Seat Leon: Wegvallen vermogen / defecte turbo

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20VT

Ik heb een probleem met mijn Seat Leon 20VT. Om nog onduidelijke reden doet de turbo soms niet mee. Normaliter hoor je bij het versnellen een zacht fluitend geluid, wanneer de turbo het af laat weten is dit duidelijk merkbaar aan het verminderd vermogen en de afwezigheid van dit geluid. Bij het uitlezen komt er echter geen relevante storing naar boven. Er zit wel een storing in het koelsysteem (temperatuursensor slaat slechts een kwart uit), maar dat lijkt mij inherent aan bovenstaand probleem. Heeft iemand een idee waar de garage het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat dank!

boolean

Geplaatst door boolean (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat zijn de exacte storingen die wel uitgelezen worden? Liefst compleet met nummer.

boolean (0), 13 jaar geleden

Zo uit het blote hoofd was het storing p1296.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de motor-temperatuur te koud blijft kan dat wel gevolgen hebben.
Ik zelf verlaag altijd de turbo druk tot het minimum bij koude motor (zowel bij chip-tuning als bij after-market systemen).
Het kan zijn dat de koelwater temperatuur sensor niet goed aan geeft, van daar die P1296.
Het kan ook de thermostaat zijn die open blijft staan, waardoor de motor te koud blijft.

Overigens kun je beter met een specifiek voor Seat apparaat (aftermarket scanner, Vagcom (VCDS), of dealer apparatuur) uitlezen.
Dan krijg je meestal nog wel meer foutcodes te zien.

boolean (0), 13 jaar geleden

De auto is inmiddels naar de garage gebracht voor onderzoek. De garagist is niet in het bezit van VAG-COM maar heeft wel een Bosch testkast. De temperatuursensor bleek inderdaad onjuiste waarden af te geven en zal worden vervangen. Ik vermoed echter dat er meer aan de hand is. Wanneer ingeschakeld is de turbo te veel aanwezig; er valt een duidelijk blaasgeluid te horen wat normaliter nauwelijks hoorbaar is.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Blaas-geluid is meestal ergens een lek. Losse/gescheurde slang, lekke intercooler, defect afblaasventiel, zo iets.
Komt het blaas-geluid van de inlaat-kant of de uitlaat?

boolean (0), 13 jaar geleden

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het geluid van de in- of uitlaatkant komt. Het komt in ieder geval vanuit het motorruim en is duidelijk hoorbaar in de auto bij versnellen. De garage heeft de foutcodes gerest, maar deze komen niet gelijk terug. Het bevreemd mij ook dat een dergelijke storing het motorstoringslampje niet triggert.

boolean (0), 13 jaar geleden

Zojuist een telefoontje gehad van de garage dat de auto klaar is. Het bleek achteraf een combinatie van een aantal factoren te zijn. Het inhouden bij wegrijden werd veroorzaakt door een verontreinigd gasklephuis. Na reiniging en opnieuw inleren was dit verholpen. Het wegvallen van de turbo was het gevolg van een defecte temperatuursensor en een niet optimaal functionerende thermostaat. Vanavond ga ik de auto ophalen, dus ik ben benieuwd!

boolean (0), 13 jaar geleden

De auto is inmiddels opgehaald en rijdt weer als een zonnetje! Het probleem is onder garantie verholpen. Buitengewoon nette service dus van de Bovag garage in Rossum. Bedankt voor het meedenken hier!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.