👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
De auto start 's morgens heel slecht. Het gloeilampje gaat heel snel uit (na een seconde al). Als de auto een tijdje gelopen heeft start hij wel goed. Nieuwe gloeibougies, nieuwe temperatuursensor, nieuw relais 109: probleem nog niet opgelost.
Wie heeft hier ook ervaring mee of weet hier een oplossing voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Jori,
Een seat met een SDI of TDI gloeit niet wanneer de koelvloeistoftemp. boven de 9 graden is. Beneden de 9 graden hangt het af van hoe koud het is. Zo rond de 0 graden zal de installatie ong 4 a 5 seconden moeten gloeien. wanneer dit niet het geval is is de gloeiinstallatie niet goed. Probeer de sensor even los te koppelen dan meet hij een hele lage temp en moet dhet lampje lang blijven branden dus gloeit hij ook lang. Wanneer dit niets uitmaakt moet je het toch verder in het gloeicircuit zoeken. Zijn de bougies wel door het juiste type vervangen?
Gr Henk
hallo Henk,
Het is bij mij inderdaad zo dat wanneer de sensor losgekoppeld is (stekker eruit) dat het lampje lang blijft branden en de auto goed start. Maar hoe los ik het probleem nu op? Ik kan toch niet altijd de stekker eraf halen?
20 jaar
Nieuwe temperatuursensor erin en het probleem is opgelost
Gr Henk
Temperatuur zender geeft ZEER waarschijnlijk een verkeerde waarde bijv. 40 graden i.p.v. 5 graden.Hierdoor gloeit ie dus bij koud weer niet voor.
Had vandaag nog zo'n auto.Zat stationair te gooien en liep ook te hoog.Bleek dat 55 graden aangaf i.p.v. 95 graden.Denk dat jouw probleem ook hier inzit.
Succes!
groeten Alexander
Je was me net voor Henk,maar we delen dezelfde mening.
groeten Alexander
hallo Henk,
ik heb vandaag een tempratuursensor gekocht en der op gedaan.
Ik ben benieuwd wat ie s morgen doet.
gr jori.
20 jaar
Bedankt Alexander.
Ik hoop dat ie morgen wel goed voorgloeid en dat ie meteen start.
gr jori
20 jaar
hallo henk, alexander,
Nou ik heb er een nieuwe temperatuursensor ingedaan gisteren, maar vanochtend startte hij weer niet. Ik moest eerst weer de stekker loshalen en dan start hij pas goed!
Wat zou er nog mis kunnen zijn?
Help me!
Gr Jori
20 jaar
Hoi Jori,
Jammer dat het niet de temp sensor is. het is echter wel zo dat hij, wanneer losgekoppeld laat zien aan het schakelrelais dat het heel koud is dus dan schakeld hij de gloeiinstallatie langer in. Nu in jou geval moet je toch gaan denken aan het gloeirelais. Deze krijgt ook van de sensor het temparatuurs signaal. Dus deze controleren en eventueel vervangen. Soms is het bij een demontage bedrijf ook wel mogelijk om even een relais te proberen (doen wij in de garage ook regelmatig). Goed de sensor is nu goed dus verder zoeken in de richting van het relais.
Henk
hoi henk.
ik heb ook relais 109 veranderd en gloeibougies.
Ik heb net gekeken en en de auto gestart maar hij doet het weer niet het lampje gaat heel snel uit?
20 jaar
de auto is naar de dealer gegaan. Vandaag zijn ze er achter gekomen dat het aan de temperatuursensor in de dieselpomp (ofzoiets) ligt. Die gaan ze vervangen. Ongeveer 85 euro. Ik hoop dat ie het weer doet.
20 jaar
Hoi jori,
Laat even weten of het gelukt is en wat nu de oorzaak was, eventueel met het onderdeelnummer erbij, kan ik even kijken wat en waar die zit in ETKA (onderdelen catalogus van de VAG)
gr Henk
Ik heb even in ETKA gekeken bij de temparatuursencor in de brandstofpomp. Ond nr:028 906 040C
Dit onderdeel heeft niets met het gloeisircuit te maken dus die zal dan wel goed zijn geweest?
verder mooi dat het is opgelost, Ook voor die alhambra tdi 2000 die een soortgelijk probleem is zit het onderdeel in de brandstofinspuitpomp
Gr Henk
sorry ik was te optimistisch. Mijn auto start nog steeds niet en na drie dagen onderzoek heeft de garage nog steeds het probleem niet gevonden.
