Seat Arosa: temperatuurprobleem seat arosa

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 AEX 44kw

Hallo allemaal,

Ik heb een Seat Arosa binnen gekregen van de week met een koel probleem.
Na een proefritje kwam ik er achter dat de ventilator niet aanslaat.
Bleek dus dat de onderste radiateurslang niet warm wordt.
Dus ik heb de thermostaat vervangen en de motor weer met koelvloeistof gevult en vervolgens laten draaien. Nu werd de onderste slang wel warm alleen sloeg de ventilator nog steeds niet aan.
Vervolgens heb ik de watertemperatuurschakelaar vervangen in de radiateur, weer de motor gevuld met koelvloeistof en vervolgens weer laten draaien.
Nu werd de onderste slang weer niet warm.
Vervolgens is de waterpomp, op aanraden van een monteur van een seat-garage, vervangen. weer alles netjes afgevult met koelvloeistof en weer de motor laten draaien, nog steeds het zelfde probleem, de onderste waterslang wordt niet warm en de ventilator slaat niet aan.

Weet iemand nog een oplossing?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Rudolf.

P.S.
Kleine opsomming van de (al) gebruikte onderdelen:
-1 waterpomp,
-2 thermostaten,
-1 waterthemperatuurschakelaar.

Neandertaler

Geplaatst door Neandertaler (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Blaast hij binnen wel warme lucht ?

Ben je er zeker van dat er geen lucht in het systeem zit ?

Wat doet de temperatuur ? Loopt hij warm ?

Gr Stefan

autobedrijf van breugel (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat het thermostaathuis gescheurd is waardoor de thermostaat niet open gaat.
oplossing, thermostaathuis +thermostaat vervangen.

Neandertaler (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie's, allereerst ff een paar antwoordjes:
Hij blaast warme lucht in de auto en het hele systeem is ontlucht.
De themperatuur loopt eerst op normaal tempo op naar 90 graden, blijft daar vervolgens een poosje hangen alsof de thermostaat open gaat en vervolgens loopt ie verder op naar boven de 110 graden en gaat uit eindelijk het rode lampje in de auto branden wat aangeeft dat de motor te heet wordt.

Als het thermostaathuis gescheurd is dan zou die dus gaan lekken neem ik aan en zou je dus duidelijk moeten kunnen zien dat ie koelvloeistof verliest. 't enige wat ik kan ontdekken is een soort van zweet spoortje. Nou zou t natuurlijk heel goed kunnen zijn dat dat ervoor zorgt dat ie nog steeds heet wordt, maar het systeem komt wel gewoon op druk.
Ik ga nog ff kijken of ie inderdaad lekt als ie op druk is, dus daar laat ik later nog wat meer over weten.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rudolf.

Neandertaler (0) PRO, 14 jaar geleden

Hier een kleine update.

Ik heb ondertussen de motor weer laten draaien en gekeken of ik eventueel te maken heb met een lekkage, maar dat mag dus niet zo zijn.
De themperatuur liep weer op naar boven de 110 graden en ook nu weer ging de thermostaat niet open en sloeg de ventilator niet aan.

met vriendelijke groet,

Rudolf.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

wat v breugel schrijft
dit is een thermostaat met een pen
en die gaan door het huis heen
opent ie niet meer
is een modificatie voor met een metalen huls in het huis

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Jerry heeft gelijk de thermostaat slaat vast in het huis dus moet je het huis + de thermostaat vervangen.

Gr. Harry

Neandertaler (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

Nou we hebben het opgelost, me collega heeft zich er even over gebogen en kwam op t idee om het deel van het huis waar dat kleine pinnetje in gaat om daar zelf een metalen busje in te zetten.
Na alles weer in elkaar te hebben gezet, motor afgevult te hebben heeft ie m gestart en is ie een rondje gaan rijden.
Nu komt de themperatuur niet meer boven de 90 graden, wordt de onderste radiateurslang ook weer warm en slaat de ventilator ook weer aan.

Probleem opgelost.

Heel hartelijk dank voor jullie adviezen en hulp.

Met vriendelijke groet,

Rudolf.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 14 jaar geleden

waarom expirementeren, nieuw huis is gewoon te koop bij automaterialen zaak en kost inclusief thermostaat ongeveer 35 euro

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als dat huisje beschadigd is zal binnenkort het huisje scheuren breken
heb je t probleem weer terug
en als de klant rijd en hij is goed kijkt hij niet meer
tot ie stoom onder de kapvandaan krijgt
dan heb je een gescheurde kop
en wie draaid an op voor de kosten???
vermeld anders opde factuur wat je gedaan hebt met welk risico
kan de klant beslissen of ie dat risico wil nemen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.