Hallo allemaal,
Na een tijd van meelezen nu ook eens daadwerkelijk een account gemaakt.
Ik heb hier een Ibiza Cupra staan welke steeds de volgende foutmelding geeft in VCDS:
VCDS Versie: PRI 10.6.1
Adres 01: Motor Labels: Geen
Regelapparaat Onderd.nr.: 06A 906 032 RP
Component en/of Versie: 1.8I R4/5VT G 0010
Software Codering: 11500
1 Fout Gevonden:
16825 - Tankontluchtingssysteem: Doorlaat verkeerd
P0441 - 35-00 - -
Gereedheid: 0000 1001
De N80 klep onder de kap is reeds vervangen, leidingen van de tank af naar voren doorgespoten met lucht en weer aangesloten.
N80 tikt ook gewoon zachtjes en voelbaar wanneer warm en stationair.
Auto wordt niet verder volgetankt dan de eerste klik van het vulpistool.
Heel soms is er een licht vacuüm waarneembaar wanneer de tankdop wordt losgemaakt.
Probleem doet zich alleen voor bij langer stationair draaien bij bijv. een stoplicht.
Soms gaat het motorstoringslampje vanzelf weer uit.
Ik beschik niet over een rookgastester zoals je op div. fora leest om lekkages op te sporen, heb eveneens geen idee hoeveel softwareupdates er nog zijn geweest voor de motorcomputer.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet ergens een vacuumslang lek?
Softwareupdate zou zoiets kunnen verhelpen,maar dat weet ik niet van Seat dat zou je bij de dealer moeten navragen.
Vacuumslangen gaan we ook even naar kijken. Komen deze ook aan het licht bij het afpersen van de TIP?
Inmiddels even met een noodtankdop laten rijden. De tank trok laatst wel erg vacuum. Foutmelding komt nog steeds terug, soms met en soms zonder het motorstoringslampje. Het gaat steeds gekker.
foutcode: 16825 P0441
nl Brandstofdamp afzuigsysteem stroming onjuist
du Tankentlüftungssystem Durchsatz fehlerhaft
en Evaporative (EVAP) Emission Control System Incorrect Flow
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Storingslampje brandt
* Waarschijnlijk geen 'drivability' problemen
Mogelijke oorzaken:
* Stroomcircuit tussen ECU en EVAP niet in orde
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) zit vast of is defect
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) zit vast of is defect
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing defect
* Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis
* Lek in de inlaat
Mogelijke oplossingen:
* De oplossing bij deze foutcode is vaak niet zo makkelijk te vinden. begin met de brandstofdop opnieuw en goed vast te zetten, reset de foutcode en kijk het een paar dagen aan
* Check op lek in de inlaat
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
o Perform Output Test
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
o Perform Basic Setting
* Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)
Extra info:
* Het brandstofdamp afzuigsysteem bestaat uit vele onderdelen, o.a. de brandstofdop, brandstofleidingen, opvangbak en kleppen. Het brandstof afzuigsysteem voorkomt het vrijkomen van brandstofdamp naar de buitenlucht. Die brandstofdampen worden via leidingen naar een opvang geleid. Later, wanneer de motor op temperatuur is, opent een klep en worden die dampen de motor in gestuurd.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 15 oktober 2009.
Gr. Harry
Is er al een oplossing?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar