zo, daar was ik weer.
Voor ik begin nogmaals bedankt met jullie hulp bij mijn passat vr6.
Deze liep op een gegeven moment goed en heb hem snel van de hand gedaan..;)
Nu heb ik een seat cordoba, een heel net autootje maar heeft een lekke koppakking.
Nu ben ik zelf al begonnen met het loshalen van de kop (nadat ik geinformeerd had waar ik op moest letten ivm standen kleppen/onsteking etc)
Nu heb ik de luchtfilter / carborateur en uitlaatspruitstuk en een aantal slangen(benzine/lucht/vloeistof) er af maar zit ff met de electrakabels...
kunnen deze losgekoppeld worden in die ronde pot waar ze samen komen?
Meer tips/advies qua aandachtspunten zijn welkom.
Alvast bedankt,
Groetjes Chiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ok, kon los gekoppelt worden dus ( ben altijd voorzichtig ivm oude kabels) nu ben ik bij het punt waar ik de kop ( onder het kleppendeksel) los ga draaien... wish me luck...;) heb alles wel gemarkeerd
Hou wel de koppakkingen even tegenover elkaar en kijk of de gaatjes overeen komen.
En schuur/schraap het zooite mooi glad met fijn schuurpapier totdat alle oude pakkingresten weg zijn.
Geloof dat je ook voor deze motor pasbussen nodig hebt (speciaal gereedschap) om de pakking recht op zijn plaats te houden tijdens monteren.(standaard geen pasbussen geloof ik,weet niet cker).
Aantrek moment is geloof ik 40 nm dan 60 nm en dan 2x 90 graden.
Ververs wel je olie na afloop ivm resten vuil en koelvloeistof.
succes.
Ricky,
thx... geloof niet dat er bussen nodig zijn ( kom er zometeen achter)... heb de gegevens opgetrommeld, ik zal proberen er ze hier op te krijgen... tjoow!!!
17 jaar
ik krijg het niet spits... dan maar typen..;)
(nieuwe bouten)
fase 1 > 40 nm
fase 2 > 60 nm
fase 3 > 90 graden
fase 4 > 90 graden
17 jaar
neem aan dat ze dus een "kwart slag"dr mee bedoelen
17 jaar
met die 90 graden ( weet niet waar het graden tekentje verstopt zit op toetsenbord..:)
17 jaar
klopt.
17 jaar
okee...uh, maar ik heb nu zo,n beetje alles los wat nodig is, behalve de kopbouten en dat tandwiel!!! die aan de nokkenas bovenin, wat mag ik borgen om te zorgen dat de nokkenas niet meedraait wil ik die slotmoer dr afkrijgen? (gewoon iets tussen een van de nokken leggen???) snap niet waarom ze die beschermkap niet in tween hebben gemaakt, had een hoop gescheelt
17 jaar
Tandwiel zelf vasthouden,en tergelijk de bout loshalen,NIET OP EEN ANDERE MANIER TEGENHOUDEN.
Ricky,
ok, ik zal eens zien wat ik daarvoor verzin dan zonder het spul te forceren of te beschadigen dan...hhmm uh.. gewoon LINKS-OM losdraaien? Bedankt bij de weg voor je advies
17 jaar
Ja,linksom is los.
snelle reactie.. ik ben nu toch even aan de koffie dus mischien verstandig om nog maar even voor de zekerheid wat aandachtspuntjes aan te halen.
kan ik het beste de riem er nog op laten liggen voor ik de bout los haal? als ik de bout dan een slaglos heb nogmaals alles markeren? (bij welke stand van de nokkenas kan ik het beste loshalen?) en als ik dan de bout los heb wou ik de riem met een elastiek bv op spanning weghangen (aan motorkap bv) zodat die wel op de spanner en krukas-tandwiel blijft... ok?
17 jaar
Het beste is om de riem op tijd te zetten (streepje krukaspoellie en merkteken nokkenastandwiel) aftekenen kan ook natuurlijk,dan de riem eraf halen,en draai dan vervolgen de krukas iets terug (paar tandjes is genoeg) zodat de zuigers niet meer bovenin staan,want met het loshalen van het tandwiel kan het zijn dat je deze iets verdraaid met als gevolg dat de kleppen tegen de zuigers kunnen komen.De riem kun je gewoon op spanning weghangen of opzij leggen.Draai de kopbouten kruislinks van buiten naar binnen los,en bij inbouwen precies andersom.
succes,
Ricky,
ok, bedankt.
ik ga er nu weer mee aan de slag.
moet goed komen nu met jullie info erbij ;)
thx weer en zal de vorderingen laten weten.
groetjes....
17 jaar
zo hey!! ik heb het tegen houden van het nokkenas-tandwiel voor elkaar doormiddel van een hamer..!!! kop van de hamer in het tandwiel (binnenin) en de steel op het v-snaar wiel... maar de bout zit net zo vast!!!! voor ie rond wordt kan ik beter een luchtsleutel gaan lenen ergens ofnie? die m "losrateld" ik krijg die bout er zo niet af...
17 jaar
valt toch tegen zo, zonder "profesioneel " gereedschap...;)
tuurlijk heb ik goed grei qua doopenset, sleutels (gedore) enzo, aar luchtsleutel enzo..tja
heb gelukkig wel moment-sleutel
17 jaar
bout gaat dus wel links om los????? niet dat ik ,t ding juist aandraai...pffff
17 jaar
zaag me zo die beschermkap door 2...!!!!! (wil t wel , maar doe toch maar niet..;)
17 jaar
Probeer het eens met z'n tweeen,de ene houdt hem vast de ander draaid hem los met de momentsleutel.
