Hallo,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn versnellingsbak probleem.
Enkele weken is van mijn auto een seat ibiza 1.8 20vt cupra km stand 80000 mijn koppelingspedaal bediening afgebroken. Dit heb ik laten verhelpen onderandere zijn de hydraulische cilinders vervangen (hoofd en stuur cilinder).
rekening van 620euro!
Hierna zijn de problemen begonnen, eerst bij schakelen van 1 naar 2 boven de +-45km/u en van 3 terug naar 2 bij ongeveer de zelfde snelheid hoor je de tandenpoetsen alleen bij de tweede versnelling overige geen problemen mee.
hiermee terug naar de garage, volgens hun was de synchromesh van de 2e versnelling stuk.
ik dacht zelf aan een afstellings probleem, volgens hun kon dat alleen als de 1e versnelling en achteruit hier ook last van zou hebben.
nu is dit ook het geval, schakelen naar 1 en achter uit gaat erg moeizaam je voelt enige weerstand met schakelen.
een duidelijk verschil met de andere versnellingen.
ter duidelijkheid voor het geval met de koppeling was hier totaal geen sprake van, schakelde de auto superstrak!
hoop dat jullie mij kunnen helpen met wellicht het verduidelijken van het probleem enof tips zijn natuurlijk ook erg welkom!
alvast heel erg bedankt,
Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het moeilijk schakelen naar telkens dezelfde versnelling duidt inderdaad op een synchromeshprobleem van de bewuste versnelling.
Echter de klacht van het slechter schakelen naar de eerste en achteruitversnelling duidt eerder op het niet goed vrijkomen van de koppeling.
Dit kan ook invloed hebben op het schakelen naar de tweede versnelling, maar denk dat je op die versnelling toch een zwakke synchromesh hebt.
Laat het hydraulische systeem nog eens goed ontluchten, omdat klachten na deze reparatie gekomen zijn.
Voelt het koppelingspedaal wel hetzelfde aan als voorheen? (dus eerst ongeveer 2 cm vrije slag en dan de weerstand voelbaar).Of eerst hoop stront voelbaar en op het laatst pas weerstand in het pedaal?
Het koppelingspedaal voelt veel lichter aan, en lijkt later aan te grijpen.
ben van plan om morgen naar de garage in kwestie te gaan.
ik denk persoonlijk dat mijn bak niet goed is afgesteld, want voordat mijn koppelingspedaal naar de bodem verdween was er niks mis met mijn versnellingsbak.
maar andere tips enof opmerkingen zijn van harte welkom.
Martijn
15 jaar
Ik ben het met JN eens , hoogstwaarschijnlijk niet goed ontlucht, waardoor de koppeling niet goed vrijkomt.
15 jaar
Ben vanochtend bij de garage geweest dinsdag wordt het systeem ontlucht, en de vaggel of iets dergelijks opnieuw afgesteld/vervangen.
bedankt voor jullie tips, Martijn
15 jaar
Gaffel word hier bedoeld vermoed ik.
Hans
[quote=Hans4037]Gaffel word hier bedoeld vermoed ik.
Hans[/quote]
Goeiemoggel, je vaggel is de gaffel.
Als alleen de cylindertjes van je hydraulische koppeling vervangen zijn, is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de afstelling van de gaffel of de rest van het schakelmechanisme veranderd.
Denk dus evenals de anderen dat je veel te veel lucht in je systeem hebt waardoor de koppeling niet goed vrij komt en met als gevolg dat je versnellingsbak kraakt. Niet te lang mee blijven doorrijden anders krijg je als gevolgschade wél versleten synchromeshringen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar