Goedendag iedereen,
Ik heb een Seat Ibiza 1.6 "S" met een 1F-motor (75 pk).
Sinds een maand houdt de auto af en toe in. Het maakt niet uit of de motor koud is of bedrijfstemperatuur heeft. Versnelling maakt ook niet uit. Het gebeurt als ik vol gas geef vanuit een laag tot normaal toerental, dus 1500 - 2500 ongeveer. De auto zet dan goed aan, maar lijkt terug te zakken naar ongeveer half vermogen. Dit duurt eventjes (één à twee seconden) en gaat vervolgens wel gewoon met vol vermogen verder.
Bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, dynamo, spanningsregelaar recent vervangen. Temperatuur op klokkenpaneel is normaal. Uitlaat is niet lek. Luchtfilter is goed.
Van de week ging bij na het terugschakelen en uit de versnelling halen (verkeerslichten) het lampje 'accu laadt niet bij' branden. En jawel: motor was uit. Sloeg na starten wel weer normaal aan.
De auto heeft 205.000 km gelopen.
Iemand een tip?
Groeten,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Frank,
Het accu lampje zal wel aan zijn gegaan omdat de motor afgeslagen was, of omdat het toerental dermate laag is geweest, zal niet het probleem zijn..
Kun je de auto eens uitlezen ? Zo ja, doet dat eens en noteer gelijk de storingscode's even hier..
Verder mag er uiteraard geen vacuumlekkage aan de inlaat ( slangetjes ) zijn, meet ook eens even de weerstand van de koelvloeistof temp sensor bij koude en warme motor en noteer de waarde eens hier, als het goed is een 4 polige sensor in de buurt van de cilinderkop / plastic flens, meten tussen pen 1 en 3
Ook kun je het gasklephuis even schoonmaken..
Gr Stefan
Okay, dank. Gaat volgende week gebeuren (heb zelf geen laptop met VAG-COM).
Lampje inderdaad door afgeslagen motor, maar aangezien ik geen vaste toerenteller heb (kan toerental wel zien via diagnosestand in totaaltellerscherm) en de radio altijd hard aan heb, merkte ik door het lampje dat 'ie was afgeslagen :)
Volgende week dus meer info. Dank.
14 jaar
Update (ik kan volgende week dus pas uitlezen):
Ik heb vanavond de tank vol gegooid (reed afgelopen maanden met halve tank of minder). Het probleem doet zich nu niet voor. Tweemaal veertig kilometer gereden en eigenlijk continu geprobeerd het inhouden te veroorzaken.
Ik weet niet hoe de leiding aan de tank zit, maar kan dit iets verklaren? Meer druk een brandstofleiding in? Of kan dit alleen toeval zijn...
Groet,
Frank
14 jaar
Hallo Stefan,
UITGEBREID DIAGNOSERAPPORT
De auto is uitgelezen. Ik heb de diagnose-laptop meegekregen en heb er mee gereden (twee erg belastende ritten en een tijd parkeerplaats).
Het rapport staat hier: http://www.megaupload.com/?d=WITNR5GZ
Wie o wie zit wat vreemds? Is de ontstekingstiming goed? Is een load van 33% stationair normaal?
14 jaar
Frank,
Ik zie alleen een Excel bestand waar jezelf iets geschreven hebt over gas geven tot 150km/h
Doe hem eens uploaden via : http://imageshack.us
Gr Stefan
14 jaar
Hey Stefan,
Je hebt waarschijnlijk alleen naar de eerste tabbpagina (werkblad) gegeken. Dat is inderdaad het voorblad, waar verwezen wordt naar de tabpagina's met de gegevens.
Uploaden van een Excel-document via imageshack krijg ik niet voor elkaar (hij accepteert alleen echte afbeeldingen).
Maar aangezien je het bestand al binnen hebt, hoeft dat geen probleem te zijn.
Frank
14 jaar
Hallo,
Leeft men nog? Het document heeft dus tabbladen (voor de Excel-leken: onderaan in 't scherm kun je van tabblad wisselen).
Frank
14 jaar
Hallo iedereen,
Het wordt slechter en slechter. Van de week gereden van Deventer naar Schiedam en terug. Bij constante snelheid geen probleem. Normaal benzineverbruik. Geen olie- of koelwaterverlies.
Bij accelereren gaat alles moeizaam. Het lijkt wel een motor met 30 pk. Bij driekwart gas gebeurt er bijna niets. Ik moet inmiddels vol gas geven om de auto te laten acceleren. Dan krijg ik af en toe het oude volle vermogen en af en toe matig vermogen.
Ik ben bang dat ik binnenkort stil kom te staan. Is er echt geen hint te vinden in m'n Excel-sheets?
Groeten,
Frank
14 jaar
Kan het soms zo zijn dat er verkeerde bougies in zitten?
Ik heb BUR5ET. Zat er ook in.
In het handboek van Kluwer staat echter dat er voor 1.6-motoren ná 1993 BUR6ET in moet.
