Beste mensen,
pas bij de garage geweest voor koelsysteem, maar ook voor het nakijken van een tikkend geluid, meestal na een bocht, maar nu ook steeds vaker rechtuit.
Nu heb ik niet veel verstand van auto's, maar ik las soortgelijke problemen en toen werd gesproken over een homokineet.
De garage gaf het oordeel dat het de uitlaat was die tegen de bodem tikt, maar ze hebben wel de homokineethoes vervangen, omdat die was gescheurd en er vet uit lekte.
Maar ik hoor nu nog steeds een soort zacht "knakkend" geluid (zoals je mensen hebt die met hun vingers knakken,)en ik hoor ook wel eens gewoon een zachte tik linksvoor vanonder de motorkap vandaan, meestal als ik ongeveer 50 km hard rijd na een bocht, maar daarna ook nog eventjes rechtdoor. Ik wil dit opnieuw laten nakijken bij de volgende APK in mei 2006.
Is dit gevaarlijk om uit te stellen of kun je hier probleemloos nog even mee rijden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mark..
deze houd het nog wel even vol... dus 2006 haal je met vlag en wimpel.. :-)
paul,
Is een homokineet de overbrenging tussen twee haakse assen? dus een tandwiel of zoiets?
18 jaar
laat ik het zo zeggen mark...
het zijn de knieén van de aandrijfas dit tussen het fuse-lichaam en de aandrijving schakelbak.
paul,
Ok, ik snap het een beetje.
Ik rijdt er nu al een tijdje mee en nu begint er ook soms iets zachtjes te piepen, dit kan ook de rem zijn van al die pekelrommel op de weg. Ook lijkt het of hij wat zwalkender reageert op het stuur.
Wat wel door de dealer is geconstateerd bij een vorige andere reparatie vorig jaar, is dat de vooras aan de bestuurderskant iets scheef gebogen is, alsof ik een keer te hard op een stoep zou zijn gereden (daar kan ik mij niets van herinneren, ik denk dat ik hem zo gekocht heb, want ik denk dat je dan wel heel hard tegen een stoep moet rijden en zo onbehouden rijd ik niet, ik rijd vrij normaal, dit kan ook haast niet anders bij een marbella)
De garage kwam hier achter bij het uitlijnen van alle wielen, ze kunnen daardoor het wiel niet goed genoeg in de juiste positie stellen, waardoor ik de band van het voorwiel aan de bestuurderskant iedere 2 jaar moet vervangen, omdat er extra slijtage aan de buitenste zijde van het loopvlak optreed.
Als ik dit wil laten repareren, kan dit niet bij de dealer worden gedaan, maar moet ik daarvoor naar een schade herstelbedrijf. Ik kon hier gewoon mee blijven rijden verzekerde de dealer mij (alleen vaker die band verwisselen dan normaal is), maar als dat zwalkende sturen (geen noemenswaardige extra speling in het stuur overigens)hierdoor ook ophoudt en het stuur/rijcomfort hierdoor toeneemt, overweeg ik om het toch te laten doen.
Maar wie kan mij vertellen wat dat rechttrekken van die as (of wat ze er dan ook mee gaan doen)ongeveer zou kunnen kosten en of het de moeite waard is om die reparatie uit te voeren?
Er staat nu ongeveer 80.000 km op en het bouwjaar is november 1996 (bijna 1997 dus).
18 jaar
je auto zal zeker aanmerkelijk beter sturen als hij recht op de wielen staat, dat is 1 ding wat zeker is.
maar de vraag is: is het aantrekkelijk om het bij deze auto te laten doen?
de waarde van jou marbella/panda is niet hoog, pak hem beet tussen de 1000 en 1250,- .
mocht ik in jouw schoenen staan, mee doorrijden en dan maar eens vaker een bandje vervangen.
Ja daar dacht ik toen ook al aan, maar het lijkt wel dat zodra het vriest, de auto een stuk minder confortabel rijdt, maar dat merkte ik al vanaf het begin, ook veert hij minder goed.
In de zomer hen ik eigenlijk nergens last van.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar