Seat Inca: stotteren bij lage toerental

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 sdi

hallo forumleden.
Ik zit met een probleem.
Mijn auto stotterde erg,hierna alle(inclus ECU) stekker verbindingen na gekeken op corrosie en ingespoten met contact spray.
ECu ingepakt omdat deze net onder paravan ligt.
De auto heeft 2 weken goed gelopen.
Nu wordt het weer vochtig weer,vanmiddag de auto gestart en jahoor weer stotteren.
Een uur later weer gestart en de auto rijd weer gewoon als van te voren.
Een vreemde klacht om te zoeken.
Iemand nog andere ideeën.

gr Foeke

Foeke

Geplaatst door Foeke (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

bij de caddy van vw met deze motor het zelde gehad daar moest een draad gesplitst worden van af de pomp zo dat de bedrading uit elkaar kwam teleggen en dan op nieuw omwikkelen daar kreeg je door een soort inductie of magnetisch veld storing van waar door hij ging stotteren misschien kun je daar wat mee.
er zat dan geen storing in het motor systeem.

groetjes jan.

Foeke (0), 10 jaar geleden

hoi jan.

mijn gedachte lagen meer bij de ECU,veel geregend,waarschijnlijk toch vocht.
dus stekker los gehaald,droog en schoon gemaakt deze de ecu goed toe gedekt dat er iedergeval niet direct weer water tussen de stekkers loopt.
met de auto gereden,lijkt beter te gaan.
we houden het in de gaten.

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

dat is zeker mogelijk hoor het was mar dat het me tebinnen schoot dat we dat gehad hebben.
ik hoop dat met wat je nu gedaan hebt het opgelost is.

groetjes jan.

Foeke (0), 10 jaar geleden

De auto rijd op zich goed,het stotteren lijkt minder..
maar nu! Auto valt spontaan uit,na stilstand start het weer goed.

Opvallend was het toen tijdens meetactiviteiten 16 volt op het display kreeg,dit was gemeten over accu met draaiende motor.
Dit is veel te hoog en het schijnt dat je systeem zichzelf uitschakeld(zou uitvallen verklaren).
Vandaag wilde ik voordat ik de spanningsregelaar zou wisselen overtuigd zijn of ik het goed gezien had.
Nu meet ik naar mijn inzicht normale waarden 14.4-14.8 volt met belasting.
nu mijn nogmaals mijn vraag?
Is mijn spanningsregelaar defect aan het raken??
Kan het een toevalligheitje zijn is welke ik toevallig op het juiste moment afgelezen heb?
Willen diegenen die mijn al eerder in een ander bericht hebben gereageerd (p kelder) aub dit nogmaals doen.

dank u

Gr Foeke

Foeke (0), 10 jaar geleden

Goedendag forumleden.
1200 km verder zonder problemen gereden.
We dachten het probleem gevonden te hebben,een slecht werkende dynamo.
Ik had de stekkers al los en de kap eraf.
Toen bleek dat ik de riem moet verwijderen om de dynamo te kantelen om de spanningsregelaar te demonteren.
Omdat ik weinig tijd had,heb ik een paar tikken op de spanningsregelaar gegeven.
De auto gestart en de spanning over de accu gemeten,de waarden bleef tussen 14.4-14.8v in wat volgens mij normaal is.
Hierna heeft de auto als een zonnetje gereden.
Maar vanavond was het weer zover,mijn zoon voelde dat de auto geen vermogen meer had.
Bijna thuis viel hij stil ,weer gestart een het oranje lampje ging knipperen.
Eenmaal thuis gekomen,auto stil gezet en weer gestart het lampje bleef uit.
Nu zat ik een topic te lezen over en remlichtschakelaar en mijn zoon had wel net van te voren voor een wegafzetting geremd.
Zou de schakelaar het probleem kunnen veroorzaken???

mvg
Foeke

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Die schakelaar heeft daar invloed op! Probeer maar eens rijden (acc.) en remmen tegelijk, gaat al jaren niet meer samen.

Succes.

Foeke (0), 10 jaar geleden

Heren

Het euvel is gevonden.

Nadat de auto weer een keer was uitgevallen ,bleef het oranje lampje branden wat duidt op een storing.
We zijn de andere dag gelijk naar de onze eigen vertrouwde garage gegaan en hebben de storing uit laten lezen.
Er waren 3 storingen die leidde naar de brandstofpomp,welke niet konden gewist.
Omdat we zelf hier toch niets aan konden doen,hebben deze maar door een andere(gereviseerde) laten vervangen(een nieuwe kost rond €1300 werd verteld).
Omdat de garage houder een goede bekende van ons is werd dit voor een schappelijk prijsje vervangen en afgeregeld.
De auto loopt weer als een tierelier,vooral de trekkracht is weer als vanouds geweldig.

Dus de oplossing was het vervangen van de brandstof pomp.

Gr Foeke

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

nou mooi dat het opgelost is.

groetjes jan.

Foeke (0), 9 jaar geleden

Heden weer geregeld stil vallen.
Rijdende weg op de linkerbaan uit het niets vermogen weg motor uit, gevaarlijk dus!!!
Nu heeft iemand tegen mij gezegd.zoals jij het verteld lijkt of er een vacuüm getrokken wordt zodat de injectiepomp even geen brandstof heeft.
Nu is mijn vraag eigenlijk kan dit en waar wordt kan dit veroorzaakt worden???
Mijn gedachte ging uit naar de benzine afsluit dop??
Wie weet raad????


Seat Inca SDI 1999

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

nou ik geloof niet dat het kan bij zo iets als jij hebt dat hij totaal uitvalt.
ik zou eerst eens het voedingsrelias vervangen dat is nummer 109 dat is een veel voorkomend probleem dat dat relias stuk gaat.
als je dan even wacht wil hij gewoon weer.
het rare is alleen dat het zolang weg geweest is maar ik zo dat toch eerst proberen.

groetjes jan.

Foeke (0), 9 jaar geleden

Hallo Forumleden.
Eindelijk eindelijk lijkt het lek boven.
Vaak lijkt het een moeilijk probleem en denken we te moeilijk.
Wat doe je dan het eerst? wat kun je zelf doen!
Alle stekkers en aansluitingen schoonmaken en inspecteren.
Ik dacht echt alles gehad te hebben tot in een ander topic te voren kwam om de GROTE RONDE STEKKER in het midden van de motor nakeken moest worden.
Ik wist niet eens dat dit een stekker was en dacht dat het een gewoon een vast geheel was.
Methode losmaken: pak de ronde stekker bij het geribbelde gedeelte vast en let op het streepje doe dit bij voorkeur met je rechterhand en dan draai je stekker naar beneden toe (met je pols naar beneden).
De stekker komt los.
Zelf heb ik de stekker en het aansluit gedeelte eerst gereinigd met remmen reiniger en laten drogen.
Hierna heb ik beide delen met een goede contactspray in gespoten.
Hierna de stekker weer bevestigd in tegen gestelde richting als boven beschreven.
Na enkele dagen grote afstanden gereden te hebben,waarbij de auto niet een keer gestotterd heeft ben ik tot de conclusie gekomen dat het probleem zover ik nu kan zien opgelost is.

Gr Foeke

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

nou foeke het is nu dan toch tehopen dat het overblijft.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.