Bout is echt linksom.
Ik ben op het moment nog ff alleen dus moet het zo toch maar even zien te redden ( vanavond is er wel hulp, maar ja, das zijn weer een paar verloren uurtjes dan) maar ricky, het probleem nu is niet dat ik het tandwiel niet tegen kan houden, die is nu goed gefixeerd, maar de bout wil gewoon niet meewerken
er komen zoveel krachten op dat ie bijna rond wordt. ook met de hamer tikken heeft geen effect (tegen sleutel als die op de bout zit) zitten die krengen altijd zo loeivast?
17 jaar
Dat de dop eraf wil schieten komt omdat je hem niet goed tegenhoud (komt een hand tekort zonder speciaal gereedschap),zit niet eens zo erg vast geloof 80 nm.
Zorg dat het tandwiel echt goed tegengehouden wordt,en draai met de momentsleutel en een goede niet versleten dop los.
thx man... ga t zo maar weer s proberen dan
ben al goed gewond hahaha..maar komt allemaal weer goed
17 jaar
kee dan!!! ding is los... nu kan ik verder.
wish me luck en tot laters
17 jaar
Ververs wel je olie na afloop ivm resten koelvloeistof die in je motor komen als je de kop ligt.
Succes.
Ricky,
zeker ga ik dat doen...:)
heb t zooitje nu los en zie eingelijk weinig bijzonders ( weet natuurlijk ook niet waar ik precies iets aan kan zien
is het ook niet echt met het oog waarneembaar? een lek in de pakking?
de kop is niet echt krom ( met een rij (zaag) gekeken
wel zijn 3 zuigers pikzwart en eentje niet????
zijn er nog dingen die , nu ik het blok toch los heb) meteen ff mee kan pakken? voor ik alles weer monteer?
17 jaar
ik vind dit trouwens best een leuk avontuur, om het zo maar te bestempellen
als ie ,t nou dadelijk ook nog weer doet.... nou, dan ben ik helemaal in dewolken....;)
17 jaar
sorry ricky, ik weet ik ben ongeduldig, maar ga het spul nu weer in elkaar zetten
heb gezorgd dat beide delen weer mooi vrij van resten waren ( zowel kop als blok) , pakking kon ook maar op 1 manier... kan niet misgaan toch?
ik heb alles wat ik los had gehaald gemarkeerd dus..... nogmaals bedankt he? deze site bied perspectieven voor de logische "doe het zelf-er" ;0
17 jaar
[quote=doitself-er]zeker ga ik dat doen...:)
heb t zooitje nu los en zie eingelijk weinig bijzonders ( weet natuurlijk ook niet waar ik precies iets aan kan zien
is het ook niet echt met het oog waarneembaar? een lek in de pakking?
de kop is niet echt krom ( met een rij (zaag) gekeken
wel zijn 3 zuigers pikzwart en eentje niet????
zijn er nog dingen die , nu ik het blok toch los heb) meteen ff mee kan pakken? voor ik alles weer monteer?[/quote]
Nou dan was de pakking wel lek hoor met 3 zwarte en 1 witte zuigerkop,heeft koelvloeistof gelekt in de cylinder.
Verder moet je wel de pakkingen en o-ringen vervangen van de delen die je hebt gedemonteerd.En belangrijk de kop juist aantrekken.
Ricky,
sorry.... O-ringen? die borgringetjes bij de kopbouten? kan t kwaad als ik toch dezelfde gebruik? en tuurlijk trek ik in de juiste volgorde, met de juiste kracht het spul weer aan...;)
17 jaar
nu maarhopen dat het niet een scheur in het blok is... kon natuurlijk niet afpersen om te checken
wat zal ik zuur zijn als dat blijkt
17 jaar
[quote=doitself-er]sorry.... O-ringen? die borgringetjes bij de kopbouten? kan t kwaad als ik toch dezelfde gebruik? en tuurlijk trek ik in de juiste volgorde, met de juiste kracht het spul weer aan...;)[/quote]
o-ringen bedoel ik die rubberen afdichtringen,zit vaak bij thermostaathuis.Die ringen om de kopbouten kun je gewoon weer gebruiken.
ok, volgens mij heb daar helemaal niets van gedemonteerd... thx
17 jaar
oh ja!!! nu het dadelijk weer in elkaar zit, doe ik olie erop... koelvloeistof.... en dan? mag ik ,m dan gewoon starten?
( en dan weer verversen natuurlijk)
17 jaar
heb even nog geen nieuw kleppendeksel-pakking, maar voor ik ga "cruissen" komt da wel... toch?
17 jaar
[quote=doitself-er]oh ja!!! nu het dadelijk weer in elkaar zit, doe ik olie erop... koelvloeistof.... en dan? mag ik ,m dan gewoon starten?
( en dan weer verversen natuurlijk)[/quote]
Beste is om even 10 seconden zonder bobinekabel te starten,ff oliedruk opbouwen,daarna kun je hem gewoon starten.
Als de oude kleppendekselpakking er nog goed uit ziet,kun je hem wel monteren,kan hem eventueel altijd nog vv.
Ricky,
Okee dan!!! heb ,t spul in elkaar gezet zoals ik m ook uit elkaar had gehaald (lang leve het coderen) en t was starten/lopen... missie voltooid..;)
Nu alleen nog ff een nieuwe kleppendeksel pakking en t moet weer ff goed gaan
Bedankt maar weer eens en tot de volgende uitdaging
Groetjes Chiel
17 jaar
Leuk voor je dat het gelukt is,geeft altijd weer een goed gevoel..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar