Hallo,
Al enige tijd had ik het probleem dat mijn auto schokte en stootte bij koude motor na langdurig stationair lopen. Bovendien liepen de toeren vaak veel hoog. Er bleek een scheur in de voetpakking te zitten en een vacuum slangetje. Deze zijn vervangen en de motor loopt nu wel lekkerder, echt blijven de toeren stationair varieren tussen de 1500 en 2000 tpm. In de versnelling geeft de auto dan ook zelf gas onder de 2000 tpm (is erg vervelend en soms gevaarlijk). Heel soms vallen de toeren tijdens stationair draaien ineens terug voor één seconde.
De computer is niet uit te lezen (oud type) en wordt gereset door de accu te ontkoppelen. Dit heb ik gedaan. Opvallend is wanneer ik de stekker van (volgens mij) de stappenmotor eraf haal de motor stationair normaal gaat lopen. De verbranding is dan echter wel slecht (hij stinkt enorm en houdt in). Ik heb het over de grote stekker aan de rechterkant van de carberateur.
De garages weten niet wat het is en kunnen alleen alles door gaan meten en lukraak vervangen. De auto heeft 220.000 km gelopen en ik weet dus niet of ik wéér 250 euro of meer uit wil geven zonder de verzekering dat het probleem opgelost wordt. Is er iemand bekend met dit probleem en zijn er handelingen die ik uit kan voeren om het probleem te achterhalen? Alvast mijn hartelijke dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oh ja, wanneer de motor helemaal koud is loopt ie vaak stationair een stuk langzamer (soms gewoon 1000 tpm). Al snel gaat even later het toerental omhoog.
hallo,
Ten eerste wil ik even zeggen dat iedere toledo dus ook die van de eerste serie uit te lezen zijn.Dit gaat dan door middel van de knippercode.Dus iedere seat of volkswagendealer kan jouw toledo uitlezen. Maar daar gaat het in principe niet om.
Als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat je computer naar de galemiezen (kapot) is, maar deze kun je vrij goedkoop op de sloop verkrijgen. Ik heb er pas één gekocht voor 50 euro maar let wel op of je het goede nummer hebt want er zit verschil tussen de computer van een 1800 of van een 1600. En als ze op de sloop een beetje schappelijk zijn mag je hem misschien eerst wel eens proberen of het probleem dan opgelost is maar ik denk het wel als ik je probleem zo hoor.
21 jaar
Martin, mijn hartelijke dank voor je tip. Morgenochtend ga ik nog één maal naar de garage, dan zal ik dit gelijk voorstellen. Ik laat tzt weten of dit idd het probleem was.
21 jaar
Aan de klacht te horen werkt de koudstart precies ook niet zoals het moet, ik zou deze eerst ook een nachecken! ( rechts tegen carbu, er komen 2 waterslangen op toe). Zou zeker en vast toch ook wel eens even uw onderdrukleidingen even nakijken op barsten of scheuren, als de motor(valse lucht) aanzuigt krijg je ook dit soort klachten !
21 jaar
Alle slangen zijn gecontroleerd en een aantal inderdaad vervangen. Met behulp van spray is gecontroleerd of er nu geen valse lucht meer aan wordt gezogen, dit is het geval.
Toen ik vorige week naar de garage reedt, deed de motor het ineens weer goed (tussen 1000 en 1100 tpm). De Seat garage kon mij niet verder helpen dan "kan 4 uur zijn maar ook 4 dagen werk". Sindsdien rijdt de auto eigenlijk weer helemaal goed. Ik het lijkt wel alsof de computer een "helder leermoment" heeft gehad. Ik denk dat ik het zo laat, mocht de accu er ooit afmoeten dan houd ik de polen van een tweede er gewoon op. Bedankt voor jullie hulp en mocht het probleem weer opspelen dan ga ik naar de sloop voor een computer.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar