Seat Cordoba : Start slecht als de auto een dag in de zon staat

betreft een Cordoba 1.6 benzine Klant heeft al bijna een jaar problemen met deze auto. Als hij de auto s'morgens bij zijn werk neer zet in de zon, heeft hij s'middags een slecht aanslaande motor.In de winter met kouder weer of met een bewolkte dag heeft hij dit probleem niet, maar tijdens het rijden schokt de auto wel. Nu het weer wat warmer wordt en de auto weer een middag in de zon heeft gestaan wederom een slecht startende auto. Wij hebben dat niet kunnen controleren, maar het verhaal is dat de auto dan niet op het gasgeven reageert. Het schokken is er nog altijd en er niet uit te krijgen.

Alle componeneten doorgemeten met uitlees-apparatuur en scope: geen verkeerde signalen te vinden. temp.sensor is uit voorzorg vervangen, maar geen resultaat.

Klant wil op eigen verzoek dat we een nieuw gasklephuis monteren, maar zelf denk ik daar weinig resultaat mee te halen.

Wie oh wie???

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

je zou inderdaad te kv temp sensor verwachten... maar gasklephuis zou ook kunnen..

als het een 1.6 is dan ken ik de meest wilde verhalen van storingen die uiteindelijk toch door gasklephuis kwamen... hebben nogal eens kuurtjes. (pas dus op met die dingen reinigen!!!!!)

maar een auto reageert niet op UV-straling, dus moet de klacht met het in de zon staan een temperatuur-oorzaak hebben.... is de temperatuursensor in de buitenspiegel ook nog goed? (buitentemp sensor)

en de klep in de luchtaanzuigbuis?! heb hier ook eens een storing mee gehad.

check dit eens.


mvg

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik oh ik, Siem, ik durf bijna niet meer na de Move met blauw lampje maar probeer het toch maar. Gisteravond hele avond gewerkt aan een punto met precies omgekeerd probleem. Koud start ging redelijk, co dito, totdat ie warm was. Co van 8% en zuipen als een ketter! Alles maar dan ook alles gedemonteerd en gecontroleerd en waardes gemeten. Uiteindelijk de oorzaak gevonden: De benzine inspuitdruk is af te stellen dmv een heel klein schroefje in de monopoint. Iets open gedraaid, dus minder druk, en voila, daar donderde het co naar beneden, en gelijk ook weer een l.sonde die zijn werk weer deed. Die stond eerst maar te roepen: minder!minder!minder! Alleen de ecu gaf het signaal wel aan de injector maar die kon niet nog korter open. Doordat de inj.druk te hoog was spoot ie in zijn kortste openen nog teveel in. Door de druk zo ver naar beneden te draaien bij 2500 tpm totdat de sonde tester een perfecte werking aangaf, is het allemaal weer dik in orde! Moraal verhaal: heeft de jouwe ook een monopoint? Want als ik het zo lees heeft ie gewoon iets te kort brandstof. De temp.sensor geeft bij warm weer al aan dat ie iets moet minderen met kwantiteit, bij koud weer heb je dat niet. Kun je er op geen enkele wijze achterkomen of het co2 te hoog is? Ook is je hc dan waarschijnlijk onder de 100ppm.
Ik roep ook maar wat hoor! Maar ik stond er wel versteld van dat je zo eenvoudig de brandstofdruk kon verhogen of verlagen bij een monopoint. Was nieuw voor mij.

Misschien heb je der wat aan,

Sytze

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

heet geen monopoint meer.. maar wel goede tip voor andere problemen :) thnx (blauw lampje?! ;) )


mvg

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik ken dit probleem van een Saxo 1.4i. Loopt ook niet mooi na een dag in de zon staan, verder geen enkele klacht. Volgens mij ligt dit aan de programmatuur die teveel corrigeert op de inlaatlucht temperatuur. In het geval van de Saxo moet je hem gewoon een halve minuut stationair laten lopen, dan is de temperatuur gezakt en kun je normaal wegrijden.
Tip: kontroleer ook eens de inlaatlucht temperatuur.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

@blijegeit: ja na veel heen en weer gebel met siem en zelfs van mijn kant een halve Move uit elkaar gehaald te hebben, besloot klant (van siem) er mee door te rijden. Kijk nog wel ff voor link.

Sytze

http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

@ Siem: bij een audi 2.3 met zeer slecht willen aanslaan indien halfwarm, ook kvt sensor vernieuwd, geen verbetering. snapte er niks meer van, klacht wees duidelijk in die richting. toen een sensor uit voorraad auto geschroefd en geplaatst en vanaf dat moment alles in 1 keer wel ok?! de nieuwe sensor in voorraad auto gedraaid en ook die lijkt goed! rara hoe kan dit?

Alexander243 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ik zo je verhaal lees zal ik aan de comp. gaan denken.Deze zit onder de paravan plaat en als hier de hele dag de zon op heeft gestaan kan je mogelijk problemen krijgen.

Natuurlijk niet een onderdeel die je zo maar vervangt,maar ik denk toch dat die oorzaker is van je probleem.

Suc6 Siem

Siem Bijman (170) PRO, 18 jaar geleden

Jongens bedankt voor al jullie tips. Ik was de topic evben vergeten en die updates kwamen ook niet, dus schoot het probleem mij vanmiddag weer in gedachten. Ik zou de klant nl. nog even weer terug bellen.

Ik heb alles vorig najaar gecontroleerd en alle 4-gaswaarden zijn en waren perfect. Ik ga eens wat prijzen opvragen, want het is een auto die we vorig jaar hebben verkocht en willen het voor garantie oplossen en dan is het dus beginnen met de ene en misschien wel eindigen met dse laatste optie.

@Sytze in ieder geval bedankt voor je hulp en het "blauwe lampje" komt vast nog wel binnen voor een apk en dan moet er wel weer wat aan gedaan worden denk ik.

@Blijegeit en @Alexander: vaker een computer vervangen van zo'n Seat? Gasklephuis lijkt mij een oorzaak van het lichtjes inhouden, maar de computer op die plek kan natuurlijk de verklaring zijn van de zonnesteek.

@Old Ford als de inlaatlucht temp.sensor niet goed zou zijn, krijg je denk ik verkeerde 4-gaswaarden????En ik heb er nog nooit een vervangen

Dus 4 mogelijkheden en ik wacht de reakties op mijn berichtje nog even af alvorens te beginnen met bestellen.Dan hoor je nog weer van mij terug.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Siem, zelfs als de luchttemperatuur sensor defect is kun je perfecte 4-gas waardes krijgen omdat het probleem gecorrigeerd (verdoezeld) wordt door de lambda-regeling. Alleen bij het starten en onmiddellijk daarna werkt de lambda-regeling nog niet. Dus daar kun je er wel last van hebben. Misschien dat bij VW/Seat er weinig kapot gaan, maar bij andere merken wel, zoals b.v. de Lancia Delta, daar sneuvelden ze bij bosjes.

Siem Bijman (170) PRO, 18 jaar geleden

Gaan we die sowieso maar eens vervangen. Klant krijgt steeds meer startproblemen zegt hij. dus ik hoop eigenlijk dat we dat hier zelf eens kunnen ondervinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.