die loopt, niks aan de hand.

Zal dit die BDP sensor zijn die nu echt de geest geeft?

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Nou, de auto net nog een keer gestart, en blijft nu keurig lopen?

Ik ga morgen en vrijdag wel even met de andere auto weg, en zaterdag de boel uitlezen...

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

zijn je bougie en bobine kabels nog wel goed hij is 12 jaar oud als dit nog de eerste zijn kunnen ze wel voor deze problemen zorgen

Andries oort (0), 14 jaar geleden

[quote]Ondertussen heb ik vervangen:

-Rotor
-Verdelerkap
-Bougiekabels
-Bougie's[/quote]
Dus dat is allemaal vers en nieuw.

Ik heb vandaag bij de brezan een nieuwe vliegwielsensor besteld. Die ga ik zaterdag in ieder geval monteren.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

sorry ik had niet meer helemaal naar boven gescrold

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Vandaag de auto uitgelezen, en de vliegwielsensor (BDP sensor) kwam inderdaad voor in de foutmelding!!!!!!!!!!


Ik helemaal blij, want ik had de sensor ondertussen aangeschaft(75 eu). Nu was het wel even zoeken waar die zat, dat is namelijk geen makkelijke plek! Het ziet er naar uit dat de voorste motorsteun eraf moet, en dan hoop ik dat ik erbij kan. Of iemand moet een betere manier weten?

Volgende week zaterdag ga ik in ieder geval weer verder. Is het nog verstandig om dan de foutmeling te wissen trouwens? of maakt dat niet uit?


gr


dries

Andries oort (0), 14 jaar geleden

Afgelopen zaterdag de BDP (vliegwielsensor) vervangen. Ik heb even wat fotos geuplaod, misschien handig voor andere mensen ooit?

Het is geen gemakkelijke klus. als je niet graag sleutelt, of niet de ruimte hebt of wat dan ook, laat het doen.

Hoe ik het heb gedaan:

-Auto op assteunen gezet
-Voorbumper losgeschroefd
-Grill eraf (dan moeten ook de knipperlichten eruit)
-Radiator los en een stukje meer naar voren
-motorsteun van onder losschroeven
-Krik onder de flens van de versnellingsbak gezet, en de motor 1 cm omhoog gekrikt
-Startmotor los, deze zit vast aan de voorste motorsteun.
Dan kan je met wat wringen de motorsteun wegdraaien, en dan kan je schuin van voren de bdp sensor zien zitten.

Deze zit vast met een imbus(M6). Spuit de boel ff goed schoon met remmenreiniger. Losdraaien, nieuwe erin, aansluiten, alles weer vastzetten en gaan.


[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

[img]http://i862.photobucket.com/albums/ab190...[/img]

hierna hebben we nog de foutcodes gewist, en de auto doet het weer prima.

Bedankt voor jullie hulp, nogmaals.

gr

dries

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ik heb zo'n idee dat als je de oliefilter eraf pakt er zo bijkunt

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch een probleem wat uiteindelijk 2 verschillende oorzaken haf..

De bobine i.c.m. de BDP sensor..

Nu kun je weer rustig verder tuffen.

Gr Stefan

Cordoba BBY (0), 14 jaar geleden

Mooi dat je het zelf hebt opgelost Andries !!

Denk dat je wel iets te omslachtig gedemonteerd hebt als ik zo bekijk.
Een reinigingsbeurtje van je blok is ook wel nodig zie je op de foto ; )

Verder mooi opgelost zo !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.