Beste allemaal,
Afgelopen week wilde ik met mijn Seat Leon 1.6 TDI LE II uit 2014 vanaf mijn werk in Amsterdam terugrijden naar huis in Tilburg. Terwijl ik stond te wachten voor het stoplicht, heb ik de motor via het start-stop systeem uitgezet. Echter wanneer ik mijn auto weer wilde starten bij het groene licht, startte mijn motor niet meer en begonnen de volgende lampjes te gloeien:
- Accu zwak;
- Storing: Stabiliseringscontrole (ESC);
- Storing: Bandenspanningscontrole;
- Storing: Lichtbundel hoogteverstelling;
- Knipperende parkeersensor knop.
(Voor een idee hoe dit er uit ziet heb ik de volgende video gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=t2IGUJ_h...
Toen ik stil kwam te staan, heb ik de ANWB gebeld om me naar een veilige plaats te loodsen en te kijken wat er met mijn auto aan de hand was. De man heeft een uur lang alles doorgemeten en geprobeerd te auto uit te lezen. Bij het doormeten bleek alles naar behoren te zijn. Toch heeft de man de accu geprobeerd opnieuw op te laden wat helaas niet hielp. Zowel zijn bedrade als contactloze uitleesapparaat kreeg geen verbinding met de auto. De man van de ANWB dacht dat het een storing in de canbuslijn kon zijn door de trekhaakmodule.
Ik heb de man verteld dat ik twee weken voorafgaand aan dit probleem met mijn auto iemand links achterop mijn auto heb gehad. De schade betreft krassen en deuken aan de linker achterzijde van de auto waar zich ook een parkeersensor en de uitlaat bevinden. Daarbij was na het ongeluk het motorlampje in het dashboard gaan branden. Deze schade is gerepareerd door een erkend schadeherstelbedrijf. Het bedrijf heeft na het herstel van de auto alles gereset en bij het wegrijden brandde het lampje ook niet meer. Enkele uren later toen ik met mijn auto weer weg moest, brandde het lampje bij het opstarten opnieuw. Meteen contact opgenomen met het schadeherstelbedrijf en die zeiden dat ik de week erop met de auto langs kon om nog eens naar deze fout te laten kijken en het op te lossen. Helaas moest ik voor een aantal afspraken weer in Amsterdam zijn.. dus ben ik doorgereden waarna mijn auto nu in Amsterdam staat.
Momenteel heb ik de auto in Amsterdam laten verslepen naar een garage in de buurt. Deze garage is momenteel aan het zoeken naar het probleem, maar het blijkt tocht langzaam te gaan. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met bovenstaand probleem of een mogelijke oplossing?
P.S. Ik heb geprobeerd de auto met mijn tweede sleutel te starten omdat ik dacht dat mogelijk de startonderbreker van de sleutel het probleem veroorzaakte. Dit bleek niet het geval helaas.
P.P.S. De cruise control van de auto vertoonde voorafgaand wat kuren waar hij soms wel en soms niet werkte (icoontje van CC met een "!" ernaast). Kan dit een verband hebben met bovenstaande?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je ook welke foutcode(s) er in de motorcomputer stonden? (Exacte foutomschrijving en/of nummer)
En dan bedoel de 1e keer dat de auto naar het schadebedrijf ging.
Want toen kon men kennelijik wel contact maken met de motor, want anders kun je niet "alles resetten".
Is er toen iets gerepareerd waardoor die storing in 1e instantie verdween?
Beste Oldford,
Dank voor je reactie! De garage heeft na de reparatie alle foutcodes in het systeem gereset. De exacte foutcode(s) van de motorcomputer weet ik niet, ik zal proberen het rapport op te vragen. Wel weet ik dat het lampje dat na het ongeluk is gaan branden het uitlaatgascontrolesysteem betreft (Zie bijgevoegde afbeelding https://i.imgur.com/QCalt8I.jpg). Voor de rest zijn, volgens het schadeherstelbedrijf, alleen de deuken en krassen hersteld en hebben zij niets elektronisch gerepareerd.
4 jaar
Tja, resetten helpt niet als er echt een storing is. Dat blijkt hier weer wel.
De storing valt wat mij betreft ook onder dezelfde oorzaak als de deuken en krassen.
Als de verzekering betaalt dan zou ik eens met de verzekeraar hierover contact opnemen.
Beste Oldford,
Klopt inderdaad. Bij het ophalen van de auto heeft het schadeherstelbedrijf een rapport opgemaakt waarin stond dat de schade en problemen waren verholpen. Toen het probleem zich voor deed heb ik direct gebeld, maar er werd mij verteld dat dit geen verband had met de door hun herstelde reparatie desondanks het dashboard lampje alvorens het ongeval niet brandde... De schade heb ik met de persoon zelf opgelost (buiten de verzekering om) i.v.m. het willen behouden de schadevrije jaren van de persoon die het ongeluk veroorzaakte. Helaas kan de verzekeraar hier voor mij dus niets in betekenen. Ik laat de auto deze/aankomende week richting een professionele Seat dealer vervoeren zodat het probleem kan worden verholpen. Mocht de garage het probleem weten te achterhalen, laat ik hier weten wat de oplossing was!
Dank voor het meedenken in ieder geval!
4 jaar
Volgende keer gewoon via de verzekering werken, dan heb je nog verhaal achteraf als er iets vergeten is.
En het gaat er niet om wat het schadebedrijf achteraf vindt, maar om wat de verzekerings expert vooraf vindt.
De schuldige partij kan bij de meeste verzekeringen ervoor kiezen de schade zelf te dekken, maar hem wel aan te melden voor het geval er nog een 2e schade in dat jaar bijkomt. Dat is zijn keuze als hij de schadevrije jaren wil behouden.
Blijft het feit dat je die schuldige nog steeds aansprakelijk kunt stellen voor de nu vastgestelde gevolgschade. Kijken wat die dan doet.
Beste Oldford,
Mocht dit in de toekomst nog een keer voorkomen, dan laat ik dat zeker via de verzekering lopen. Mezelf lichtelijk in de vingers gesneden door het op deze manier op te lossen om de tegenpartij tegemoet te komen. Al doende leert men ... :-) Bij het aansprakelijk stellen moet ik eerst wel bewijs zien te hebben dat het daadwerkelijk door het ongeluk komt. Ik zal de persoon in kwestie eens contacten en kijk waar het op uit komt. Goed advies!
4 jaar
Beste Mensrens.
Mijn seat Leon 1.6 Ecomotive uit 2014 is vanavond weggesleept vanwege precies hetzelfde issue. Ook ik had al een aantal dagen last van een storing op de cruisecontrol en een brandend motor lampje. Motor viel vanavond opeens uit met ESC error, bandenspanning, lichtbundel hoogte verstelling, en parkeer sensor error. ANWB kon de auto niet uitlezen, kregen geen contact. Nog geprobeerd accu aan te sluiten maar geen resultaat. Dus auto opgehaald en voor de SEAT dealer af laten zetten. De monteur van de ANWB en zijn support aan de telefoon hadden dit issue nooit eerder gezien. Daarom ben ik erg nieuwsgierig naar de oorzaak van dit probleem en de uiteindelijke oplossing. Mocht u ondertussen meer weten dan hoor ik dat graag!
4 jaar
Beste Mensrens,
Ik heb dezelfde klachten bij hetzelfde type auto.
Wat zou de oplossing kunnen zijn?
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar