Plotseling reageert het gaspedaal niet meer. De motor gaat in noodloop op ± 1100 toeren, maximaal 50 km per uur in 5e versnelling. Na herstarten warme motor eerst even goed, maar snel weer opnieuw in storing. Bij koude motor soms wel 20 of 30 km normaal voor het optreed.
Na uitlezen geeft hij als fout aan: storing gaspedaal.
Draden nagekeken, stekker bij de brandstofpomp los en vast gemaakt, ziet er zo te zien goed uit.
Kan het de probleem wellicht onder de brandstofpomp zelf zitten? Die wordt namelijk warm bij warme motor. Of zou ik eerst aan een nieuwe potmeter moeten denken?
Wie helpt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een foutcode hebt uitgelezen (gaspedaal/sensor) welke foutcode was dat?
en waarom zou je dan ,terwijl de ecu aangeeft dat er iets mis is met de gaspedaal-sensor,
het probleem gaan zoeken bij de brandstofpomp?
Net even aan mijn buurman gevraagd.
De melding was:
Sensor gaspedaalstand, G79, onaannemelijk signaal, code 00777
Ik ging vooralsnog uit van een draadstorinkje en volgde de kabels tot de brandstofpomp. Ook het feit dat een warme motor kennelijk van invloed is wijst op iets, maar wat?
12 jaar
ik denk idd ook ergens een draadstoring
hieronder een omschrijving van de foutcode (gerritspeek.nl)
foutcode: 00777 (de overeenkomstige OBD code(s) is/zijn: P0225, P0226, P0227, P0228 en P0229)
nl Gaspedaalpositiesensor (G79)
du Geber für Gaspedalstellung (G79)
en Throttle (Accelerator) Position Sensor (G79)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
G79 onjuist afgesteld
Bedrading en/of aansluitingen defect
G79 is defect
Mogelijke oplossingen:
Monteer G79 opnieuw
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang G79
Extra info:
In het gaspedaal zitten twee sensoren. Beide meten hetzelfde, maar ze werken in tegengestelde richting. De ene telt van 0 naar 100, de andere van 100 naar 0. Fouten in die twee sensoren kunnen veroorzaakt worden door problemen in de Zuurstofsensor(en) en de bedrading ervan. EERST de zuurstofsensore(en) en bedrading checken VOOR dat je de ECU en/of het gaspedaal vervangt. Fouten in de gaspedaalsensoren komen zelden voor.
Gaspedaalpositiesensor (G79)
Let op: fouten betreffende de Gaspedaalpositiesensor(en) kunnen veroorzaakt worden doordat defecte Lambdasensoren en/of kortsluiting in de bedrading ervan de ECU onherstelbaar beschadigen. Check dat VOOR je de ECU en/of de Gaspedaalpositiesensor vervangt.
Fouten die daadwerkelijk de Gaspedaalpositiesensor(en) betreffen komen heel weinig voor
12 jaar
De stekker van het electronisch gaspedaal los gehad, is goed. De stekkers van het apparaat in de ruimte van de ruitenwissermotor (is dat de ECU?) losgehad, waren niet schoon. Aanslag met behulp van wat kruipolie en wat schuren verwijderd. Nog geen verbetering.
Vraag: Ik zie geen zuurstof- of Lambdasensoren, heeft een diesel die wel?
Een paar dagen voor de problemen begonnen is er een nieuwe katalysator gemonteerd. Maar dat heeft er volgens de betreffende monteur niets mee te maken. Is dat zo?
12 jaar
[De stekkers van het apparaat in de ruimte van de ruitenwissermotor (is dat de ECU?) ]
Dit is idd je ECU
Een diesel (lees:jouw diesel) heeft idd geen lambda en/of O2-meter/sensor.(vlgns mij)
En idd heeft de katalysator niet veel te maken met de storing of hij moet aan bedrading oid gerommeld/gesleuteld hebben.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar