Hallo,
Ik heb sinds een maand het volgende probleem met mijn Seat Ibiza. Na mijn werk rijdt ik weg en loopt de motor goed. Na ongeveer 500m moet ik stoppen voor stoplichten, waarna de motor soms op 3 poten begint te lopen, zo lijkt het.
De motor loopt dan onregelmatig en heeft weinig vermogen meer. De motor komt moeilijk op toeren en de auto komt amper vooruit. Vervolgens rij ik na 300 meter naar een parkeerplaats en zet de auto even een halve minuut uit. Hierna start de auto weer perfect en loop de motor ook weer alsof er niks mee aan de hand is geweest. Hierna heb ik er de hele dag geen last meer van. Het rare is dus dat het soms gebeurd; de ene keer gaat het een aantal dagen goed en heeft de auto geen problemen. De andere keer is het elke dag en moet ik de auto dus even stoppen en weer starten. Er branden geen lampjes op het dashbord en na het herstarten rijd de auto alsof er niks gebeurd is.
Wat kan dit zijn?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat de motor-computer een probleem met de verbranding in 1 (of 2) van de cylinders constateert.
Van de desbetreffende cylinder wordt dan de inspuiting compleet gestopt om schade aan de katalysator te voorkomen.
Bij een herstart van de motor wordt de inspuiting op alle cylinders weer hervat.
Het is inderdaad vreemd dat het motorlampje niet knippert tijdens het probleem en vervolgens ook niet continue brand.
Werkt het motor-lampje (MIL) wel tijdens het contact aan zetten (voordat je de motor start)?
Heb je de auto vanaf nieuw?
Ik heb de auto niet vanaf nieuw. Wat bedoel je met het motor lampje? Het EPC lampje? Dit brand wel als ik alleen het contact aanzet, maar niet als ik de motor start. Ook tijdens het stotteren/slecht lopen brand deze niet.
Wat zou een oplossing kunnen zijn?
9 jaar
Het lampje wat ik bedoel is het officiële foutlampje. Dat is geel/oranje met een symbool van een motorblok. De tekst "engine check" is optioneel.
Zie: http://www.kamphausautocare.com/wp-conte...
Ik zou eens beginnen met uitlezen. Dan weet je mogenlijk om welke cylinder het gaat.
Okee uitlezen lijkt me handig onder het rijden denk ik?
Dan moet ik een obd lezer hebben denk ik? Hebben jullie tips voor een goede lezer ?
9 jaar
Als het goed is staat de foutmelding nog opgeslagen en is door garage uit te lezen
Okee bedankt.
Ik zat alleen te kijken voor een eigen uitlezer zodat ik zelf een en ander kan uitlezen / wissen.
Hebben jullie voorbeelden van een goede lezer?
9 jaar
Voor Seat is VCDS of VCDS-Lite het beste. Daar kun je alles mee uitlezen, dus ook airbags, abs, etc. etc.
Een kabel van Ross Tech?
Dat is het enigste wat ik kan vinden qua vcds....
9 jaar
Rosstech heeft zijn eigen website. VCDS-Lite is de goedkoopste oplossing voor deze auto.
Zie: http://ross-tech.com/vcds-lite/index.htm...
en: http://www.ross-tech.com/vag-com/vag-fun...
Dus als ik het goed begrijp koop ik bij RossTech alleen een kabel en software, zodat ik de auto met mijn laptop uit kan lezen?
9 jaar
Ja, als je voor de volledige grote VCDS versie kiest.
Nee, als je voor VCDS-Lite kiest. Dan is de software gratis (maar dan wel beperkt) en koop je de kabel ergens anders.
Okee bedankt.
Dus als ik kies voor deze kabel:
http://www.r43dsxl.nl/vag-com-12-12-3-di...
En de software VCDS Lite, dan moet het lukken en kan ik mijn auto uitlezen?
Kan de software ook live uitlezen? Dus onder het rijden?
9 jaar
Nee, dat is goedkope chinese namaak met gestolen software.
Voor VCDS-Lite heb je een zogenaamde KKL-interface nodig. Ross-Tech adviseert om er 1 te nemen met een FTDI FT232 Chip.
Zowel voor VCDS als VCDS-Lite en vele andere software en hardware geld dat in principe de auto (van alle merken) rijdend is uit te lezen.
Bij sommige merken (ik dacht niet dat bij VW/Seat) kan het zijn dat een ABS of ESP niet rijdend uit te lezen is of slechts tot een beperkte snelheid uit te lezen is. Meer uitzonderingen ken ik niet.
Hallo,
Okee dat lijkt me geen goede koop dan.
Heb e.a. gegoogled en kwam deze tegen:
http://www.obdshop.nl/obd-usb-interface-...
Sorry als ik misschien zeur of doorvraag. Maar wil gewoon graag leren zelf uit te lezen en het e.a. te leren hierover....
In bovenstaande link zit zo'n chip maar heeft geen CAN-bus....
Zou dit wat zijn?
9 jaar
Dat in de KKL-interface geen can-bus zit, dat klopt. Toen die interface ontworpen werd, werd de can-bus nog niet in automobielen gebruikt.
Voor je huidige auto is het geen probleem, zelfs al zit daar een can-bus in.
Het gaat erom of de diagnose via de can-bus gedaan wordt en dat is pas vanaf modeljaar 2005/2006 bij de Volkswagen groep.
Vanaf het moment dat er can-bus opzit, heb je de volle VCDS nodig, want die kan wel uitlezen via can-bus.
Voor je huidige auto volstaat VCDS-Lite met die KKL-interface.
Okee bedankt!
Dus als ik de kabel die in de laatste link die ik gestuurd heb koop, moet ik de auto uit kunnen lezen icm. VCDS lite en mijn laptop?
9 jaar
Lijkt me wel, ja. VCDS-Lite is bedoeld als opvolger van Vagcom 4.09.
Ik heb de kabel binnen, maar krijg bij de VCDS lite versie de melding: Interface status : Not found
Wat is dit?
9 jaar
Maakt geen verbinding , controleer je zekeringen eens.
Heb je een Virtuele com-poort driver geïnstalleerd? En is deze correct ingesteld?
Zie: http://ross-tech.com/vag-com/usb/FTDI-VC...
Opties bij VCDS Lite goed ingesteld?
Zoe: http://ross-tech.com/vcds-lite/manual/op...
De howto bij de interface zegt dat je Com 1, 2 of 3 moet gebruiken (en niet Com4 zoals in de voorbeelden van RossTech)
Auto loopt weer goed. Na een reset met de kabel doet deze het weer.
Bedankt allen
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar