Seat toledo 1.6 1f 55 kw: toerental en vermogen problemen

Bouwjaar: 1997

Kan iemand mij verder helpen met het volgende probleem: wanneer ik stil sta met draaiende motor begint het toerental op- en af te lopen. De motor slaat soms ook af ik kan hem daarna direct weer starten. Onder het rijden schokt de motor, wanneer ik dan gas geef verdwijnt het, ik krijg dan wel een vreemde lucht van de uitlaat naar binnen. Als ik op een hellend vlak rijd, brug of weg, dan begint de motor ook te schokken. Onder het rijden gebeurt het ook vaak dat mijn gaspendaal automatische begint te werken, er wordt dan een beetje gas gegeven

Wim12252

Geplaatst door Wim12252 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat weleens gebeurt is dat de voetpakking onder je injectorhuis scheurt.Hij zuigt hierdoor valse lucht en gaat vervolgens gooien..slaat af en gaat wat inhouden.Wat je kan doen is de motor laten lopen en vervolgens aan de gasklephuis trekken in verschillende richtingen.Als ie slechter gaat lopen is ie dus kapot.

Wim12252 (0), 20 jaar geleden

Je hebt gelijk. De wagen is ondertussen naar een Seatdealer geweest, inderdaad was de voetpakking stuk. Als leek vraag ik mij af waar je voetpakking zit en wat zit er op afgewerkt dan en hoe komt het dat het toerental dan daalt en stijgt bij stationair. Ik heb hier heel lang mee lopen tobben, de garage kon niets vinden, is dit een moeilijke storing dan.

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik zal het proberen simpel uit te leggen.Je hebt een motor,hier aan vast zit het inlaatspruitstuk gemonteerd.Tussen deze delen zit een pakking gemonteerd die voor een goeie afdichting moet zorgen.Bij deze motor komen alle inlaatkanalen bij elkaar en hier wordt het gasklephuis gemonteerd.Hier zit dus de gasklep in gemonteerd en er verschillen sensoren en actuatoren op gemonteerd,zoals injector,gasklepsensor,ect..

Tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis zit deze beruchte voetpakking,die dus bij jouw stuk was.

Aan de hand van het toerental en gasklepstand en nog wat andere sensoren wordt de inpuithoeveelheid bepaalt.Deze metingen zorgen ervoor dat je de juiste brandstof/luchtmengsel verhouding hebt.

Als er ergens een lek(b.v gescheurde voetpakking) is onstaan tussen gasklephuis en motor wordt er dus zoals wij dat noemen valse lucht aangezogen.De motor krijgt nu meer lucht dan hij berekend had en draait nu met een ARM mengsel.

Dit heeft als gevolg dat ie stationair gaat gooien of hoog stationair draaien.in deellast(half gas) gaat ie stotteren/inhouden en je kan zeker wat vermogenverlies hebben.

Of dit probleem zo moeilijk was om op te lossen durf ik niet te zeggen.Zelf denk ik van niet,maar dat blijft altijd moeilijk te zeggen als er zelf aan gezeten hebt.

Wim12252 (0), 20 jaar geleden

Hallo Alexander,

Nogmaals bedankt voor je antwoord,

Wim

Wim12252 (0), 20 jaar geleden

Hallo Alexander,

Onder heb ik mijn vraag en jouw antwoord ter herinnering geknipt. Ik dacht dat het onderstaande probleem wat ik had opgelost was, maar sinds kort begint het zelfde probleem zich weer te vertonen. Heb jij enig idee hoe dat mogelijk is.

Groet en alvast bedankt,


Wim de Jongste

--------------------------------------------------------------
Hallo,

Kan iemand mij verder helpen met het volgende probleem: wanneer ik stil sta met draaiende motor begint het toerental op- en af te lopen. De motor slaat soms ook af ik kan hem daarna direct weer starten. Onder het rijden schokt de motor, wanneer ik dan gas geef verdwijnt het, ik krijg dan wel een vreemde lucht van de uitlaat naar binnen. Als ik op een hellend vlak rijd, brug of weg, dan begint de motor ook te schokken. Onder het rijden gebeurt het ook vaak dat mijn gaspendaal automatische begint te werken, er wordt dan een beetje gas gegeven.

Alvast bedankt,

Wat weleens gebeurt is dat de voetpakking onder je injectorhuis scheurt.Hij zuigt hierdoor valse lucht en gaat vervolgens gooien..slaat af en gaat wat inhouden.Wat je kan doen is de motor laten lopen en vervolgens aan de gasklephuis trekken in verschillende richtingen.Als ie slechter gaat lopen is ie dus kapot.

succes!

groeten Alexander

Hallo Alexander,

Je hebt gelijk. De wagen is ondertussen naar een Seatdealer geweest, inderdaad was de voetpakking stuk. Als leek vraag ik mij af waar je voetpakking zit en wat zit er op afgewerkt dan en hoe komt het dat het toerental dan daalt en stijgt bij stationair. Ik heb hier heel lang mee lopen tobben, de garage kon niets vinden, is dit een moeilijke storing dan.

Nog bedankt voor je antwoord,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.