Wat kan ik nu nog doen?
Gr. Jori
20 jaar
Wie weet wat er aan de hand is?
20 jaar
Denk eens aan lucht in het brandstofsysteem, rechts voor misschien thv het brandstoffilter zitten leidingen die akelig dicht langs de carrosserie lopen, misschien zit daar wel een klein gaatje in.
S6 verder.
TD
mijn auto gloeit niet s morgens,wat heeft dat met brandstofleiding te maken?
20 jaar
Jori,
Relais 109 is toch het hoofrelais ik dacht dat 103 het gloeirelais was.
ja dat klopt.Ik heb ze allebei verander en hij gloeit s morgens nog steeds niet?
20 jaar
103 dat is de gloei relais.
20 jaar
Dan heb ik nog een tip heb je wel eens aan de portierschakelaar gedacht,deze types gaan toch gloeien zodra je het linker portier open doet.
ja dat zeggen ze,maar die is ook verander.
De gloeibougies ook en temp sencor ook lees maar boven in wat er allemaal gedaan is ik word er ziek van.
20 jaar
Ik heb een afspraak met een auto-electra monteur,die de bekabeling hellemaal gaat controleren tot aan de zekering kast.
20 jaar
Ik heb het allemaal gelezen,maar waarom is het gloeien als je de deur open doet veranderd gaf dat problemen dan?
Of hebben ze het veranderd omdat ze dachten dat daar de fout zat?
Hallo Hans,
Ik heb een tijd geleden de stekker bij de linkerportier erafgehaald om er een draad voor de boxen tussen het gaatje te doen, zodat die via de deur stroom krijgen.
Daarna heb ik de stekker weer terug gedraaid. Zou het misschien daardoor komen dat de auto niet gloeit???
Jori
20 jaar
Ik denk dat dat de oorzaak is misschien dat je nog weet of toen de ellende begonnen is?
Hans
nee? hij gloeide gewoon
Ik ga nu nog een keer de stekker los schroeve en weer terug draaien je weet wel links onder de deur bij de zekering kast
20 jaar
Maar wat ik eigenlijk bedoelde is het schakelaartje wat ook voor de binnenverlichting is via dat schakelaartje werkt ook het gloeien als je de deur open doet.
Die veroorzaakt ook weleens storing
Die hebben ze veranderd zeggen ze.
20 jaar
Volgens mij moet je het toch in die richting zoeken
richting de deur schakelaar?
20 jaar
Inderdaad,verder heb je alles al gehad ik denk dat daar iets mis is.
Met het schakelaar? ja maar die is nieuw.
Met de bedrading van de schakelaar?
Ik ga het tegen die electro-monteur zegen.
Hij zegt dat ie het 100% kan vinden en kan maken maar hij vindt het raar dat de seat dealer het niet kan vinden en de computer van hun ook niet en geen storing. Hij vindt het heel raar en ik ook. Ik heb boven mijn grote beurt (800 euro) nog eens 450 euro aan diagnose kosten en dieselpomp sensor betaald.
Je begrijpt dus dat ik heel graag wil weten waar het nou aan ligt.
20 jaar
Hallo hans,
de auto is gemaakt.
het lag aan een relais 103, er is een andere, een groter relais in gedaan (van een ford, maar past ook op vw). De startmotor is gereviseerd en uiteindelijk gloeit de auto goed voor en start hij in een keer.
Het enige probleem is nu dat het gloeilampje ook lang blijft branden als de motor al warm is. Maar dat is een klein probleem, dan draai ik gewoon wat eerder het contact om.
Groeten Jori
20 jaar
Mooi dat het nu eindelijk is opgelost,bedankt voor de terugkoppeling.
Gr Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar