Seat Malaga: Stilvallen bij koude start

Bouwjaar: 1986

Het betreft hier een Seat Malaga 1.2(75000km , van oudere man) van 1986 met pierburg carburator. Deze wagen blijft niet draaien bij koude start : automatische chokeklep nochtans in gesloten stand. Onlangs ook nog vervangen : bougies, bougiekabels, delcokap + rotor.
Heeft iemand gegevens over de afstelling van deze carburators ?

Italiaantje

Geplaatst door Italiaantje (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Malaga? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Je zou ook even moeten controleren: de versneld statoinair regeling die samen met de chokeklep bij een koudstart in actie hoort te komen. Waarschijnlijk zit daar het probleem. Deze zit op de carburateur aan de zijkant en zorgd ervoor dat het mengsel niet alleen rijker wordt, maar ook dat de motor stationair sneller draait als hij koud is. Belangrijk is wel dat je voor dat je start even het gaspedaal 1x intrapt tot de bodem. Dan treden beide in werking(als het goed is).

Italiaantje (0), 18 jaar geleden

Het versneld stationair toerental staat volgens mij goed afgesteld +-1700 toeren bij koude start.Het is wel zo dat wanneer de choke op de tweede uiterste stand komt en de chokeklep dus ietsje openkomt de motor al wel blijft draaien. Zou de vacuumklep die bij gesloten gasklep de chokeklep ietsje moet opentrekken hiervan de oorzaak kunnen zijn ? Nochtans wanneer je aan het slangetje zuigt lijkt ze wel te werken.

joep5513 (0) PRO, 18 jaar geleden

het afstellen van zo'n choke is een crime. Een beetje strakker en hij verzuipt, een beetje losser en hij krijgt te weinig. vooral als ze ouder worden en alles een beetje gammel wordt. Als je op de sloop en carborateur kunt vinden van een auto die het wel geen problemen had ben je met het minste werk klaar.

Italiaantje (0), 18 jaar geleden

Ik krijg na nog wat bijstellen de indruk dat de motor bij koude start maar op 3 cilinders draait en daardoor stilvalt. Als motor warm wordt draait hij wel soepel op de 4 cilinders. Iemand hier ervaring mee ?

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoe is het dan met de compressie?
Iets anders: Misschien valse lucht?
Gr.
Paul

Italiaantje (0), 18 jaar geleden

Probleem is opgelost. De chokeklep zodanig geregeld dat ze net niet helemaal sluit. Ook het het elektrisch thermocontact afgekoppeld zodat de chokeklep enkel nog door de temperatuur van het koelwater langzaam opengaat.
Allen bedankt voor het meedenken.

tinus11481 (0), 18 jaar geleden

best kans dat je het volgende winter weer hebt, was in de goeie oude tijd schering en inslag, de afstelling van die chokes is een regelrecht drama. Altijd ellende als het een nacht goed koud geweest is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Malaga of stel zelf een nieuwe vraag.