Frank
14 jaar
Aan de bougie's zal het niet liggen, het verschil in deze 2 is enkel de warmte graad ervan..
Heb je nu al eens de temp bekeken in de meetwaarde blokken ?? en het liefst tijdens het rijden om te kijken wat hij aangeeft als hij zo slecht gaat lopen..
Gr Stefan
14 jaar
Hallo Stefan,
Dank voor het antwoord.
Ik heb sinds dag één van dit bericht alle meetwaarden van tijdens het rijden hier beschikbaar gemaakt. Je 'moet' het zelfde Excel-bestand opnieuw openen, maar dan het tweede, derde en vierde tabblad aanklikken.
Mooier kun je het niet krijgen!
Frank
14 jaar
Frank,
Die foutcode : 00515 wanneer staat die erin ? Alleen als hij op contact staat ? Zo ja, dan kun je deze fout negeren, als de motor loopt moet deze weg zijn!
In tapblad 1 zie je bij 313 dat er ergens iets niet lekker loopt, temp valt terug naar 70 graden voor even en dat betekent even meer brandstof inspuiten, ook de lambda reageerd meteen raar..
De inlaatlucht temp is wel goed..
Waarschijnlijk staat je gaskabel ook niet goed afgsteld, niet dat dat je probleem veroorzaakt, maar om het even te zeggen, normaal zit je rond de 90 graden bij een gasklep die vol open is, bij jou komt hij tot aan de 80 zo te zien.
Zo 123 zie ik niet echt wat vreemds, of moet er al langs af gekeken hebben..
Het zou misschien een stuk makkelijker worden als je een log kon maken op het moment dat hij niet vooruit komt of inhoud.
Schaal D is je watertemp, als deze onder het rijden of tijdens inhouden ineens 120 graden aangeeft, om een voorbeeld te noemen, dan gaat hij minder brandstof inspuiten en dus inhouden, geeft hij bv -40 aan, dan verzuipt hij zowat en krijgt hij net teveel, die temp die je daarziet is voor de ECU en dus niet hetzelfde als die op je dashbord aangeeft.
Gr Stefan
14 jaar
Hallo Stefan,
Fijn dat je hebt gekeken. De volgende keer post ik ergens een HTML-tabel: veel makkelijker. Dank voor de afsteltip voor de gaskabel. Foutcode 00515 inderdaad de bekende code die er is als de motor uit staat.
- Die temp. naar 70 graden (en lambda raar) is éénmalig, dus te negeren? Lijkt op een communicatiefout naar de interface, als ik het zo beoordeel?
- Kan het inspuitventiel vervuild zijn? Daar ga ik zo even naar kijken.
- Off topic: sinds gisteren lekkage van koelwater aan de rechterkant van het blok, net onder het kleppendeksel (waar de grote dop en de leidingen zitten).
--------------------------------------------------
De auto rijdt nu (inmiddels weer een paar weken en 1.300 km verder) als volgt:
- Ter vergelijking: van 0 km/h naar 100 km/h houdt 'ie een 1999 1.4i AEX (in nieuwstaat) maar nét bij. Dan moet ik wel moeilijk doen.
- Hij haalt de 170 km/h op de teller (rechte stuk/beetje bergop) nog best wel.
- In het gebied 2.000 - 3.000 rpm de grootste moeite om vooruit te komen. Plankgas haalt 'ie nog net ergens wat energie vandaan. Maar zelfs dat gaat variabel (wel vloeiend). Echt het idee dat het ding snakt naar brandstof of lucht.
- Vooral tussen 30 km/h - 80 km/h veel en veel te traag. Of je moet dus asociaal hoog in de toeren rijden. Dan kom je wel mee.
Hij doet het wel dus, maar erg slecht.
14 jaar
Zou je nog eens een Log kunnen maken als hij zo slecht loopt ?
Of was dat in je eerste log ook al zo dat hij erg slecht liep ?
Het zal geen communicatiefout naar de interface zijn, maar gewoon de sensor die verkeerd aangeeft, als is het sporadisch.
14 jaar
Hi Stefan,
Okay. Het kan inderdaad wel ergens op duiden.
Tijdens alle drie de logs, liep de auto inderdaad zeer slecht. Ook tijdens die eerste log was de auto voortdurend aan het snakken.
Jammer dat ik die auto niet per post kan opsturen :)
Frank
14 jaar
Heren,
De oorzaak is gevonden en het probleem is opgelost!
Vanavond heb ik als laatste wanhoopspoging het complete gasklephuis, opvoerpompje en injector gedemonteerd tot op de kleinst mogelijke delen en alles in een ultrasone reiniger op 80 graden gegooid.
En wat denk je, na monteren: starten, lopen, fluiten en vol vermogen rijden!
Waarschijnlijk was dus de injector verstopt.
Wellicht zinvol om van de week het brandstoffilter te vervangen.
Groeten,
Frank
14 jaar
Kijk, mooi om te horen!
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar